Nye rejsevaner: Feriestedet skal shine på Tik Tok
Hvor finder jeg de smukkeste solnedgange eller perfekte paradisstrande og den mest imponerende udsigt?
Sociale medier er ved at ændre måden, vi booker vores ferier på. Hvor vi før sikrede os, at der eksempelvis var en swimmingpool, at det var tæt på indkøb eller all inclusive, er æstetikken nu blevet det vigtigste kriterie for mange. For det skal se pænt ud på sociale medier. Det skal være noget særligt. Og den tendens bekræfter Tommy Steg, der er analytiker i Jyske Bank.
”Det skal være autentiske og Instagram-venlige ferier. Man kan finde børnefri hoteller, og det må gerne være unikt. Så i stedet for Mallorca tager du til Menorca, for der har naboen ikke været. Du tager heller ikke til Korfu mere, du tager til Sakynthos i stedet. Det skal gerne være noget, som ingen andre har prøvet, så man er lidt speciel.”
Selvforstærkende effekt
Samtidig fungerer de smukke feriebilleder på sociale medier også som effektive reklamer, kan man læse i en rejserapport fra American Express:
”75 procent bekræfter, at de er blevet inspireret af sociale medier til at rejse til en specifik destination,” lyder det.
Hos rejsebureauet TUI kan man rent faktisk se en betydelig stigning i rejser til Maldiverne, Bali og Dubai, som er nogle af de mest taggede destinationer på Instagram.
Ifølge TUI selv solgte bureauet sidste år 24 procent flere rejser til Maldiverne og 32 procent flere rejser til Dubai end året før. For Bali var samme tal mere end fordoblet, og det er en interesse, TUI forventer vil fortsætte i 2024.
Vi rejser mere
Tommy Steg fortæller, at vi generelt er begyndt at rejse mere end tidligere. Foruden sommerferien er vi begyndt at prioritere flere ferier i løbet af året. Eksempelvis rejser flere på soloferie, mange tager små getaways – også bare for en weekend – og så gør vi det i højere grad udenfor højsæsonen.
Rejselysten har længe været stigende, fortæller Tommy Steg:
”Tre elementer har især sat skub i rejselysten: Verden er blevet mere global, nu kan man rejse alle steder hen. Velstanden er vokset, så flere har råd til at rejse, og teknologien har gjort det nemt at blive inspireret og at booke sin rejse,” siger han og understreger, at sociale medier især har været med til at gøre turismen til en megatrend.
Og den trend er ikke gået aktiemarkederne forbi.
Smitter af på aktiemarkederne
På trods af corona-årene er rejsebranchen gennemsnitligt steget med 4 procent om året de seneste 15 år, og især de store bookingbureauer har levet godt af den udvikling, fortæller Tommy Steg.
”På aktiemarkederne kan man se det på omsætningen hos de selskaber, der bevæger sig inden for rejseverdenen. Eksempelvis er Booking.com-aktien gennemsnitligt steget med 30 procent om året over de seneste 20 år. Det er altså en stigning på 21.973 procent fra dengang og til i dag. Til sammenligning er verdensindekset i samme periode steget med 9,4 procent i gennemsnit om året, hvilket svarer til et afkast på 518 procent.”
Men kan det blive ved?
En tredjedel af alle rejsende bruger stadig de klassiske rejsebureauer frem for selv at booke ferien online. Og hvis nogle af de personer begynder at booke selv, er der ifølge Tommy Steg mulighed for, at branchen vil vokse yderligere. Han mener, at AI er en interessant spiller her:
”Min påstand er, at det kan lykkes via AI. Så processen bliver både individualiseret, nemmere og målrettet den enkelte, som hvis man havde spurgt en person fra et bureau,” afslutter han.