Batterierne kan blive en gamechanger på bilmarkedet
Medierne har meget fokus på elbiler, som også er et populært samtaleemne i store dele af befolkningen. Det kan Tesla tage en stor del af æren for. Også når det gælder investeringer.
Men markedet for elbiler er meget andet og mere end Tesla. Alle de traditionelle bilmærker er også hoppet med på vognen – dertil kommer et stort felt af nye mærker. Ikke mindst fra Kina. Nogle af de nye mærker vil dog forsvinde igen, spår Anders Haulund Vollesen, der er senioranalytiker i Jyske Bank.
”Jeg ville personligt være forsigtig med at investere mine penge i nytilkomne bilmærker. Deres aktier er typisk prissat højt på forventninger, de kan få svært ved at indfri. Fremtiden kan meget vel være, at der bliver flere mærker til at dele det globale bilmarked mellem sig, men jeg tror helt sikkert, at en del af de nye mærker vil blive siet fra,” uddyber Anders Haulund Vollesen.
Han peger på, at udviklingen af batterier kan blive en konkurrencefordel for bilproducenterne de kommende år. Kort fortalt handler det om, hvilke bilproducenter, der hurtigst kan masseproducere biler med den såkaldte solid-state batteriteknologi. En teknologi, der kan give en højere energitæthed end i de nuværende batterier. Resultatet er elbiler med en længere rækkevidde – eller samme rækkevidde i mindre batterier. Og med en markant hurtigere ladetid.
Første klare melding kommer fra Toyota
”Solid-state batteriet har spøgt i kulissen i årtier, som den hellige gral, der kan øge ydeevnen markant og samtidig gavne miljøet. Flere batteriproducenter har kastet sig benhårdt ind i udviklingen i tæt samarbejde med de store bilproducenter. Og nu tyder meget på, at vi kun er få år fra de første biler med den nye batteri-teknologi,” siger Anders Haulund Vollesen.
Han henviser til Toyota, der i sommeren 2023 kom med en pressemeddelelse om, at de har fået et gennembrud i solid-state teknologien, og at de i 2027-28 vil være klar til at masseproducere biler med de revolutionerende batterier.
Første med masseproduktion får en fordel
”Toyota taler om elbiler med en rækkevidde på 1200 km og en ladetid på under 10 minutter. Det er en af de mere konkrete udmeldinger, der har været fra nogen bilproducent. Toyota har ellers været langsom på elbil-markedet og er kun kommet med en model, som ikke er specielt rost. Kan de være klar til at masseproducere solid-state elbiler om tre år, så vil det se meget interessant ud,” mener Anders Haulund Vollesen.
Han er ikke i tvivl om, at det bilmærke, der kommer først med den nye batteriteknologi vil få en stor markedsfordel.
”Det kan blive en gamechanger, når der kommer en masseproduceret model på et prisniveau, som en gennemsnitsforbruger kan købe,” siger Anders Haulund Vollesen, men han forventer dog samtidig, at det kun vil give en midlertidig markedsfordel. På et tidspunkt vil batterierne ramme en grænse, hvor der ikke er en afgørende forskel fra det ene til det andet. Og så vil det ikke længere være batterierne, bilmærkerne skal konkurrere på.
”Med de nuværende elbiler har vi set, at tidligere konkurrenceparametre som motorkraft og acceleration er forsvundet og erstattet af fx rækkevidde og opladningstid. Når de parametre også forsvinder, så kan det måske blive batteriernes miljøaftryk, selvkørende egenskaber og de traditionelle parametre som bilernes design, funktionalitet og interiør,” siger Anders Haulund Vollesen.
For tidligt at gå efter batterierne
Er man investor, råder Anders Haulund Vollesen til, at man ser udviklingen an lidt endnu:
”Hvis man ser på markedet som investor, så ser jeg Toyota som et godt benchmark, som man kan holde de andre mærker op imod på batteriteknologien. Men nu skal Toyota naturligvis lige i gang og levere på de udmeldinger, de er kommet med. Og så kan man holde øje med de andres udmeldinger. Kommer der nogle, der kan slå Toyota og komme hurtigere i gang med at masseproducere biler med den nye batteriteknologi? Det er det, der flytter investorernes opfattelse af selskabet og dermed aktiekursen,” siger han og kommer med en lille advarsel:
”Jeg tror, det er for tidligt at investere i et bestemt bilmærke alene på baggrund af batteriteknologien. Men det kan blive et vigtigt parameter for bilmarkedet – og dermed på aktiemarkedet.”