Værdibaseret adfærd og ledelse

Jyske Bank var i 90'erne en af de første banker til at arbejde med værdibaseret adfærd og ledelse - som modvægt til en ledelsesstil baseret på regelstyring og kontrol. Værdierne er en række ledetråde, som binder os sammen og styrer vores handlinger i det, vi gør over for hinanden og over for andre.

Se vores værdier


Politikker og retningslinjer

I Jyske Bank har vi politikker og retningslinjer for at sikre, at både koncernen og vores medarbejdere agerer i overensstemmelse med vores værdier, lovgivning og med hensyntagen til kunder, medarbejdere og aktionærer.

Politik for bæredygtighed og samfundsansvar

Compliance

Politik for forebyggelse af hvidvask, finansiering af terrorisme og sanktionsovertrædelser

Jyske Bank har en høj iboende risiko for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Det skyldes dels vores størrelse, dels vores forretningsmodel, som indeholder en række produkter og kunder med høj iboende risiko.

Derfor har vores indsats mod hvidvask og terrorfinansiering topprioritet. Vi ønsker i alle henseender at forhindre hvidvask og terrorfinansiering for at leve op til de forventninger vores kunder, myndigheder og samfund har til os på området. Dette sikres blandt andet gennem kontinuerlig uddannelse og oplysning af medarbejdere, tydelige processer og retningslinjer samt systematisk overvågning og rapportering

Læs mere om vores tiltag for at forhindre hvidvask.


Antibestikkelses- og antikorruptionspolitik

I Jyske Bank-koncernen tager vi afstand fra enhver form for korruption og andre uredelige forretningsmetoder. Korruption omhandler bl.a. bestikkelse, bedrageri, underslæb og afpresning, og involverer ikke nødvendigvis en transaktion af penge. Korruption kan ligeledes omfatte udførelsen af tjenester for at opnå fordele som eksempelvis positiv særbehandling og kortere sagsbehandlingstid.

På tilsvarende måde som i den øvrige finansielle sektor er der risiko for, at Jyske Bank-koncernen kan blive eksponeret for korruption, ligesom vores medarbejdere kan benytte sig af korruption.

Formålet med vores antibestikkelses- og antikorruptionspolitik er at tydeliggøre forventninger til alle medarbejderes adfærd i forhold til ydelser, der kan have karakter af bestikkelse eller korruption. Vores antibestikkelses- og antikorruptionspolitik opfylder vores forpligtelse i henhold til FN’s Global Compact.

Læs vores antibestikkelses- og antikorruptionspolitik (på engelsk) [PDF]

Læs også om vores antibestikkelses- og antikorruptionspolitik i den seneste rapport om bæredygtighed.

Politik om insiderhandel

Jyske Bank-koncernen har fastsat udførlige politikker og forretningsgange for håndtering af intern viden. Træning i risici, regler og procedurer er obligatorisk for medarbejdere i funktioner med høj risiko for kontakt med kunder, der kan være involveret i insiderhandel.

Jyske Banks politik om insiderhandel er internt tilgængelig.

Læs mere om vores politik om insiderhandel i "Competence requirements, good practice and ethical conduct" (engelsk) [PDF]

Whistleblowerpolitik

Jyske Bank-koncernen har oprettet en whistleblowerordning, hvor medarbejderne anonymt kan foretage en anmeldelse i tilfælde af overtrædelser – eller mistanke herom – af EU-retten, den finansielle regulering, alvorlige lovovertrædelser i øvrigt samt øvrige alvorlige forhold til videre undersøgelse i koncernen.

Jyske Banks Whistleblowerpolitik er internt tilgængelig.

Læs et sammendrag af vores whistleblowerpolitik.


Adfærd

Politik for ansvarlig markedsføring

Politik for sund virksomhedskultur

Formålet med vores politik for sund virksomhedskultur er at sikre og fremme en sund virksomhedskultur, der er præget af høje etiske og professionelle standarder.

I Jyske Bank-koncernen vil vi fx ikke acceptere, at banken på nogen måde bliver misbrugt ved udøvelse af økonomisk kriminalitet. Vi har en ambition om at drive en virksomhed, der optræder ansvarligt.

Ingen kunde eller anden forretningspartner er så god eller vigtig, at vi vil gå på kompromis med disse principper, der dermed til enhver tid sættes højere end indtjening. Jyske Bank ønsker derfor ikke at indgå i kundeforhold, hvor der ikke er et klart og naturligt formål med samarbejdet.

Læs vores politik for sund virksomhedskultur [PDF]

Menneskerettigheder

De internationale menneskerettigheder, som både er grundfæstede i den danske arbejdsmarkedsmodel og er fastlagt af internationale konventioner, normer og værdier, er et naturligt grundlag for Jyske Bank-koncernens virke.

Konkret betyder det, at vi internt i koncernen lever op til menneskerettigheder, fordi de er grundlæggende for et sikkert, retfærdigt og fair samfund, hvor ligestilling, inklusion, arbejdstagerrettigheder, sikkerhed og sundhed er rodfæstede værdier i vores politik.

Eksternt praktiserer vi menneskerettighederne via vores screening af investeringer for kunderne, som beror på ESG-principper og via vores leverandørstyring, hvor overholdelse af menneskerettighederne står som et centralt pejlemærke.

Læs også et sammendrag om menneskerettigheder i vores seneste rapport om bæredygtighed.

Politik for medarbejderforhold

I Jyske Bank-koncernen vil vi være en arbejdsplads, der skaber varige relationer i et produktivt, tillidsfuldt og uhøjtideligt arbejdsmiljø præget af overskud og positiv energi. Det er et vigtigt princip, at vi udviser social ansvarlighed inden for de markedsøkonomiske rammer, vi driver forretning under.

I et samarbejde mellem ledelse og medarbejdere udvikler vi løbende initiativer, som skal sikre en god og sund arbejdsplads. Vi ønsker at give medarbejderne mulighed for udvikling, både fagligt, personligt og ledelsesmæssigt, der gør dem til efterspurgt arbejdskraft, som har værdi på arbejdsmarkedet. Vi er bevidste om, at vores sociale ansvar i høj grad består i at bidrage med adgang til job og uddannelse, bl.a. for unge mennesker.

Vi er af den overbevisning, at det skaber resultater og udvikling, når mange forskellige typer mennesker er samlet på en arbejdsplads. Vi afspejler som virksomhed i vidt omfang verden omkring os og har medarbejdere med forskellig uddannelse, alder, køn, personlighed, bopæl, kultur og erfaring.

Vi samarbejder med og inddrager medarbejdernes kollektive repræsentanter i væsentlige medarbejderspørgsmål, både ad hoc og via de formelle samarbejdsorganer, og anerkender fuldt ud medarbejdernes ret til at organisere sig.


Læs også om vores politik for medarbejderforhold i den seneste rapport om bæredygtighed.

Politik for håndtering af interessekonflikter

Politik for håndtering af interessekonflikter har til formål at sikre, at interessekonflikter identificeres, forebygges og håndteres for at varetage vores kunders interesser bedst muligt. Dette i forbindelse med, at Jyske Bank-koncernen yder investeringsservice og accessoriske tjenesteydelser.

Læs vores politik for håndtering af interessekonflikter [PDF]

Diversitetspolitik

Vi er af den overbevisning, at det bidrager positivt til resultater og udvikling, når forskellige mennesker er samlet på en arbejdsplads. Formålet med diversitetspolitikken er derfor at bidrage til, at koncernen altid har den bedst mulige sammensætning af ledere og medarbejdere i forhold til personlige egenskaber og faglige kompetencer. Vores koncernstrategi bygger på en erkendelse af, at engagerede, dygtige, handlingsorienterede og ansvarsbevidste medarbejdere er vigtige forudsætninger for Jyske Bank-koncernens vækst. Diversitetspolitikken understøtter dette ved at sikre, at alle kvalificerede kandidater kan gøre sig gældende ved besættelsen af stillinger, uden at der tages hensyn til køn, alder, etnicitet, religion eller andre faktorer, som er uden betydning for at udfylde jobbet.

Politikken og de tilhørende aktiviteter har bl.a. fokus på forbedrede muligheder for det underrepræsenterede køn og på at øge antallet af kvindelige ledere på alle niveauer, indtil der er en ligelig repræsentation af kønnene. Generelt tilstræbes der diversitet og balance i ledergrupper og i andre relevante faglige og forretningsmæssige sammenhænge.

Læs vores diversitetspolitik [PDF]

Politik for dataetik

Data er i høj grad et grundlag for Jyske Bank-koncernens forretning og indgår i de fleste interaktioner med vores interessenter. Vores politik for dataetik skal synliggøre, at de dataetiske værdier er forankret i vores forretningsprocesser og i ledelsens og medarbejdernes brug af data.

De data, som Jyske Bank-koncernen behandler, består i et stort omfang af personoplysninger, hvoraf den største del hidrører fra kunder, mens en mindre del hidrører fra medarbejdere og andre grupper. Anvendelsen af kundernes data, sammenstillet med data om produkter og serviceydelser, priser og forretningsregler, er en grundlæggende forudsætning for vores forretningsmodel. Det er derfor helt centralt for Jyske Bank-koncernen, at kunderne skal kunne føle sig trygge ved, at vores behandling af disse data sker med respekt, omhu og i overensstemmelse med lovgivningen.

Dataetik skal balancere mange hensyn mod hinanden, og det er vores erklærede målsætning, at vores kunder har tillid til, at Jyske Bank-koncernen balancerer hensynene mod hinanden på en for kunden hensigtsmæssig måde.

Jyske Bank-koncernens politik for dataetik er internt tilgængelig.


Indkøb

Aftale om ansvarlig leverandøradfærd

Formålet med Aftale om ansvarlig leverandøradfærd er at etablere en formel rammeaftale mellem Jyske Bank-koncernen og leverandører. Aftalen skal sætte begge partner i stand til at samarbejde og bestræbe sig på en ansvarlig leverandøradfærd gennem hele den distributionskæde, der er involveret i tilvejebringelsen af produkterne og/eller ydelserne til Indkøberen

Læs vores Aftale om ansvarlig leverandøradfærd [PDF]


Investeringer

Politik om ansvarlig og bæredygtig investering

I Jyske Bank-koncernen ser vi det som vores primære ansvar at optimere investorernes afkast bedst muligt. Vi tager samfundsansvar i forbindelse med investeringer, hvilket indebærer, at miljø, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG) indgår i investeringsbeslutningerne.

Grundlaget for Jyske Bank-koncernens arbejde med ansvarlig og bæredygtig investering er UN PRI’s principper for ansvarlig investering (Principles for Responsible Investment (PRI)). UN PRI er en fælles erklæring om at tage samfundsansvar i forbindelse med investeringer og efterlevelse af seks centrale principper for ansvarlige investeringer.

Læs vores politik om ansvarlig og bæredygtig investering

Redegørelse for ændringer i politik for ansvarlig og bæredygtig investering

Bæredygtighedsbetragtninger for Jyske Banks egne investeringer

Jyske Bank har til stadighed behov for en stor strategisk investeringsportefølje. Det primære formål med porteføljen er at have en stor lovbetinget likviditetsreserve. Investeringsporteføljen vil dog fra tid til anden være større end det likviditetsmæssigt betingede behov. Det gælder specielt, når bankens indlån væsentligt overstiger udlånet. Når bankens basislikviditet er rigelig, investeres derfor også i værdipapirer, der ikke direkte indgår i den lovmæssige likviditetsreserve. Der er tale om forskellige typer af kreditpapirer.

Likviditetsreserven
Størstedelen af Jyske Banks likviditetsreserve er foretaget i danske realkreditobligationer. Der er primært tale om finansiering af danske ejendomme, sekundært dansk landbrug og i lille grad skibsfart. Tyngden på dansk realkredit indebærer, at vores likviditetsreserve i udgangspunktet ligger på et relativt lavt niveau i relation til CO2-udledning. Vi integrerer CO2 i vores investeringsbeslutninger ved at betragte eksponeringerne sektorbaseret; naturligvis under skyldig hensyntagen til gældende likviditetskrav. Vore fremskrivninger indikerer, at CO2-udledning fra vores investeringer i dansk realkredit kan reduceres med op til 40% fra 2019 til 2030. Reduktionen forventes primært at komme fra lavere udledningsfaktorer fra den danske boligmasse som følge af bedre energimærker og højere grader af vedvarende energiforsyning. Hvis fremskrivningen realiseres, forventes der ikke nævneværdige ændringer i bankens realkrediteksponering.

Resten af likviditetsreserven er investeret i obligationer udstedt af europæiske stater eller andre offentlige enheder. Porteføljen understøtter derfor generelt samfundsmæssige behov. Derudover indeholder porteføljen specifikt bæredygtige obligationer i beskedent omfang.

Den resterende del af den strategiske investeringsportefølje
Den del af bankens strategiske investeringsportefølje, der ligger udover likviditetsreserven, består overvejende af kreditobligationer i form af CLO’er, der er porteføljer af underliggende virksomhedslån udvalgt og styret af en ekstern forvalter. Ved nye investeringer er forvalterens håndtering af ESG-forhold en vigtig komponent. Investeringer er således betinget af, at forvaltere struktureret forholder sig til alle tre komponenter af bæredygtighed i udvælgelsen af porteføljen ved anvendelse af enten eksterne eller interne bæredygtighedsratings.

Investeringsporteføljen indeholder i begrænset antal og omfang erhvervsobligationer. ESG vurderes i de konkrete situationer efter samme målestok, som gælder for koncernens udlån.

Jyske Bank har strategisk valgt ikke at have enkeltaktier i investeringsporteføljen, hvorfor der ikke er fastlagt bæredygtighedsretningslinjer for aktier, da det generelle fravalg forhindrer eksponeringer i kontroversielle sektorer og selskaber.

Jyske Bank kan fra tid til anden have begrænsede positioner i aktieindeks til risikostyringsformål. Karakteren af eksponeringer på indeksniveau har gjort, at banken anvender de mest likvide indeks, og at der for nærværende ikke er et specielt bæredygtighedsfokus på denne del.


IT-sikkerhed

IT-sikkerhedspolitik

Formålet med Jyske Banks IT-sikkerhedspolitik er at sikre, at der implementeres og opretholdes et højt it-sikkerhedsniveau i Jyske Bank-koncernen, herunder at fastlægge principper og krav til it-sikkerhedsstyring og it-risikostyring, der sikrer, at it-sikkerhedsniveauet og den ønskede risikoprofil på it-området kan overholdes.

It-sikkerhedsniveauet skal fastsættes med udgangspunkt i koncernens ambition om at opnå og vedligeholde et sikkerhedsniveau, som er tilstrækkeligt til at håndtere den aktuelle cybertrussel med elementer, der er ”Best in class”. Derudover skal sikkerhedsniveauet sikre, at de risici, som It anvendelsen medfører og forventes at medføre, er på et for koncernen acceptabelt niveau.

Læs vores IT-sikkerhedspolitik [PDF]

Persondatapolitik

Oplysninger givet til Jyske Bank-koncernen bliver behandlet fortroligt i overensstemmelse med Lov om Finansiel Virksomhed, Databeskyttelsesforordningen, Datatilsynets anbefalede retningslinjer samt Jyske Banks generelle forretningsbetingelser. Oplysningerne bliver udelukkende benyttet til at imødekomme kundens henvendelser og forespørgsler og yde den bedste service. Du kan være sikker på, at vi ikke beder dig om flere oplysninger, end hvad formålet tilsiger.

Læs vores persondatapolitik


Kredit

Kreditpolitik

Finansielle virksomheder udgør en vigtig del af dansk økonomi, og Jyske Bank-koncernen har dermed et ansvar, når vi yder kredit. Vi lever af at låne penge ud, men også af at få pengene tilbage igen. Vi har altså sammenfaldende interesser med vores kunder.

Inden vi tilbyder produkter til vores kunder afdækker vi kundernes behov. Er der tale om lån, sker der en kreditvurdering af kundens økonomi, så vi sikrer, at tilbagebetalingsevnen er til stede.

Jyske Bank-koncernens kreditpolitik ligger til grund for vores vurderinger, og vores kreditpolitik indeholder principper for, hvordan det sikres, at kreditbeslutninger i tilstrækkeligt omfang baseres på robustheden af kundens fremtidige indtjening og likviditet. Det betyder, at vi ikke bare ønsker at sælge det størst mulige lån. Det skal være inden for en realistisk ramme, hvor kunderne på den ene side har mulighed for at betale lånet tilbage, og på den anden side skal kunderne have et rådighedsbeløb, de kan basere en tilværelse på. Ovenstående princip er ikke bare god forretningsetik, men også ansvarlig kreditgivning.

Jyske Bank-koncernens kreditpolitik er internt tilgængelig.


Løn

Vederlagspolitik

Formålet med Jyske Bank-koncernens vederlagspolitik er, at ledere og medarbejdere har en fælles forståelse og accept af rimeligheden i lønniveauet.

Formålene for vederlagspolitikken er at:

  • belønne værdiskabende, kompetent og ansvarlig adfærd
  • understøtte produktivitet og arbejdsglæde
  • fremme en sund og effektiv risikostyring
  • sikre behørigt fokus på bæredygtighed og samfundsansvar
  • forebygge interessekonflikter og styrke forpligtelsen til at handle i kundernes bedste interesse
  • sikre at arbejde af lige værdi lønnes ens.

Vederlagspolitikken og måden, den gennemføres på, iagttager desuden alle relevante krav i den til enhver tid gældende lovgivning.

Læs vores vederlagsrapport [PDF]

Læs vores vederlagspolitik [PDF]

Redegørelse for ændringer i vederlagspolitikken [PDF]

Fratrædelsesordninger i henhold til lov om finansiel virksomhed § 77j

Politik for foreningsfrihed og kollektiv overenskomst

88% af medarbejderne i Jyske Bank i Danmark er omfattet af den fælles overenskomst, som beskriver medarbejdernes basale rettigheder og bl.a. omhandler arbejdstid, lønkompensation, ferie, sygdom osv. Hertil kommer yderligere 8%, der i deres individuelle kontrakter har bestemmelser, der henviser til overenskomstens vilkår.

Læs koncernoverenskomsten [PDF]