Gode råd når du handler på nettet

  • Pas på med falske webshops
    Kig efter e-mærket

    Typiske tegn på fupbutikker er sprogfejl eller skæve og usandsynligt lave priser. Du kan også tjekke virksomhedens kontaktoplysninger eller se, hvad andre siger om virksomheden på fx Trustpilot. På danske webshops kan du også kigge efter e-mærket. Det viser, at webshoppen er sikker at handle på.

  • Tjek sikkerheden i webadressen
    I din browsers adressefelt kan du se, om webadressen starter med ”https”. S’et i https fortæller, at der er en sikker forbindelse mellem din computer og netbutikken. I de fleste browsere kan du også se en hængelås i adressefeltet.
  • Oplys ikke dine kortoplysninger før du betaler
    Oplys aldrig dit kortnummer som ID eller ”medlemsoplysninger" - kun hvis du er i en købssituation, hvor du ønsker at betale for noget.
  • Læs købsbetingelserne - så du ikke køber mere end du regner med
    Vær sikker på, du ikke starter et abonnement eller binder dig for flere betalinger. Tjek på hjemmesiden, at du kan finde oplysninger om levering, fortrydelsesret og klagemuligheder.
  • Betal med kort
    Betaler du med kort, MobilePay, Google Pay eller Apple Pay kan banken bedre hjælpe dig, hvis du bliver snydt. Vi kan ikke hjælpe dig, hvis du betaler via bankoverførsel eller per efterkrav. Og så er du i øvrigt bedre stillet, hvis du betaler med dit Visa-kort frem for dit Dankort. Læs mere om valget mellem Visa og Dankort.
  • Beskyt dit kort med 2-faktor-godkendelse
    Handler du i en netbutik, der er tilmeldt Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets, modtager du en sms med en sikkerhedskode, når du vil betale. Det gør det mere sikkert at handle i netbutikken. Tilmeld dit kort Verified by Visa eller Dankort Secured by Nets.
  • Gem dokumentation for dine køb
    Gem kvitteringen eller ordrebekræftelsen - enten på print eller som elektronisk kopi. Kvitteringen er dit bevis på, hvor, hvornår og til hvilken pris, du har købt varen.  Du har brug for denne dokumentation, hvis du senere skal bytte varen, klage eller reklamere.

  • Gør indsigelse hvis du er blevet snydt

    Hvis dit kort er blevet brugt på en måde, som du vil klage over, skal du gøre indsigelse. Det kan også være, hvis du ikke modtager din vare/ydelse, eller ikke får pengene tilbage ved returnering.

    En indsigelse betyder, at du gør indvending mod en korttransaktion, som er trukket på din konto.

    Sådan gør du  indsigelse


    Fortrydelsesret når du handler på nettet

    Fortrydelsesret

    Danmark

    Det er den danske købelov, der gælder - og du har som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret på dit køb.

    Du har dog ingen fortrydelsesret, hvis der er tale om levnedsmidler, fly- og togbilletter og billetter til koncerter og kulturbegivenheder.

    Gør brug af din fortrydelsesret:
    - Send varen retur senest 14 dage efter, du har modtaget den
    - Undlad at hente pakken på posthuset

    EU-land

    Når du handler med udenlandske webshops, gælder andre regler end den danske købelov.

    Det er som udgangspunkt reglerne i butikkens hjemland, der er gældende. 

    I EU er der fælles regler, der siger, at internetbutikker skal tilbyde mindst 7 hverdages fortrydelsesret.

    Udenfor EU

    Hvis internetbutikken befinder sig i et land uden for EU, er der ingen faste regler for fortrydelsesret.

    Det er som udgangspunkt reglerne i butikkens hjemland, der er gældende. 

    Det står i butikkens handelsvilkår, hvis du har fortrydelsesret på dit køb.