Kom godt i gang med Jyske Netbank

Når du er blevet tilmeldt Jyske Netbank, kan du logge ind med dit private NemID. Har du ikke allered et NemID, modtager du automatisk en adgangskode og et NemID-nøglekort med posten. Derefter kan du hurtigt komme i gang med at bruge netbanken:

Netbank

1. Gå ind på jyskenetbank.dk, og indtast bruger-id og adgangskode

2. Hvis det er første gang, du bruger dit NemID, skal du oprette en selvvalgt adgangskode og evt. et selvvalgt bruger-id og indtaste den nøgle fra NemID-nøglekortet, du bliver bedt om.

Benytter du i forvejen NemID, skal du indtaste din adgangskode og den nøgle, du bliver bedt om.

3. Godkend brugeraftalen - også med NemID


Problemer med at logge på?

Hvis du ved login får besked om, at du ikke kan logge på Jyske Netbank med dit NemID, skyldes det, du ikke er tilmeldt som bruger af netbanken. Kontakt din rådgiver eller Jyske Banks Hotline.

Vi anvender JavaScript fra NemID, som også understøtter mobil og tablet.

Liste over testede styresystemer og browsere [PDF]

Spørgsmål til funktioner i netbanken

Aktier

Hvilke aktier kan jeg handle i netbanken?
Du kan handle aktier fra hovedaktieindekset i en række lande (DAX i Tyskland, FTSE100 i England, S&P100 i USA osv.)
Vi vurderer løbende hvilke landes aktier, vi ønsker at tilbyde handel med - aktuelt er følgende lande tilgængelige i netbanken: Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA, Tyskland, Storbritannien, Holland, Frankrig, Italien, Spanien, Schweiz og Østrig.

Ønsker du at handle en aktie, som du ikke kan finde i netbanken, kan din rådgiver med stor sandsynlighed gennemføre handlen for dig.


Budget

Guide til at oprette et nyt budget
- Til dig, der ikke har en budgetkonto [PDF]
- Til dig, der har en budgetkonto [PDF]

Hvilket beløb skal stå under startsaldo i budgettet?
Det kan være nødvendigt at overføre et engangsbeløb til budgettet.
Se, hvordan du finder den nødvendige startsaldo [PDF]

Hvordan anvender jeg bedst indtægtssiden i budgetmodulet?
Det fungerer bedst at bruge det faste månedlige beløb, du har brug for til budgettet, og ikke din nettoløn.

Hvordan tjekker jeg, om der er overskud på dit budget?
Sådan tjekker du, om dit budget hænger sammen [PDF].


Forbrugsoverblik

Hvad skal jeg bruge forbrugsoverblikket til?
Forbrugsoverblikket kan give dig et overblik over, hvad du bruger penge på. Hvor meget bruger du på tandlæge på et år? Hvor meget bruger du på dagligvarer på en måned? Alt det og meget mere kan forbrugsoverblikket svare på.

Kan jeg selv vælge hvilke konti, der skal tælles med i forbrugsoverblikket?
Ja. I kontovælgeren kan du til- og fravælge konti. Du bestemmer selv, om du vil se forbruget for en enkelt konto eller for en gruppe af konti.

Jeg har en konto, som ikke vises i kontovælgeren på forbrugsoverblikket
Konti, du kun har fuldmagt til at se bevægelser på, kan ikke tilvælges i forbrugsoverblikket. Du kan heller ikke tilvælge valutakonti.

Hvad gør jeg, hvis en eller flere posteringer ikke skal tælle med i forbrugsoverblikket?
Du kan ignorere en postering, så den ikke tæller med i forbrugsoverblikket. Gå til ”Kontobevægelser”. Klik på den pågældende postering, åbn kategorivælgeren og vælg ”Ignorer i forbrugsoverblik”. Hvis du ignorerer samme postering 3 gange, husker systemet det, og fremtidige posteringer der er magen til, vil automatisk blive ignoreret. Ignorerer du posteringer på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen.

Hvordan deaktiverer jeg forbrugsoverblikket?
Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne, og vælg Om kategorisering. Her kan du deaktivere forbrugsoverblikket - og aktivere det igen, hvis du får lyst.


Kategorier på posteringer

Hvorfor er der  kategorier på mine posteringer/kontobevægelser?
Kategorierne bliver brugt til at danne forbrugsoverblikket, som giver dig et overblik over, hvad du bruger dine penge på.

Kan jeg oprette mine egne kategorier?
Nej – det er ikke muligt at oprette egne kategorier.

Kan jeg selv skifte kategori på en postering?
Ja. Klik på den pågældende postering, åbn kategorivælgeren og vælg den ønskede kategori. Din ændring gælder også fremtidige posteringer. Ændrer du kategorien på en postering på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen

Hvorfor bliver de samme butikker kategoriseret forskelligt?
Butikkerne - fx byggemarkeder  - kan have tilknyttet forskellig branchebetegnelse.  Hvis to ens butikker har forskellig betegnelse, kan det resultere i forskellig kategori. En butik kan også skifte betegnelse og dermed kategori over tid.


Konto

Hvordan fungerer Totalkonto?
Med en Totalkonto har du udvidede muligheder for at styre din økonomi.
Læs mere om Totalkontoen og funktionerne i netbanken

Hvordan finder jeg en bestemt postering på mine konti?
Brug de udvidede søgemuligheder. Du kan søge på både kategori, tekst og periode eller dato. Du kan også søge på tværs af alle konti.

Hvorfor kan jeg ikke selv bestemme rækkefølgen på mine kontobevægelser?
De nyeste posteringer ser du  øverst på grund af visningen, hvor  der automatisk hentes flere kontobevægelser, når du når bunden af listen. Kommende betalinger kan foldes ud og ind øverst i listen.

Kan jeg selv sortere listen i kontovælgeren?
Kontovælgeren er opbygget med dine egne konti øverst. Derefter kommer fælleskonti og så fuldmagtskonti. Indenfor de enkelte grupper er listen sorteret alfabetisk.  Du kan vælge at se kontobevægelser for flere konti på én gang.

Hvordan ser jeg kommende betalinger for alle konti på én gang?
Gå til ”Kontobevægelser”. Åbn kontovælgeren og klik på ”Vælg alle”. Herefter skal du i toppen af billedet klikke på ”Vis kommende”. Kommende betalinger kan herefter ses for alle konti øverst i billedet.

Hvor kan jeg se rentesatser og ikke tilskrevne renter på min konto?
Du finder et link til "Kontooplysninger i den grå boks i øverste højre hjørne på siden med "Kontobevægelser".  

Hvordan ser jeg restløbetiden på mit lån?
Du finder lånets restløbetid via tilbagebetalingsskemaet, som du bestiller via menupunktet "Kontooplysninger". Du kan også altid kontakte din rådgiver for at få restløbetiden oplyst.

Hvor finder jeg IBAN og BIC?
Jyske Banks BIC er JYBADKKK. IBAN er et unikt nummer for hver af dine konti. Du finder nummeret i Jyske Netbank ved at gå ind på den konto, du skal have penge overført til - og så vælge "Kontooplysninger" i boksen til højre.
Læs mere om IBAN og BIC


Links til andre sider eller dokumenter

Har du problemer med at åbne bilag fra betalingsservice eller benytte links videre fra netbanken til andre sider, fx Pensionsinfo eller jyskebank.dk? Det kan skyldes, at du ikke har tilladt popups i din browser.


Mobilbank

Læs spørgsmål og svar om mobilbanken


NemID

Hvis du har fået et NemID i forbindelse med din tilmelding til Jyske Netbank, skal dette NemID tilknyttes brug på offentlige sider.


Åbningstider i netbanken

Jyske Netbank er åben alle dage - undtagen kl. 03-05 på hverdage og 02-06 natten mellem lørdag og søndag. Strakshandel med værdipapirer er muligt fra kl. 9-21.45 på bankdage.