Tilgængelighed for netbank og mobilbank
På denne side kan du finde information om hvordan vi håndterer tilgængeligheden i net- og mobilbanken. Vi opdaterer løbende disse erklæringer i takt med udviklingen af tilgængeligheden.
Net- og mobilbanken giver mulighed for at administrere bankforretninger. Den opfylder delvist standarden standarden (EN 301 549) og er dermed delvist tilgængelig.
Gode råd
Hvis du bruger TalkBack på Android: For at sikre at TalkBack fungerer korrekt med mobilbanken, skal TalkBack startes FØR der logges ind i Mobilbank.
Hvis du bruger netbank: Bemærk, at tjenester/funktioner, der ikke er tilgængelige i netbanken lige nu, kan anvendes i den gamle netbank indtil 1. september. Brug linket til 'Gammel netbank' sidst i hovedmenuen.
Indhold, der ikke overholder tilgængelighedskravene
Virkemidler med midlertidigt manglende tilgængelighed
I øjeblikket er følgende virkemidler, som vi bruger på tværs af den nye net- og mobilbank, ikke tilstrækkeligt tilgængelige. Vi arbejder på at løse problemerne.
- Tekstbaseret alternativ
Der kan forekomme manglende tekstalternativer på visse bannere, lister, procent- og fremdriftsindikatorer, checkbokse, knapper og undermenuer. Løses inden udgangen af september. - Skærmretning (kun mobil)
Indhold er begrænset til lodret visning. Løses inden udgangen af november. - Zoom
Tekstforstørrelse til 200% er ikke muligt. Løses inden udgangen af november. Har du behov for zoom, kan du anvende netbanken på web og bruge browseres indbyggede zoom. Den kan i de fleste tilfælde zoome til 200% uden tab af indhold eller funktionalitet. - Farvekontrast (mindre end WCAGs minimum)
- Fokus indikator har på få elementer utilstrækkelig kontrast. Løses inden udgangen af november.
- Hover indikator der fremhæver det element pilen peger på, overholder ikke kontrastkrav. Løses inden udgangen af november.
- Kontrast der indikerer knaptryk (aktiv tilstand) er utilstrækkelig. Løses inden udgangen af november.
- I visse formularfelter har formularfeltets navn (placeholder) utilstrækkelig kontrast. Løses inden udgangen af september.
- Gul farve, der indikerer ændringer eller opmærksomhedspunkter, har i nogle tilfælde utilstrækkelig kontrast. Løses inden udgangen af november.
- Listemarkering
Nogle listeelementer kan være markeret forkert og kan indeholde overskrifter. Løses løbende for de enkelte funktioner. - Sprog på alternative tekster
Enkelte steder kan der være alternative tekster med engelsk udtale, på trods af, at sproget er sat til dansk. - Fokus ved åbning af dialog
I få tilfælde sættes fokus ikke korrekt på dialogen når den åbner. Dette kan afhjælpes ved at flytte fokus frem. Løses inden udgangen af august. - Nyheds- og informationsbannere
I nogle tilfælde oplæses bannerets tekst ikke korrekt af skærmlæsere. Løses inden udgangen af august. - Elementer med slide-knap (kun netbank, kun NVDA)
I nogle tilfælde annoncerer skærmlæseren NVDA ikke slide-knappen eller knappens værdier, når denne kommer/er i fokus. Forventes løst inden udgangen af september. - Kursgrafer
De enkelte grafdata kan ikke navigeres med skærmlæser/keyboard og har ikke et tilgængeligt alternativ. I stedet er der mulighed for at aflæse procentvis stigning/fald for faste perioder (1 dag, 1 måned, 3 måneder, etc.). Vi er i gang med at afklare et skærmlæseralternativ. - Dokumenter (omlægges fra juli og året ud)
Tjenesten kan indeholde mange delvist ikke-tilgængelige PDF-dokumenter. Dokumenterne kan indeholde billeder uden alternativ tekst, have manglende tags eller komplekse tabeller så de ikke fungerer korrekt med skærmlæsere. Forventes løst inden udgangen af 2025.
Funktioner med midlertidigt manglende tilgængelighed
I øjeblikket er følgende funktioner i den nye net- og mobilbank ikke tilstrækkeligt tilgængelige. Vi arbejder på at løse problemerne.
- Overfør og betal
- Indtil mobilløsningen er på plads, kan Udenlandsk overførsel og Faste betalinger anvendes i netbanken (kun mobilbank).
- Ved Overfør og Betal regning, kan felterne Til konto og Fra konto være markeret som "Knap ikke tilgængelig". Ignorer dette - knappen er brugbar. Forventes løst inden udgangen af juli (kun mobilbank).
- Udenlandsk overførsel og Faste betalinger kan ikke gennemføres med skærmlæser. Forventes løst inden udgangen af juli (kun mobilbank).
- Oprettelse af betalingsservice kan ikke gennemføres med skærmlæser. Forventes løst inden udgangen af juli (netbank og mobilbank).
- Betalingskortfunktioner
- Oplæs pinkode. Forventes løst inden udgangen af august.
- Mobilbetaling. Afventer afklaring med tredjeparter. Forventes løst i 2025.
- Vis kortoplysninger. Afventer afklaring med MitID. Forventes løst i 2025.
- Konto
- Eksportér bevægelser. Afventer dato for tilgængelighed.
- Kommende betalinger. Afventer dato for tilgængelighed.
- Konti i andre banker. Afventer dato for tilgængelighed.
- Beløbsgrænse pr. dag. Afventer dato for tilgængelighed.
- Kort
Kortindsigelser. Afventer dato for tilgængelighed. - Investering
- Profilering af investeringsrisiko. Afventer dato for tilgængelighed.
- Månedsopsparing. Afventer dato for tilgængelighed.
- Kunderum
Login via SMS. Forventes løst inden udgangen af juli. - Forbrug
- Forbrugsoverblik. Afventer dato for tilgængelighed.
- Forbrugsanalyse. Afventer dato for tilgængelighed.
Mangler, som er permanente
Vi planlægger ikke at gøre disse funktioner tilgængelige. De er undtaget, fordi det vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde.
- Gammel netbank privat (kun netbank)
Den gamle netbank privat lukkes 1. september. Da den samlede brug af den gamle netbank er meget lav, vurderer vi, at det er en uforholdsvis stor byrde at gøre den tilgængelig inden den afvikles. - Ældre PDF-dokumenter
Dokumenter offentliggjort før 28. juni 2025 er ikke fuldt tilgængelige. Opdatering af disse dokumenter vurderes at udgøre en uforholdsmæssig stor byrde.
Feedback om tilgængelighed
Vi hører gerne fra dig
Hvis du oplever problemer med tilgængeligheden, som ikke er beskrevet i tilgængelighedserklæringen, beder vi dig give os besked via telefon 89 89 89 89 eller knappen herunder. Din feedback hjælper os med at forbedre oplevelsen for alle brugere.
Tilsynsmyndighed
Du kan forvente svar inden for 14 dage. Hvis du ikke har modtaget svar fra os inden for fristen, kan du indberette problemet til Sikkerhedsstyrelsen.