Indsigelse: Jeg har betalt beløbet på anden måde, men beløbet er også trukket på mit kort
Du kan gøre indsigelse, hvis et beløb er trukket på dit kort, selv om du har betalt for samme vare eller ydelse på en anden måde – fx et andet betalingskort eller kontant.
Før du kan gøre indsigelse, skal du selv have kontaktet forretningen. Det er oftest den hurtigste måde at rette fejlen på. Kan du ikke selv løse sagen med forretningen, kan du gøre indsigelse ved at udfylde formularen nedenfor. Vi anbefaler, at du max. forsøger at løse sagen med forretningen i 30 dage, idet din indsigelsesmulighed kan forældes.
Når du sender indsigelsen, skal du vedlægge:
- Bevis for at varen/ydelsen er betalt på anden måde. Det skal fremgå tydeligt, at den ikke-godkendte transaktion kan forbindes med en anden betaling.
- Dokumentation for resultatet af henvendelsen til forretningen, fx mailkorrespondance. Det skal fremgå af indsigelsen, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen.
Vigtigt
- Du skal gøre indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet. ”Hurtigst muligt” er som udgangspunkt senest 14 dage efter, at du blev – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav.
- Du kan dog ikke gøre indsigelse, hvis beløbet kun er reserveret på din konto. Så må du vente til beløbet er hævet på din konto.
- Din mulighed for at gøre indsigelse mod en betaling på dit betalingskort afhænger af, hvordan betalingen er gennemført.
Sådan gør du indsigelse i mobilbanken eller i den nye netbank
Er du i tvivl om du bruger den gamle eller nye netbank? Find svaret her
- Log på mobilbanken eller netbanken på sædvanlig vis (vejledning).
- Vælg "Konto" i menuen
- Vælg den relevante konto/delsaldo
- Åbn den betaling, som du vil gøre indsigelse imod.
- Tryk på linket ”Rapportér et problem”. Du finder det i bunden af siden.
- Følg vejledningen på skærmen.
Så snart vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os.
Du kan desværre ikke gøre indsigelse i den gamle netbank. Brug mobilbanken eller vejledningen nedenfor.
Sådan gør du indsigelse via indsigelseserklæring
Udfyld og indsend denne formular [PDF]
Udfyld formularen, print den ud, skriv den under og scan den igen. Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skemaet og har du yderligere oplysninger, kan du tilføje dem i feltet ‘supplerende oplysninger’.
Du kan sende formularen sammen med evt. dokumentation via e-Boks (se vejledning). Alternativt kan du sende formularen via post til:
Jyske Bank
Indsigelsesteamet
Vestergade 8-16
8600 Silkeborg
Når vi har modtaget din indsigelse, sætter vi hurtigst muligt efter behandling af sagen beløbet ind på din konto. Hvis din indsigelse viser sig at være uberettiget, kan vi trække beløbet tilbage igen.
Hvis du senere får flere oplysninger i sagen eller modtager pengene fra forretningen, skal du kontakte os.