Undgå kortmisbrug: Pas på dit kort, din pinkode og dine kortoplysninger
Svindlerne vil have fingrene i dine kortoplysninger, så de kan få adgang til dine penge. Tjek de gode råd herunder, og bliv klædt på til at undgå kortmisbrug.
Er du blevet svindlet eller har mistanke om misbrug? Kontakt os døgnet rundt på 89 89 89 89.
Sådan kan du undgå kortmisbrug
Dit kort er dit - og KUN dit
Del aldrig dine kortoplysninger
Oplys aldrig dine kortoplysninger – fx dit kortnummer – medmindre du er i gang med at købe en vare. Og udlever dem aldrig via telefon, sms eller mail.
Lån aldrig dit kort ud til andre
Dit kort er personligt, og du må ikke låne det ud til andre – det gælder også familie og venner. Kortet er dit - og kun dit. Det betyder også, at du ikke bør aflevere dit kort i en købssituation til fx en tjener, uden du hele tiden har kortet under opsyn.
Oplys aldrig din pinkode
Din pinkode og andre personlige sikkerhedskoder er personlige. Hvis du bliver bedt om en af dine koder via mail eller telefon, skal du aldrig oplyse den. Jyske Bank, Visa eller Nets vil aldrig bede om dine koder. Du hæfter i et vist omfang selv for mistede beløb, hvis du har oplyst din pinkode eller andre personlige sikkerhedskoder – se beløb her
Hvem kigger med, når du betaler eller hæver penge?
Skjul tastaturet, når du taster din pinkode
Skjul tastaturet med den frie hånd, når du indtaster din pinkode. Også selvom der ikke er andre personer i nærheden. Afluringen sker nogle gange med et skjult kamera.
Betal med kontaktløs
Betal med kontaktløs ved at holde kortet op ad betalingsterminalen. Så skal du ikke bekymre dig om, at din kode bliver afluret. Læs mere om kontaktløs. Betalingsautomaten vil af og til og ved beløb over 350 kr. bede om din adgangskode alligevel - det er for at være sikker på, at det er dig, der bruger kortet.
Tjek om pengeautomaten ser ud til at være ændret
Læg mærke til, om pengeautomaten ser ud til at være ændret – fx tastatur eller hullet til kortet. Hold også øje med påsatte skilte, skinner, ledninger eller andet udstyr. Er du usikker, så vælg en anden pengeautomat.
Tænk over, hvilket betalingsmiddel du betaler med
Betal med mobilen
Betal med mobilen fx Apple Pay, Google Pay eller MobilePay, hvis det er muligt. Med mobilbetaling deler du ikke kortoplysninger med butikken.
Vælg et kort, med begrænsede hævemuligheder
Foretrækker du at betale med kort, er kreditkort eller debetkort med saldokontrol mere sikkert end kort uden saldokontrol. Ved kreditkort kan der max. svindles for den valgte kredit, mens der ved et debetkort, som er tilknyttet en separat konto med saldokontrol, max. kan svindles for det, der står på kontoen. Er debetkortet tilknyttet en Totalkonto, skal du dog være opmærksom på, at saldokontrollen ikke er på den enkelte delsaldo, men på hovedkontoen. Og så er du i øvrigt bedre stillet i visse situationer, hvis du betaler med dit Visa-kort frem for dit Dankort.
Gem og tjek din kvittering
Gem kvitteringen – både den du får i pengeautomaten og i forretningen, og brug den til kontrol. Beløbet på kvitteringen skal være det samme som på kontoudskriften fra banken.
Kvitteringen er samtidig dit bevis på hvor, hvornår og til hvilken pris, du har købt varen. Du har brug for dokumentationen, hvis du senere skal bytte varen, klage eller reklamere.
Tilpas og begræns dit kort
Spær for brug i andre lande og for handel på nettet
Du kan beskytte dit kort mod misbrug ved at åbne og lukke for brug i udlandet eller for handel på nettet. Det kan du fx gøre, hvis du ikke handler på webshops eller ikke har planer om en udlandsrejse. Husk at åbne for brug igen i forbindelse med fx ferier i udlandet eller online shopping. Begge dele kan du nemt ændre i mobilbanken.
Juster forbrugsgrænser
Sæt din forbrugsgrænse ned for at beskytte dit kort i tilfælde af misbrug. En forbrugsgrænse er et loft for, hvor mange penge, du kan trække ud af din konto i en bestemt periode. Ved at sætte din forbrugsgrænse ned, begrænser du hvor stort et beløb, du kan miste ved kortmisbrug. Forbrugsgrænsen tilpasses i mobilbanken.
Få besked, når der sker noget på dit kort
Modtag notifikationer på din mobil med app'en Mine Kort. Så kan du nemt følge med i, hvad der sker på dit kort – også hvis der sker noget uventet.
Sikker online shopping
Flere og flere shopper online, og for det meste kan du heldigvis føle dig sikker. Du risikerer dog at blive snydt af fx en falsk webshop. Få gode råd til at spotte en falsk hjemmeside, til sikker betaling og til et sikkert køb.
Kortsikkerhed på rejsen
Det er skønt at rejse! Det er endnu skønnere, hvis du er sikker på, at du har forberedt dig bedst muligt hjemmefra. Så kan du undgå en række uheldige situationer. Hvis du vil være sikker på rejsen, er der et par ting, der er værd at huske.
Vær klar til en krise
Nationalbanken anbefaler, at man som borger sikrer sig adgang til sine fysiske betalingskort, kan huske sine koder til betalingskortene og overvejer at have et mindre beløb i kontanter liggende.
Tilpas selv din sikkerhed i net- og mobilbanken
I din net- og mobilbank kan du selv indrette og begrænse indstillingerne på dit kort. Med få tilpasninger kan du forsøge at mindske risikoen for kortmisbrug.
Juster dine forbrugsgrænser
En forbrugsgrænse er et loft for, hvor mange penge, du kan trække ud af din konto i en bestemt periode. Sæt din forbrugsgrænse ned for at beskytte dit kort i tilfælde af misbrug. Bruger du kortet meget, kan du sætte grænsen op igen.
Spær for brug i udlandet
Du kan beskytte dit kort mod misbrug ved at åbne og lukke for brug i udlandet. Det kan du fx gøre, hvis du ikke handler med udenlandske webshops eller ikke har planer om en udlandsrejse. Husk at åbne for brug i udlandet igen i forbindelse med fx ferier i udlandet.
Spær for nethandel
Når du ikke handler på nettet, kan du nemt lukke ned for, at dit kort kan bruges til online handel. På den måde kan du undgå, at dit kort kan misbruges. Men husk at åbne for kortet, hvis du selv skal handle online.
Spær dit kort
Har du mistet dit kort, eller har du grund til at tro, at det er afluret, kan du spærre kortet direkte i mobilbanken eller netbanken.
I nogle tilfælde hæfter du selv ved misbrug
Se herunder, hvad du selv hæfter for i hvilke situationer.
Har du mistanke om, at du er blevet snydt?
Er du blevet svindlet eller har mistanke om, at du er blevet svindlet, skal du straks ringe til os på 89 89 89 89. Vi hjælper dig døgnet rundt.