Undgå kortmisbrug: Pas på dit kort, din pinkode og dine kortoplysninger

Svindlerne vil have fingrene i dine kortoplysninger, så de kan få adgang til dine penge. Tjek de gode råd herunder, og bliv klædt på til at undgå kortmisbrug.

Er du blevet svindlet eller har mistanke om misbrug? Kontakt os døgnet rundt på 89 89 89 89.

Sådan kan du undgå kortmisbrug

Dit kort er dit - og KUN dit

Del aldrig dine kortoplysninger

Oplys aldrig dine kortoplysninger – fx dit kortnummer – medmindre du er i gang med at købe en vare. Og udlever dem aldrig via telefon, sms eller mail.

Lån aldrig dit kort ud til andre

Dit kort er personligt, og du må ikke låne det ud til andre – det gælder også familie og venner. Kortet er dit - og kun dit. Det betyder også, at du ikke bør aflevere dit kort i en købssituation til fx en tjener, uden du hele tiden har kortet under opsyn.

Oplys aldrig din pinkode

Din pinkode og andre personlige sikkerhedskoder er personlige. Hvis du bliver bedt om en af dine koder via mail eller telefon, skal du aldrig oplyse den. Jyske Bank, Visa eller Nets vil aldrig bede om dine koder. Du hæfter i et vist omfang selv for mistede beløb, hvis du har oplyst din pinkode eller andre personlige sikkerhedskoder – se beløb her

Sikker online shopping

Flere og flere shopper online, og for det meste kan du heldigvis føle dig sikker. Du risikerer dog at blive snydt af fx en falsk webshop. Få gode råd til at spotte en falsk hjemmeside, til sikker betaling og til et sikkert køb.

Kortsikkerhed på rejsen

Det er skønt at rejse! Det er endnu skønnere, hvis du er sikker på, at du har forberedt dig bedst muligt hjemmefra. Så kan du undgå en række uheldige situationer. Hvis du vil være sikker på rejsen, er der et par ting, der er værd at huske.

Vær klar til en krise

Nationalbanken anbefaler, at man som borger sikrer sig adgang til sine fysiske betalingskort, kan huske sine koder til betalingskortene og overvejer at have et mindre beløb i kontanter liggende.


Tilpas selv din sikkerhed i net- og mobilbanken

I din net- og mobilbank kan du selv indrette og begrænse indstillingerne på dit kort. Med få tilpasninger kan du forsøge at mindske risikoen for kortmisbrug.

Juster dine forbrugsgrænser

En forbrugsgrænse er et loft for, hvor mange penge, du kan trække ud af din konto i en bestemt periode. Sæt din forbrugsgrænse ned for at beskytte dit kort i tilfælde af misbrug. Bruger du kortet meget, kan du sætte grænsen op igen.

Sådan justerer du forbrugsgrænserne

12:15

I nogle tilfælde hæfter du selv ved misbrug

Se herunder, hvad du selv hæfter for i hvilke situationer.

EgenhæftelseSituationer
375 kr.Hvis nogen misbruger din betalingsløsning (fx dit betalingskort eller netbank) ved at bruge din personlige sikkerhedsløsning (fx pinkoder eller MitID), hæfter du med op til 375 kr., medmindre det drejer sig om situationer, hvor du hæfter for op til 8.000 kr. eller har ubegrænset hæftelse (se nedenfor).
8.000 kr.Du hæfter med op til 8000 kr. for tab, hvis nogen misbruger din betalingsløsning (fx dit betalingskort eller netbank) og bruger din personlige sikkerhedsløsning (fx pinkoder eller MitID), hvis banken kan bevise én af følgende situationer:
  • Du har ikke underrettet banken snarest muligt efter at have opdaget, at din betalingsløsning er blevet væk eller stjålet, eller efter at have opdaget at den uvedkommende person har fået kendskab til din personlige sikkerhedsløsning.
  • Du har bevidst givet din personlige sikkerhedsløsning til den person, der har misbrugt din betalingsløsning, uden at det er omfattet af reglerne for ubegrænset hæftelse (se nedenfor).
  • Du har ved groft uforsvarlig adfærd muliggjort misbruget.
Ubegrænset hæftelseDu hæfter for det fulde tab, hvis nogen misbruger din betalingsløsning (fx dit betalingskort eller netbank) og bruger din personlige sikkerhedsløsning (fx pinkoder eller MitID), og banken kan bevise, at du med vilje har givet din personlige sikkerhedsløsning til den person, der misbrugte den, og at du vidste eller burde have vidst, at der var risiko for misbrug.

Opdateret pr. 1. juni 2024

Har du mistanke om, at du er blevet snydt?

Er du blevet svindlet eller har mistanke om, at du er blevet svindlet, skal du straks ringe til os på 89 89 89 89. Vi hjælper dig døgnet rundt.