Fedmemedicin hitter på aktiemarkedet. Er kursen pustet op?

Med vægttabsmidlet Wegovy har Novo Nordisk sat gang i en sand lavine af små og store biotech-selskaber, som vil have en bid af fedmebehandlings-kagen. Det har sat sit præg på aktiemarkedet.

Vælg billede

Af Peter Lindbjerg, Journalist

26. mar. 2024 09.20

Vægttabsmedicinen Wegovy har nærmest gjort Novo Nordisk synonym med fedmebehandling. Ikke mindst den store succes på det amerikanske marked, hvor Wegovy blev godkendt i juni 2021, er i den grad slået igennem på aktiemarkedet. Siden godkendelsen er aktien steget med mere end 200 pct.

Efter Novo Nordisk introducerede Wegovy er amerikanske Eli Lilly kommet på banen med et tilsvarende fedmeprodukt med navnet Mounjaro. Men begge firmaer har udtalt, at markedet er stort nok til begge.

Investorer jager den nye Novo

”Historien om Wegovy har været vild – og nu følger mange investorer op ved at jage alt, der har lidt fedme i sig. Man går efter at være med fra start i den næste succes,” siger Henrik Hallengreen Laustsen, der er senioranalytiker i Jyske Bank og specialist i Novo Nordisk.

Som eksempler på firmaer, der har oplevet investorernes stigende interesse i kølvandet på Novo Nordisks succes, nævner Henrik Hallengreen Laustsen amerikanske Viking Therapeutics, Madrigal Pharmaceuticals og Amgen samt franske Sanofi. Og så er der schweiziske Roche Pharmaceuticals, som er på vej ind på fedme-markedet gennem større opkøb.

Flere danske spillere…

”Hvis vi vender blikket mod vores egen lille andedam, så har vi Zealand Pharma og Gubra, der begge har oplevet en markant interesse fra investorer. Zealand Pharmas aktier steg med 200 procent i 2023 og næsten det samme på nuværende tidspunkt i år. Og Gubra er steget med 136 procent her i 2024,” fortæller Henrik Hallengreen Laustsen. 

Det er altså procentmæssige stigninger, der overstiger Novo Nordisks. Så er spørgsmålet, om det er en stigning, der bygger på et reelt indhold. Eller om aktierne er kunstigt pustet op af Wegovy-feberen? Hverken Zealand Pharma eller Gubra har et fedmeprodukt på markedet – endnu.

”Zealand Pharma har efterhånden noget at vise frem. De har fremlagt gode resultater, der tyder på, at de er på vej med noget spændende. At de kommer med et produkt, der minder om Novo og Lilys produkter, og som er relevant for fedme-markedet. For Gubra handler det mere om, at nogen vil købe det produkt, som de har startet op. De laver det grundlæggende og satser på, at andre vil købe og producere – mod at de selv får procenter af omsætningen,” forklarer Henrik Hallengreen Laustsen.

Den vigtige positionering

Hvis det lykkedes at komme på markedet med et nyt fedme-produkt, så kommer hele slåskampen om positionering og prissætning, fortæller Henrik Hallengreen Laustsen. Her er det bl.a. vigtigt, hvilke følgesygdomme det nye fedme-produkt også virker på. 

”Der er flere følgesygdomme, der hænger sammen med overvægt. Det er fx diabetes, hjertefejl, leversygdomme og nyresvigt. Og den enkelte fedme-medicin er udviklet, så den samtidig virker på en af disse følgesygdomme,” siger Henrik Hallengreen Laustsen.

På samme måde har de forskellige produkter forskellige bivirkninger – eller er bedre for en bestemt gen-type frem for en anden. På den måde kan det enkelte produkt være det bedste inden for netop sin niche. Og kan man fx komme ind og få 5 pct. af markedet, så er der tale om en stor forretning, understreger Henrik Hallengreen Laustsen.

En investering der kan gå begge veje

Men hvordan skal man så forholde sig til de nye spillere på fedme-markedet?

”Jeg synes, at man skal holde sig for øje, af hvilken årsag man investerer. Er det for at komme med på fedmebølgen – så skal man måske passe på med de mindre selskaber. Man skal tro på, at en stor vil købe dem eller deres produkter,” siger Henrik Hallengreen Laustsen og peger på, at selvom Zealand Pharma har en strategi om at køre videre selv, så har de åbnet op for tanken om at lade sig opkøbe.

”De mindre virksomheder kan være en god investering, hvis de får en del af markedet eller hvis de eller deres produkt bliver opkøbt af en af de store. Men man risikerer også, at deres produkt fejler, eller der ikke er interesse, og at de derfor lukker ned for den del af deres virksomhed. Det har man oplevet flere gange med andre biotech-selskaber,” advarer Henrik Hallengreen Laustsen og tilføjer:

”Charmen ved biotech-markedet er, at du som regel ikke bliver en del af markedet, hvis du ikke kommer med et produkt, der er bedre end det, der er på markedet i forvejen. Fedmemarkedet har et stort potentiale, også for investorer. Mit råd er, vær selektiv – og se på selskabernes udmeldinger.”

Du kan få mere viden om Novo Nordisk og markedet for fedmemedicin i seneste afsnit af investeringsmagasinet Katjing, hvor Henrik Hallengreen Laustsen var blandt deltagerne. Afsnittet ligger både som webinar og podcast.

Se Katjing med fokus på fedmemarkedet