Guide: Sådan beskytter du dig mod svindel

Du kan med nogle få værktøjer og enkle huskeregler beskytte dig mod svindlere. 

1. Beskyt dit digitale udstyr

  • Sikr dig med firewall og et antivirusprogram

En firewall er et værn mod ubudne gæster og er oftest en del af pakken, når du får ny computer. Tjek, at din firewall er aktiveret i computerens kontrolpanel.

Sørg også for at installere et antivirusprogram og hold det opdateret på din computer. Med et antivirusprogram kan du bekæmpe typer af kriminelle handlinger.

  • Opdatér dine programmer og apps

Du har måske undret dig over, at der ofte kommer nye opdateringer til programmer og apps på dine enheder. En af de vigtigste grunde til disse opdateringer er, at programmernes sikkerhed øges. Sørg derfor altid for at holde programmer og apps opdateret.

Mange programmer og apps kan du sætte til at opdatere automatisk i computerens kontrolpanel eller under indstillingerne på din mobil eller tablet.

  • Tag sikkerhedskopier

Sørg for jævnligt at tage sikkerhedskopier af dine data på din computer, tablet og mobil, så du ikke mister det hele, hvis du skulle være uheldig.

Du kan selv sørge for at tage sikkerhedskopier på en ekstern harddisk eller sætte din computer, tablet eller mobil til automatisk at lave sikkerhedskopier.


2. Tag passwords alvorligt

Adgangskoder svarer til låsen på din dør. Hvis du altid bruger den samme adgangskode eller dine koder er for nemme at gætte, svarer det til at lade nøglen sidde i døren. 

  • Lav lange (forskellige) kodeord

Jo kortere dine kodeord er, des lettere er de at gætte. Lav derfor kodeord, der er længere end 12 tegn - og sørg for, at de består af både tegn, tal og store/små bogstaver. Og brug ikke den samme adgangskode til alle dine logins.

  • Brug to-faktor-godkendelse

To-faktor-godkendelse betyder, at du skal gøre to ting for at logge ind. Det vil sige, at du logger ind med noget du har  (fx mobilbank eller betalingskort), noget du ved (fx en kode) og/eller noget du er (fx med dit ansigt eller dit fingeraftryk). To-faktor-godkendelse er den sikreste form for adgang - sørg derfor altid for at benytte det, når det er muligt.

NemID er også en to-faktor-godkendelse. Prøv NemID nøgleapp'en - og gør login sikkert og nemt.

Også når du betaler på nettet med et betalingskort, vil du frem over møde to-trins-login i form af bl.a. NemID nøgleapp'en. Læs mere om to-trins-login ved nethandel.

  • Få hjælp med password manager

Du kan få hjælp til at holde styr på dine kodeord via et sikkert program - en såkaldt password manager. Det kræver, at du laver ét godt kodeord, som du kan huske – nemlig det, som giver adgang til alle dine andre kodeord i programmet.

En password manager kan både gemme dine koder for dig i en liste, hjælpe dig med automatisk login og lave stærke kodeord for dig. Installér derfor en password manager på din telefon og mobil, hvis du har svært ved at holde styr på dine kodeord.

Vær særlig omhyggelig med passwords til de steder, hvor svindlere kan stjæle vigtige oplysninger om dig, fx NemID og sociale medier. 


3. Vær på vagt

Vær altid skeptisk overfor uopfordret kontakt – også selvom afsenderen virker troværdig. Svindlerne er dygtige, så vær på vagt og lad dig ikke narre.

  • Bliv advaret i app’en Mit digitale selvforsvar

Hent app'en "Mit digitale selvforsvar" fra Forbrugerrådet Tænk til din mobil og tablet. Med app’en kan du blive advaret om fx falske konkurrencer og aktuelle fup-beskeder. Og så kan du også advare andre om svindel.

  • Tænk dig om før du klikker

Klik aldrig på vedhæftede filer eller links i mails eller sms’er, medmindre du har fuldstændig tillid til afsenderen og til indholdet i filen eller linket.

Bruger du en computer, er det en god idé at tjekke links og afsendermail ved at føre musen hen over linket og afsenderen – uden at klikke - så du får vist web- og mailadressen. Vær kritisk og tjek især for stavefejl og andre mistænkeligheder.

  • Ring tilbage

Bliver du kontaktet uopfordret af en virksomhed, bør du aldrig videregive dine personlige oplysninger. Find i stedet for selv virksomhedens hovednummer og ring op igen - på den måde kan du tjekke, om kontakten er svindel.


4. Ti stille

Den vigtigste huskeregel af dem alle er: Udlevér aldrig dine personlige oplysninger, NemID eller koder, hverken over telefon, pr. mail eller sms.

Lær her syv forskellige typer af svindel at kende

Husk også, at vi i Jyske Bank aldrig vil bede dig udlevere personfølsomme oplysninger. Er du i tvivl om en kontakt fra banken, kan du ringe til din rådgiver eller på 89 89 89 89.


Når du selv har fået styr på de fem sikkerhedstrin, kan du jo sørge for at hjælpe fx dine forældre eller dine bedsteforældre godt på vej også. Print denne køleskabsplakat og hæng den op hos dem - så har de altid tre gode huskeregler lige ved hånden.