Hvordan ændrer jeg kategori på en postering i netbanken?
Du skal begynde med at finde og åbne posteringen i oversigten med dine kontobevægelser. Det giver dig mulighed for at ændre kategorien.
I tvivl om du bruger den nye eller den gamle netbank? Sådan ser du forskel
Sådan gør du i mobilbanken og den nye netbank
- Log ind på sædvanlig vis (vejledning)
- Tryk på den relevante konto/delsaldo
- Find posteringen, eventuelt ved at bruge søgefunktionen
- Tryk på posteringen
- Tryk på valget under "Kategori"
- Vælg en ny og mere relevant kategori. Find den eventuelt ved hjælp af søgefeltet.
Sådan gør du i den gamle netbank
- Log på Jyske Netbank med MitID (se vejledning)
- Vælg ”Konti og budget” i menuen
- Tryk på ”Kontobevægelser”
- Tryk på den ønskede postering
- Åbn kategorivælgeren og tryk på den ønskede kategori
- Vælg den ønskede underkategori
- Tryk på ”Luk”
Din ændring gælder også fremtidige posteringer. Ændrer du kategorien på en postering på en fælleskonto, slår det også igennem i netbanken hos den anden person, der har adgang til kontoen.
Hvorfor bliver de samme butikker kategoriseret forskelligt?
Butikker - fx byggemarkeder - kan have tilknyttet forskellig branchebetegnelse. Hvis to ens butikker har forskellig betegnelse, kan det resultere i forskellig kategori i netbanken. En butik kan også skifte betegnelse og dermed kategori over tid.