Indsigelse: Hvad gør jeg, hvis jeg har returneret eller afbestilt mit køb, men ikke har fået beløbet retur?
Du kan gøre indsigelse, hvis du har returneret/afbestilt en vare/ydelse inden for fortrydelsesretten, men ikke fået beløbet retur.
Før du kan gøre indsigelse, skal du selv have kontaktet forretningen. Det er oftest den hurtigste måde at rette fejlen på.
Hvis du ikke selv kan løse sagen med forretningen, kan du gøre indsigelse via mobilbanken eller ved at udfylde formularen nedenfor. Vi anbefaler, at du max. forsøger at løse sagen med forretningen i 30 dage, idet din indsigelsesmulighed kan forældes.
Det skal fremgå af indsigelsen, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen, og hvad der er kommet ud af din henvendelse.
Når du sender indsigelsen, skal du vedlægge:
- Dokumentation for resultatet af henvendelse til forretningen, fx mailkorrespondance. Det skal fremgå af indsigelsen, hvordan og hvornår du har kontaktet forretningen.
- Kreditnota eller anden form for skriftligt løfte på tilbagebetaling.
- dokumentation for, at varen er sendt retur, fx en kvittering fra posthuset og forretningens accept af, at du returnerer varen.
Hvis en vare er returneret, en aftale er opsagt, eller du har fået en dateret kreditnota, skal der gå 15 dage, inden der kan gøres indsigelse. Herefter skal indsigelsen sendes hurtigst muligt for at undgå at sagen forældes.
Vigtigt
- Du skal gøre indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet. ”Hurtigst muligt” er som udgangspunkt senest 14 dage efter, at du blev – eller burde være blevet – opmærksom på dit krav.
- Du kan dog ikke gøre indsigelse, hvis beløbet kun er reserveret på din konto. Så må du vente til beløbet reelt er hævet på din konto.
- Din mulighed for at gøre indsigelse mod en betaling på dit betalingskort afhænger af, hvordan betalingen er gennemført.
Sådan gør du indsigelse i mobilbanken eller i den nye netbank
Er du i tvivl, om du bruger den gamle eller nye netbank? Find svaret her
- Log på mobilbanken eller netbanken på sædvanlig vis (vejledning)
- Tryk på "Overblik", hvis du ikke allerede står der
- Vælg den relevante konto/delsaldo i kontooversigten
- Åbn den betaling, som du vil gøre indsigelse imod. Du kan evt. bruge søgefunktionen for at finde den.
- Tryk på linket ”Rapportér et problem”. Du finder det i bunden af siden.
- Følg vejledningen på skærmen
Så snart vi har behandlet din indsigelse, hører du fra os.
Du kan desværre ikke gøre indsigelse i den gamle netbank. Brug mobilbanken eller vejledningen nedenfor.
Sådan gør du indsigelse via indsigelseserklæring
Udfyld og indsend denne formular [PDF]
Udfyld formularen, print den ud, skriv den under og scan den igen. Det er vigtigt, at du udfylder alle felter i skemaet og har du yderligere oplysninger, kan du tilføje dem i feltet ‘supplerende oplysninger’.
Du kan sende formularen sammen med evt. dokumentation via e-Boks (se vejledning). Alternativt kan du sende formularen via post til:
Jyske Bank
Indsigelsesteamet
Vestergade 8-16
8600 Silkeborg
Når vi har modtaget din indsigelse, sætter vi hurtigst muligt efter behandling af sagen beløbet ind på din konto. Hvis din indsigelse viser sig at være uberettiget, kan vi trække beløbet tilbage igen.
Hvis du senere får flere oplysninger i sagen eller modtager pengene fra forretningen, skal du kontakte os.