Gode råd når du handler på nettet


  • Vær på vagt over for falske webshops
    E-mærket er lig med sikker shopping

    Typiske tegn på fupbutikker er sprogfejl eller skæve og usandsynligt lave priser. Du kan også tjekke virksomhedens kontaktoplysninger eller se, hvad andre siger om virksomheden ved at søge på dens navn. På danske webshops kan du også kigge efter e-mærket. Det viser, at webshoppen er sikker at handle på. Hvis du bruger Chrome, kan du bruge browserudvidelsen Sikker shopping, der advarer mod falske webshops.
    Læs mere om Sikker Shopping hos e-mærket

  • Tjek webadressen
    Gør dig umage med at tjekke, at du faktisk er på den hjemmeside, du regner med at være på. Det er også et faresignal, hvis webadressen begynder med http og ikke https. Er du i tvivl, så find webshoppen via en søgemaskine.
  • Brug MobilePay, Apple Pay eller lignende
    Betal med mobilen, hvis det er muligt. Så deler du ikke kortoplysninger med webshoppen.
  • Visa Credit – det gode kortvalg ved nethandel
    Sikkerheden er høj, når du handler med et kreditkort. Kreditkortet er derfor et oplagt valg, når du skal handle på nettet. Først og fremmest trækkes pengene ikke fra din egen konto med det samme - og får du ikke den vare, du har bestilt, har du god mulighed for at gøre indsigelse. Samtidig begrænses risikoen, hvis nogen skulle aflure eller misbruge dit kort.
    Sådan bestiller du nemt Visa Credit
  • Køber du en vare - eller et abonnement?
    Nogle svindlere forsøger at forklæde en serie betalinger som et enkelt, normalt køb. Så vær omhyggelig med at tjekke, at du ikke starter et abonnement eller binder dig for flere betalinger. Det gælder især, hvis du ikke kender webshoppen i forvejen.
  • Oplys ikke dine kortoplysninger, før du betaler
    Oplys aldrig dit kortnummer som ID eller ”medlemsoplysninger" - kun hvis du er i en købssituation, hvor du ønsker at betale for noget.
  • Undgå at betale med en bankoverførsel
    Betaler du med kort, MobilePay, Google Pay eller Apple Pay kan banken bedre hjælpe dig, hvis du bliver snydt. Vi kan ikke hjælpe dig, hvis du betaler via bankoverførsel eller per efterkrav. Og så er du i øvrigt bedre stillet, hvis du betaler med dit Visa-kort frem for dit Dankort.
    Læs mere om valget mellem Visa og Dankort.
  • Gem dokumentation for dine køb
    Gem kvitteringen eller ordrebekræftelsen - enten på print eller som elektronisk kopi. Kvitteringen er dit bevis på, hvor, hvornår og til hvilken pris, du har købt varen. Du har brug for denne dokumentation, hvis du senere skal bytte varen, klage eller reklamere.
  • To-faktor-godkendelse beskytter dit kort
    Alle europæiske netbutikker skal indføre såkaldt to-faktor-godkendelse, hvor man fx godkender købet med en sms-kode eller NemID. Den ekstra godkendelse er med til at beskytte dit kort, så en svindler ikke kan handle ved hjælp af dine kortoplysninger.

Gør indsigelse hvis du er blevet snydt

Hvis dit kort er blevet brugt på en måde, som du vil klage over, skal du gøre indsigelse. Det kan også være, hvis du ikke modtager din vare/ydelse, eller ikke får pengene tilbage ved returnering.

En indsigelse betyder, at du gør indvending mod en korttransaktion, som er trukket på din konto.

Sådan gør du indsigelse