Indsigelse: En forretning har trukket et beløb, som ikke er aftalt
Du kan gøre indsigelse, hvis du er blevet debiteret for ekstraydelser fra biludlejning, hotel, krydstogt eller andet. Oftest dækker transaktionerne forbrug af minibar, brændstofpåfyldning, skader, parkeringsbøder, fartbøder osv.
Det skal fremgå af indsigelsen, hvorfor transaktionen ikke accepteres. Du skal have forsøgt at løse sagen med forretningen, og det skal fremgå, hvordan og hvornår forretningen er kontaktet, og hvad resultatet blev. Ved biludlejning skal du oplyse, om biludlejer har informeret om den kommende afregning, og om du har drøftet efterdebiteringen med biludlejer.
Billejekontrakt/hotelafregning og eventuelt modtaget dokumentation for efterdebiteringen vedhæftes sagen. Til orientering har udlejningsfirmaet, i henhold til gældende regler, lov til at efterdebitere kortholder for bl.a. følgende ydelser:
- For sen aflevering
- Parkeringsbøder/fartbøder/miljømærkebøder
- Opgradering af bil til dyrere prisklasse
- Ekstra forsikring i forbindelse med billeje
- Manglende påfyldning af benzin/diesel
Hoteller har lov til at efterdebitere for bl.a. følgende ydelser:
- Room service
- Afregning for brug af minibar.
- Skader
- Aflevering af bil på ikke aftalt sted
- Ekstra betaling for kørte kilometer ud over det aftalte
- Valg af diverse ekstra forsikringer.
- Vask og strygning af tøj
Vigtigt
- Du skal gøre indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet. ”Hurtigst muligt” er som udgangspunkt senest 14 dage efter, at du blev – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav.
- Du kan dog ikke gøre indsigelse, hvis beløbet kun er reserveret på din konto. Så må du vente til beløbet reelt er hævet på din konto.
- Din mulighed for at gøre indsigelse mod en betaling på dit betalingskort afhænger af, hvordan betalingen er gennemført.
Sådan gør du indsigelse i mobilbanken eller i den nye netbank
Er du i tvivl om du bruger den gamle eller nye netbank? Find svaret her
- Log på mobilbanken eller netbanken på sædvanlig vis (vejledning).
- Vælg ”Konto” i menuen.
- Vælg den relevante konto/delsaldo
- Åbn den betaling, som du vil gøre indsigelse imod.
- Tryk på linket ”Rapportér et problem”. Du finder det i bunden af siden.
- Følg vejledningen på skærmen.
Så snart vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os.
Bemærk, at du desværre ikke kan gøre indsigelse i den gamle netbank. Brug mobilbanken eller følg nedenstående vejledning.
Sådan gør du indsigelse via indsigelseserklæring
Udfyld og indsend denne formular [PDF]
Udfyld formularen, print den ud, skriv den under og scan den igen. Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skemaet, og har du yderligere oplysninger, kan du tilføje dem i feltet ’Kortholders forklaring’.
Du kan sende formularen sammen med evt. dokumentation via e-Boks (se vejledning). Alternativt kan du sende formularen via post til:
Jyske Bank
Indsigelsesteamet
Vestergade 8-16
8600 Silkeborg
Når vi har modtaget din indsigelse, sætter vi efter behandling af sagen hurtigst muligt beløbet ind på din konto. Hvis din indsigelse viser sig at være uberettiget, kan vi trække beløbet tilbage igen.
Hvis du senere får flere oplysninger i sagen eller modtager pengene fra forretningen, skal du kontakte os.