Ældre influencere skaber stort potentiale for virksomheder
De har både tid og penge. Pensionisterne. Og deres online forbrug er på linje med de unges med et gennemsnit på 1525 kr. om ugen. Virksomhederne burde altså flokkes om bejleriet, men det er bare ikke tilfældet, fortæller Pernille Rasmussen.
“Jeg ser, at der er et langt større potentiale for virksomhederne, end der udnyttes i øjeblikket.”
Pernille Rasmussen står bag Dentsus årlige trendstudie Pulse, og den seneste udgivelse undersøger bl.a. de trends, der lige nu kendetegner personer over 65 år.
Generelt er der tale om en generation, som med hastige skridt er trådt ind i den digitale verden de seneste år. Flere og flere rykker eksempelvis ind på sociale medier. Faktisk er andelen vokset med 20 pct. siden 2019, og Pernille forventer, at den udvikling vil tage fart de kommende år.
Ældre influencere
I takt med den stigende interesse for sociale medier er nogle også blevet influencere.
“De har mere tid, fordi de er på pension, og så vil de gerne bryde med den stereotype forestilling om et pensionistliv og vise, at man sagtens kan lave sjov og spas.”
Ifølge Pernille Rasmussen er influencerne over 65 år primært kvinder. De taler især om emner som dagligdagen, sundhed, sport og mode. Og så er der dem, der laver familieindhold med deres børnebørn.
“Helt grundlæggende er det en klar trend, vi har set de seneste år, og der er især kommet mange til i år,” fortæller hun.
Halter efter USA
Og hvorfor er det nu interessant, at den ældre generation har fået Instagram? Jo det er det, fordi det kan blive en salgskanal.
I Danmark er de ældre influencere ikke så kommercielt orienterede som i USA, hvor de laver samarbejder med virksomheder ligesom de yngre influencere har gjort i nogle år. Men det kommer også til Danmark, mener Pernille Rasmussen.
“Det kommer med tiden, ligesom det gjorde hos de yngre influencere. I begyndelsen handlede det også kun om at give inspiration ud fra deres egne valg og erfaringer. Senere blev det til samarbejder. 65+ generationen er lige nu på det startniveau, som de yngre var for nogle år siden. Men det kommer 100 pct.”
Stort hul i markedet
Så den ældre generation er købestærke, de er blevet digitale, og flere bliver influencere.
“Det giver mulighed for, at nogle brands kan bruge influencere, der har en alder og profil, som ikke har eksisteret før. Vi anbefaler helt klart, at virksomhederne får øjnene op for de her influencere. Det er en oplagt mulighed, fordi man kommer ud til hele deres netværk og følgere,” siger Pernille Rasmussen.
Hun nævner træningstøj til kvinder som et eksempel på et produkt til denne generation.
“Lige nu er der stort fokus på mangfoldighed både for kroppe og etnicitet men også for alder. Det er ikke kun unge kvinder, der træner, så det er virkelig et oplagt sted at ramme den ældre generation. Faktisk er der et kæmpe hul i markedet,” fastslår Pernille Rasmussen.