Vil krisen i Det Røde Hav føre til dyrere varer?

Økonomerne melder om faldende inflation og begyndende faldende renter. En god udvikling, der vil være med til at sætte gang i økonomien igen og holde priserne i ro. Men kan det hele vende igen, nu hvor skibsfarten er sejlet ind i nye problemer? Denne gang som følge af Houthibevægelsens angreb på den kommercielle skibsfart i Det Røde Hav ved indsejlingen til Suez-kanalen.

Ib Fredslund

Af Peter Lindbjerg, Journalist

02. feb. 2024 10.00

”Vi kan ikke sammenligne den nuværende krise med corona-krisen, hvor smittebølgen betød mangel på kapacitet og vareudbud i forhold til efterspørgslen. Vi forventer ikke den samme inflationseffekt, så der er ikke udsigt til store prisstigninger ude i butikkerne,” siger Ib Fredslund, der er chefstrateg i Jyske Bank.

Efterspørgsel er gået fra varer til oplevelser

Så selvom mange fragtskibe er begyndt at sejle den meget længere – og dyrere – rute syd om Afrika for at undgå Houthiernes angreb i Det Røde Hav, så har vi i dag ikke den samme forsyningsproblematik. Og selvom der har været stigninger i fragtudgifterne, så er de slet ikke på højde med de meget høje fragtudgifter, der var under corona, hvor der samtidig var mangel på containere og reduceret produktionen som følge af smitteudbrud. Derfor vil den nuværende krises effekt på priserne være begrænset, lyder chefstrategens vurdering.

”Under corona oplevede vi et lille udbud af varer, kombineret med en stor efterspørgsel. I dag er det næsten lige omvendt. Produktionskæderne kører fint, lagrene er større, og samtidig har efterspørgslen i høj grad flyttet sig fra fysiske varer til serviceydelser som ferier, rejser og restaurantbesøg. Så der opstår ikke de samme flaskehalse,” forklarer Ib Fredslund.

Krisens varighed og udbredelse er afgørende

Han understreger, at selvom der ikke lige nu er en truende ny inflation på vej, så vil længden af krisen i Det Røde Hav have en betydning. Varer det flere år, og vil en stadig større del af fragtskibene vælge den alternative rute, så kan det i sidste ende gøre en forskel og sætte en kæp i hjulet for den gode udvikling på inflation og renter. 

”En anden risiko kunne være, hvis vi ser en eskalation af Røde Hav-krisen, så den rammer de store olieproducenter som Saudi Arabien med fx markant stigende oliepriser til følge,” fortæller Ib Fredslund og uddyber: ”Det kunne godt føre til højere inflation – men er indtil videre kun et risikoscenario.” 

Men som tingene ser ud nu, så tyder intet på, at vi mødes med nye store prisstigninger i supermarkedet, lyder den aktuelle – og positive – vurdering fra Ib Fredslund.  

Der blev også rørt grundigt rundt i Det Røde Hav i første udgave fra Katjing-studiet, hvor vært Anne Kejser havde besøg af chefstrateg Ib Fredslund og senior analytiker Morten Holm Enggaard.

Se Katjing her