Syv typer af svindel, du bør kende

Kriminelle benytter sig af mange forskellige metoder, når de svindler danskerne. Lær her syv ud af mange svindeltyper at kende. Svindlerne er dygtige, så vær på vagt og lad dig ikke narre.

Husk!

Jyske Bank beder aldrig uopfordret om kodeord, personlige oplysninger eller kortoplysninger – hverken over telefon, mail eller sms. Vi, Politiet og Skattestyrelsen beder dig heller aldrig om at overføre penge eller godkende med MitID for at afværge et svindelforsøg. Er du i tvivl om en kontakt fra banken, kan du altid ringe til os på 89 89 89 89.

1. Når svindleren udgiver sig for at være en anden

Vishing – svindel via telefonen

Ved telefonsvindel, også kaldet vishing, ringer svindlerne op til uskyldige personer og forsøger at overtale dem til at overføre penge eller udlevere personlige koder og oplysninger. Svindleren kan fx udgive sig for at være fra banken, politiet, Skat eller Nets. Telefonnummeret kan umiddelbart se ægte ud, ligeså vel som personen kan lyde både kompetent, hjælpsom og troværdig.

Udlevér aldrig dine personlige oplysninger eller koder, og overfør aldrig penge som følge af et telefonopkald.

Vishing - svindel via telefon

Telefonsvindel er en guldgrube for kriminelle - hør Edits historie

2. Muldyr - hvidvask af penge gennem en anden person

Når personer misbruges til at hvidvaske penge for kriminelle, kaldes det muldyrssvindel. Som muldyr får man betaling mod at hæve, indsætte eller overføre penge for den kriminelle. Det lyder uskyldigt, men det er en ulovlig og strafbar handling. I mange tilfælde misbruges unge som muldyr. Svindlerne kontakter typisk de unge i butikscentre, på skoler, på gaden og på sociale medier.

Lær derfor dit barn, at det aldrig må stille sin konto eller MobilePay til rådighed for andre.

3. Identitetstyveri

Identitetstyveri eller tyveri af personlige informationer foregår når svindlere stjæler andres oplysninger og data – fx via sociale medier. Svindlerne kan senere forsøge at misbruge oplysningerne til økonomisk kriminalitet ved fx at optage lån eller købe ting. Svindlerne stjæler typisk CPR-numre, adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre personlige oplysninger. 

Skærme med personoplysninger på

4. Kærlighedssvindel

Svindleren foregiver ved kærlighedssvindel at være interesseret i et romantisk forhold - typisk gennem online datingsider, sociale medier eller mails. I takt med, at der opstår tillid mellem parterne, kan svindleren bede om fx intime billeder, penge, gaver eller personlige oplysninger og koder, som senere bruges til afpresning eller som grundlag for flere penge eller gaver.

Mobil med beskeder på fra falsk person

5. Svindel gennem køb og salg

Online shopping-svindel

Svindel ved online shopping sker, når svindlere opretter falske hjemmesider, mails eller SMS'er med varer eller ydelser til usædvanligt lave og ofte skæve priser. Når tilbud på webshops virker for gode til at være sande, er de det ofte også.

Tjek virksomhedens anmeldelser og erfaringer fra andre brugere, og betal kun via sikre betalingstjenester. På danske hjemmesider kan du også tjekke, om virksomheden har e-mærket, som er en dansk certificeringsordning for tryg nethandel.

Få flere gode råd om sikker nethandel

Samhandelsbedrageri

Svindel ved handel med private - hør Henriks historie

6. Investeringssvindel

Investeringssvindel opstår, når en svindler uopfordret tager kontakt og tilbyder lukrative investeringsmuligheder som fx aktier, obligationer, kryptovaluta eller alternativ energi.

Vær altid kritisk overfor uopfordret kontakt og overfør aldrig penge via telefonopkald eller mail.

Aktuelt: Vi oplever i øjeblikket særligt tilfælde, hvor kendte personers identitet og troværdighed - særligt kendt investorer - misbruges af svindlere på sociale medier i form af falske annoncer.

Mand ved laptop

7. CEO-svindel

CEO-svindel opstår, når en medarbejder bliver narret til at betale en falsk faktura eller foretage en uautoriseret overførsel med virksomhedskontoen til en konto ejet af svindleren. Svindleren udgiver sig for at være en højtstående person inden for den pågældende virksomhed, fx direktøren. 

Som ved de øvrige typer af svindel kan det være svært at spotte svindleren, fordi fx afsendermailen umiddelbart kan se troværdig ud. 

Forstå direktørsvindel og hvordan du undgår det på din arbejdsplads

Har du mistanke om, at du er blevet snydt?

Er du blevet svindlet eller har mistanke om, at du er blevet svindlet, skal du straks ringe til os på 89 89 89 89. Vi hjælper dig døgnet rundt.