Indsigelse: Jeg har modtaget en vare, som ikke var som beskrevet
Du kan gøre indsigelse, hvis du modtager en vare, der er defekt ved modtagelsen, eller hvis varen ikke svarer til det, du har bestilt.
Før du kan gøre indsigelse, skal du selv have kontaktet forretningen. Det er oftest den hurtigste måde at rette fejlen på. Hvis du ikke selv kan løse sagen med forretningen, kan du gøre indsigelse ved at udfylde formularen nedenfor.
Du skal have returneret varen/afbestilt ydelsen. Indsigelsen må først foretages tidligst 15 dage efter returneringen.
Vi anbefaler dog, at du max. forsøger at løse sagen med forretningen i 30 dage, idet din indsigelsesmulighed kan forældes.
Du skal kunne dokumentere, at en modtaget vare/ydelse ikke stemmer overens med din bestilling.
Har du betalt med Dankort (typisk i Danmark), kan du ikke foretage denne type indsigelse. Vi anbefaler, at du i stedet kontakter forretningen.
Når du sender indsigelsen, skal du vedlægge:
- Forretningens beskrivelse af det solgte (faktura, katalogbeskrivelse, ordrebekræftelse, internetbeskrivelse, e-mail eller lignende – Nets kan ikke bruge billeder som dokumentation).
- Din beskrivelse af uoverensstemmelsen mellem det købte og det modtagne.
- Dokumentation for, at du selv har forsøgt at løse sagen med forretningen (fx mailkorrespondance).
- Har du modtaget en forkert vare (fx solbriller i stedet for bukser), skal den vare sendes retur først eller være forsøgt sendt retur. Du skal derfor vedlægge dokumentation for, at du har bedt forretningen om at oplyse dig en returadresse. Oplyser forretningen ikke dette, skal varen ikke sendes retur. Får du oplyst returadressen, har forretningen krav på, at du sender varen retur, inden du modtager en tilbageførsel af beløbet.
- Husk, der er forskel på en returadresse og en returlabel. I de fleste købsbetingelser hæfter du selv for betaling af returnering, uanset hvilken vare og hvilken stand varen er i. Du skal derfor bede om at få oplyst en returadresse, medmindre andet er oplyst i købsbetingelserne.
Ved kopivarer
Der er intet krav om, at du skal kontakte forretningen, inden der gøres indsigelse. Men der skal enten vedlægges en erklæring fra rettighedsindehaver eller en erklæring fra en myndighed (fx fra Told & Skat). Varen skal ikke nødvendigvis returneres, men du skal kunne redegøre for, hvor varen befinder sig.
Indsigelsen skal sendes hurtigst muligt for at undgå at sagen forældes.
Vigtigt
- Det er vigtigt, at du spærrer dit kort, så snart du bliver opmærksom på, at der er betalinger, du ikke kan vedkende dig.
- Du skal gøre indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet. ”Hurtigst muligt” er som udgangspunkt senest 14 dage efter, at du blev – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav.
- Du kan dog ikke gøre indsigelse, hvis beløbet kun er reserveret på din konto. Så må du vente til beløbet reelt er hævet på din konto.
- Din mulighed for at gøre indsigelse mod en betaling på dit betalingskort afhænger af, hvordan betalingen er gennemført.
Sådan gør du indsigelse i mobilbanken eller i den nye netbank
Er du i tvivl, om du bruger den gamle eller nye netbank? Find svaret her
- Log på mobilbanken eller netbanken på sædvanlig vis (vejledning)
- Tryk på "Overblik", hvis du ikke allerede står der
- Vælg den relevante konto/delsaldo i kontooversigten
- Åbn den betaling, som du vil gøre indsigelse imod. Du kan evt. bruge søgefunktionen for at finde den.
- Tryk på linket ”Rapportér et problem”. Du finder det i bunden af siden.
- Følg vejledningen på skærmen
Så snart vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os.
Du kan desværre ikke gøre indsigelse i den gamle netbank. Brug i stedet mobilbanken, eller følg vejledningen nedenfor.
Sådan gør du indsigelse via indsigelseserklæring
Udfyld og indsend denne formular [PDF]
Udfyld formularen, print den ud, skriv den under og scan den igen. Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skemaet og har du yderligere oplysninger, kan du tilføje dem i feltet ‘supplerende oplysninger’.
Du kan sende formularen sammen med evt. dokumentation via e-Boks (se vejledning). Alternativt kan du sende formularen via post til:
Jyske Bank
Indsigelsesteamet
Vestergade 8-16
8600 Silkeborg
Når vi har modtaget din indsigelse, sætter vi hurtigst muligt efter behandling af sagen beløbet ind på din konto. Hvis din indsigelse viser sig at være uberettiget, kan vi trække beløbet tilbage igen.
Hvis du senere får flere oplysninger i sagen eller modtager pengene fra forretningen, skal du kontakte os.