Hvordan ændrer jeg kategori på en postering i netbanken?

Du skal begynde med at finde og åbne posteringen i oversigten med dine kontobevægelser. Det giver dig mulighed for at ændre kategorien.

I tvivl om du bruger den nye eller den gamle netbank? Sådan ser du forskel

Sådan gør du i mobilbanken og den nye netbank

  1. Log ind på sædvanlig vis (vejledning)
  2. Tryk på den relevante konto/delsaldo
  3. Find posteringen, eventuelt ved at bruge søgefunktionen
  4. Tryk på posteringen
  5. Tryk på valget under "Kategori"
  6. Vælg en ny og mere relevant kategori. Find den eventuelt ved hjælp af søgefeltet.

Sådan gør du i den gamle netbank

  1. Log på Jyske Netbank med MitID (se vejledning)
  2. Vælg ”Konti og budget” i menuen
  3. Tryk på ”Kontobevægelser”
  4. Tryk på den ønskede postering
  5. Åbn kategorivælgeren og tryk på den ønskede kategori
  6. Vælg den ønskede underkategori

Skærmbillede af hvordan man ændrer kategori på postering

  1. Tryk på ”Luk”

Din ændring gælder også fremtidige posteringer. Ændrer du kategorien på en postering på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen.

Hvorfor bliver de samme butikker kategoriseret forskelligt?

Butikker - fx byggemarkeder - kan have tilknyttet forskellig branchebetegnelse. Hvis to ens butikker har forskellig betegnelse, kan det resultere i forskellig kategori i netbanken. En butik kan også skifte betegnelse og dermed kategori over tid.

Se også disse vejledninger: