Sådan bruger du Jyske Netbank

I Jyske Netbank kan du få overblik, holde styr på din økonomi og klarer de fleste ting selv. Hvis du selv sørger for fx betalinger, betalingsservice og overførsler i netbanken, slipper du for de fleste gebyrer. Se priser i Jyske Netbank

Hjælp til netbanken


Aktier

Du kan handle udvalgte aktier under menuen ”Investering” i Jyske Netbank. Der ser du også dine depoter og kurser. Ønsker du at handle en aktie, som du ikke kan finde i netbanken, kan din rådgiver med stor sandsynlighed gennemføre handlen for dig.

Hvilke aktier kan jeg handle i netbanken?
Du kan handle aktier fra hovedaktieindekset i en række lande (DAX i Tyskland, FTSE100 i England, S&P100 i USA osv.)

Vi vurderer løbende hvilke landes aktier, vi ønsker at tilbyde handel med. Aktuelt er følgende lande tilgængelige i netbanken: Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA, Tyskland, Storbritannien, Holland, Frankrig, Italien, Spanien, Schweiz og Østrig.


Beskedservice 

Få en besked, når der sker ændringer på dine konti. Du bestemmer selv, hvornår du vil have besked på fx mail eller sms.

Sådan tilmelder du dig beskedservice på sms eller mail

  • Klik på tandhjulet øverst i din netbank

Billede af tandhjul

  • Vælg boksen med 'Beskeder pr. mail og sms'

Billede af 7 bokse, vælg besked pr mail eller sms

  • Vælg 'Tilmeld' ved den beskedservice, du ønsker

Tilmeld dig besked pr mail eller sms

  • Vælg den konto du vil have beskeder om, og hvordan du vil have besked (pr. mail eller sms)

Beskedservice

  • Klik på knappen 'Opret en besked'

Breve og dokumenter fra banken sendes og gemmes i din Netboks - din indbakke i Netbanken. Du kan også til- og fravælge, om du vil have tilsendt dine breve og dokumenter med posten eller i e-boks. Vær opmærksom på prisen for tilvalg af fysisk post.

Sådan til- og fravælger du breve fra Jyske Bank

  • Klik på tandhjulet øverst i din netbank
  • Vælg boksen med "Breve"

billede af 7 bokse, vælg breve

  • Marker med flueben ud for de brevtyper, du ønsker at modtage, og vælg om du vil have brevene i e-Boks og/eller med Posten. Ved at klikke på det lille i-ikon, kan du se priser.
  • Fravælg brevene igen ved at fjerne fluebenet.

Til- og frameld dig breve


Betalinger og overførsler

Under menuen ”Betal og overfør” i Jyske Netbank overfører;du selv penge, betaler regninger, ser afviste betalinger og opretter og ændrer faste overførsler. Det er også her du ser din betalingsservice-oversigt og opretter en ny betalingsservice-aftale.

Overfør penge og betal regninger
Uanset om du har brug for at lave en overførsel til en udenlandsk konto, overføre penge til en anden konto eller betale et indbetalingskort, gør du det i netbanken.

Når du skal overføre penge til en anden dansk konto skal du bruge reg,nr. og kontonr., mens du skal bruge lidt flere oplysninger til en udenlandsk overførsel, fx IBAN-nummer og BIC/SWIFT. Skal du betale en regning, står alle de oplysninger du skal bruge på indbetalingskortet.

Faste betalinger og betalingsservice
Har du faste udgifter, som ikke er tilmeldt Betalingsservice? Så tilmelder du dem første gang, du betaler regningen  i netbank. Du opretter og ser betalingsserviceaftaler og faste betalinger under menuen ”Faste betalinger” i netbanken.

Er dine faste udgifter tilmeldt Betalingsservice, er du sikker på, at de bliver betalt hver gang - og lige til tiden.


Budget - hold styr på økonomien

Få styr på økonomien med et online budget i netbanken. Du kan oprette og se dit budget under menupunktet ”Konti og Budget”.

Guide til at oprette et nyt budget
Til dig, der ikke har en budgetkonto [PDF]
Til dig, der har en budgetkonto [PDF]

Find den nødvendige startsaldo
Det kan være nødvendigt at overføre et engangsbeløb til budgettet. Se, hvordan du finder den nødvendige startsaldo [PDF]

Hvordan anvender jeg bedst indtægtssiden i budgetmodulet?
Det fungerer bedst at bruge det faste månedlige beløb, du har brug for til budgettet - og ikke din nettoløn.

Tjek, om der er overskud i budgettet
Sådan tjekker du, om dit budget hænger sammen [PDF].

Forbrugsoverblik

I Jyske Netbank kan du også få overblik over, hvad du bruger dine penge på. Du finder dit forbrugsoverblik under menuen ”Konti og budget”. Find fx ud af, hvor meget du bruger på tandlæge på et år, hvor meget du bruger du på dagligvarer på en måned, og hvor meget du har brugt på sko og tøj de seneste seks måneder. Alt det og meget mere kan forbrugsoverblikket svare på.

Vælg konti og posteringer, du vil se i forbrugsoverblikket
I kontovælgeren kan du til- og fravælge konti. Du bestemmer selv, om du vil se forbruget for en enkelt konto eller for en gruppe af konti. Konti, du kun har fuldmagt til at se bevægelser på, kan dog ikke tilvælges i forbrugsoverblikket. Du kan heller ikke tilvælge valutakonti.

Du kan ignorere en postering, så den ikke tæller med i forbrugsoverblikket. Gå til ”Kontobevægelser”. Klik på den pågældende postering, åbn kategorivælgeren og vælg ”Ignorer i forbrugsoverblik”. Hvis du ignorerer samme postering 3 gange, husker systemet det, og fremtidige posteringer der er magen til, vil automatisk blive ignoreret. Ignorerer du posteringer på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen.

Slå forbrugsoverblikket fra
Vælg Konti og budget i menuen - og vælg derunder Kontobevægelser i menuen. Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg "Samtykke". Klik på "Nej, jeg afgiver ikke samtykke" og vælg "Ja, slet mine kategorier."


Kategorier på posteringer

Der sættes automatisk kategorier på dine posteringer/kontobevægelser. De bruges til at danne forbrugsoverblikket, som giver dig et overblik over, hvad du bruger dine penge på.

Vil du ændre en kategori på en postering, kan du selv skifte den. Det er dog ikke muligt at oprette sine egne kategorier. For at skifte kategori, skal du klikke på den pågældende postering, åbn kategorivælgeren og vælg den ønskede kategori. Din ændring gælder også fremtidige posteringer. Ændrer du kategorien på en postering på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen.

Hvorfor bliver de samme butikker kategoriseret forskelligt?
Butikkerne - fx byggemarkeder  - kan have tilknyttet forskellig branchebetegnelse. Hvis to ens butikker har forskellig betegnelse, kan det resultere i forskellig kategori. En butik kan også skifte betegnelse og dermed kategori over tid.


Konto

Du kan se alle dine konti ved at klikke på ”Overblik” i menuen. Herfra kan du fx også se saldoen på dine konti eller vælge den konto du vil overføre eller betale penge fra. Har du brug for at ændre rækkefølgen i overblikket, kan du gøre det under indstillinger. Se, hvordan du organisér din konto-oversigt.

Har du en Totalkonto, har du udvidede muligheder for at styre din økonomi. Læs mere om Totalkontoen. I Jyske Netbank kan du fx selv oprette delsaldi på dinTotalkonto og tilføje betalingsservice på en delsaldo. 

Find en bestemt postering på dine konti
Vælg menupunktet ”Kontobevægelser” under ”Konti og budget”. Brug her de udvidede søgemuligheder. Du kan søge på både kategori, tekst og periode eller dato. Du kan både søge på en enkelt konto eller på tværs af alle konti.

Hvorfor kan jeg ikke selv bestemme rækkefølgen på mine kontobevægelser?
De nyeste posteringer ser du øverst på grund af visningen, hvor der automatisk hentes flere kontobevægelser, når du når bunden af listen. Kommende betalinger kan foldes ud og ind øverst i listen.

Kan jeg selv sortere listen i kontovælgeren?
Kontovælgeren er opbygget med dine egne konti øverst. Derefter kommer fælleskonti og så fuldmagtskonti. Indenfor de enkelte grupper er listen sorteret alfabetisk. Du kan vælge at se kontobevægelser for flere konti på én gang.

Se kommende betalinger for alle konti på én gang
I netbanken skal du gå til ”Kontobevægelser”. Åbn kontovælgeren og klik på ”Vælg alle”. Herefter skal du i toppen af billedet klikke på ”Vis kommende”. Kommende betalinger kan herefter ses for alle konti øverst i billedet.

Hvor kan jeg se rentesatser og ikke tilskrevne renter på min konto?
Du finder oplysningerne ved at klikke på info-ikonet øverst til højre på siden med ”Kontobevægelser” i netbanken.

Hvordan ser jeg restløbetiden på mit lån?
Du finder lånets restløbetid ved at bestille et tilbagebetalingsskema. Tilbagebetalingsskemaet bestilles på siden med kontooplysninger, som du finder ved at klikke på info-ikonet øverst til højre på siden med ”Kontobevægelser” i netbanken. Du kan også altid kontakte din rådgiver for at få oplyst restløbetiden.

Jyske Banks IBAN og BIC
Jyske Banks BIC er JYBADKKK. IBAN er et unikt nummer for hver af dine konto. Du finder IBAN på siden med kontooplysninger, som du finder ved at klikke på info-ikonet øverst til højre i netbanken med ”Kontobevægelser”.
Læs mere om IBAN og BIC


Konto-oversigt - organisér dine konti

Du kan selv tilpasse din konto-oversigt i Netbanken. Det kan fx give et bedre overblik over, hvad du benytter dine konti til. 

Sådan organisér du din konto-oversigt

  • Klik på 'Indstillinger', som du finder over din konto-oversigt i netbanken

Indstillinger

  • Tryk på pilene for at ændre rækkefølgen på dine konti

Hvilken konto skal vises

  • Har du konti, som du ikke vil have vist i netbank, så kan du også til- og fravælge dem med fluebenet ud for kontoen.
  • Klik herefter på knappen 'Luk'

Tillad popups

Har du problemer med at åbne bilag fra betalingsservice eller benytte links videre fra netbanken til andre sider, fx Pensionsinfo eller jyskebank.dk? Det kan skyldes, at du ikke har tilladt popups i din browser.


Log ind med NemID

Når du er tilmeldt Jyske Netbank, kan du logge ind med dit NemID. Gå ind på jyskenetbank.dk og indtast bruger-id, adgangskode og den nøgle fra dit nøglekort, du bliver bedt om.

Du kan også bruge NemID's nøgleapp - det er både nemt, sikkert og hurtigt. Læs mere og download NemID's nøgleapp.

Har du ikke allerede et NemID, modtager du en adgangskode og et nøglekort med posten. Derefter kan du bruge netbanken.

Har du først fået NemID ved tilmelding til Jyske Netbank, kan du tilknytte det til brug på offentlige sider. Gør så du kan bruge dit NemID til andet end bank.

Problemer med at logge på?

Hvis du ved login får besked om, at du ikke kan logge på med dit NemID, kan det skyldes, at du ikke er tilmeldt som netbanken. Så kan du tilmelde dig Jyske Netbank. Hvis du er tilmeldt Jyske Netbank, bør du kontakte din rådgiver eller Jyske Bank Hotline

Vi anvender JavaScript fra NemID, som også understøtter mobil og tablet. Derfor skal du have Java installeret, for at logge på netbanken. Se en liste over testede styresystemer og browsere [PDF]