Berg & Larsen: Virksomheden lever kun takket være digitalisering

I virksomheden Berg & Larsen er digitaliseringen noget af det mest selvfølgelige. Uden digitalisering havde virksomheden ikke overlevet den dag i dag. Det er virksomhedens ejer og direktør, Søren Kristiansen, ikke ét sekund i tvivl om. I stedet trives virksomheden takket være en række digitale tiltag, der gør den konkurrencedygtig og fastholder dygtige medarbejdere.

Af Sofie Gade Billeskov, KOMMUNIKATIONSPARTIET

Siden Søren Kristiansen overtog den mere end 200 år gamle virksomhed, som sælger skibsreservedele over hele verden, er de digitale tiltag kun taget til. Faktisk kan han slet ikke lade være med at tænke i digitale baner. Det gælder i forhold til sikkerhed såvel som til effektivisering af arbejdsprocesser, hvilket giver medarbejderne i den globale virksomhed en høj grad af fleksibilitet.

"Vi kører 24/7, fordi vi har afdelinger i hele verden, og vores setup med private clouding tillader, at medarbejderne stort set kan lave tingene, når det passer dem. Vi behøver ikke fortælle folk, at de ikke kan være på dér og dér," forklarer Søren Kristiansen og uddyber, at over halvdelen af medarbejderne jævnligt benytter sig af muligheden for at arbejde hjemmefra.

"For dem med små børn eller børn i skole betyder det, at de kan være hjemme, når børnene kommer hjem. De er sammen med børnene og går måske på igen hen på aftenen, når børnene er lagt i seng. Nogle medarbejdere kan lide denne fleksibilitet, mens andre helst vil møde ind på arbejdet hver dag."

Uafhængig af tid og sted – og papir
Hele den økonomiske del af at køre en virksomhed er også blevet lettere med digitaliseringens indtog, mener Søren Kristiansen. Fra Danmark såvel som de udenlandske afdelinger klares transaktioner med få klik, og papir ser de næsten ikke længere noget til i virksomheden:

"Vi fjernede alle vores shippingpapirer og puttede dem i mapper – det er 12 år siden. De sad i mapper, og vi kom aldrig til at kigge i dem. De få papirer, vi får i dag, indscannes og smides ud. Op mod 90 pct. af vores fakturaer bliver sendt per e-mail. Hvis en kunde stadig forlanger en hard copy, bliver det kodet ind, og fakturaen bliver printet i Malaysia og sendt med kurer," forklarer han og tilføjer at denne datamængde stiller naturligvis store krav til virksomhedens forskellige backupløsninger.

Den digitale rollefordeling
Fordi Søren Kristiansen godt selv kan lide at nørde med programmer og servere, er han den i virksomheden, der støber kuglerne. Men det kræver mere at få digitaliseringen ud over rampen. Derfor har Berg & Larsen outsourcet forskellige opgaver til specialister inden for forskellige relevante områder.

Generelt er det nok også det råd, Søren Kristiansen vil give videre til virksomheder, der gerne vil i gang med en større grad af digitalisering:

"Jeg tror på at købe sig til specialhjælp – fx specialister, der ansættes i perioder til at få løst givne it-opgaver – og tage det i etaper. Den største udfordring i mange virksomheder er, at cheferne er imod det, og at det er mellemlederne, der gerne vil have det", siger Søren Kristiansen og tilføjer, at mange ledere ikke har nemt ved at overskue, at alting bare er inde i 'maskinen'. 

Digitalisering – eller ingen virksomhed
I dag er Søren Kristiansen slet ikke i tvivl om, at havde det ikke været for digitaliseringen, havde han ikke været ejer af den verdensomspændende virksomhed, Berg & Larsen er i dag. For ejeren handler det ikke om at skære ind til benet og stramme skruen. Tværtimod handler det om optimering og udvikling.

"Vi havde ikke haft råd til at have det antal medarbejdere, vi er, i det marked, vi arbejder i. Så det er ikke bare et spørgsmål om sjov og leg med it-processer, det handler helt konkret om at håndtere en meget stor mængde data over meget store afstande og om at forblive konkurrencedygtige i et foranderligt marked," konkluderer Søren Kristiansen.