Jyske Bank er for sjette år i træk kåret som bedst til private banking
For sjette år i træk er Jyske Bank blevet kåret som den bedste bank til private banking i landet. Det er kunderne selv, der har fordelt pointene alt efter deres oplevelse med banken. Det samme har private banking-kunder i andre banker gjort landet over, og Jyske Bank indtager igen i år førstepladsen.
Det viser en uafhængig undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Voxmeter i 2021, der har talt med 9.575 private banking-kunder.
Morten Kristensen, der er funktionsdirektør for Jyske Banks private banking-kunder, er stolt over rådgivernes indsats, som han mener er en stor del af grunden til den høje vurdering.
”Jeg er sindssygt stolt og ydmyg over den indsats, som vores rådgivere gør for kunderne hver eneste dag. Kunderne oplever, at vi leverer en skræddersyet rådgivning, som passer til deres liv. De bliver ikke puttet i en kasse med alle andre, vi forsøger i stedet at ramme dem, hvor de er. Det er det, de kvitterer for,” siger han.
Ikke for meget fagsprog
Jyske Bank har i de seneste seks år ligget solidt i toppen af listen uden store udsving, mens de fem andre store banker, der bliver vurderet på private banking i undersøgelsen, har haft større udsving gennem årene. Ifølge Morten Kristensen er Jyske Banks gentagende førsteplads et resultat af hårdt arbejde.
”Det er benhårdt og vedholdende arbejde fra rådgivernes side. Vi har brugt meget krudt på at tale med rådgiverne om, hvilke knapper vi kan skrue på for at sikre, at kunderne er glade og går ud ad døren med mere, end de forventede.”
Morten Kristensen fortæller, at man har interesseret sig meget for, hvad det så er, der gør kunderne glade. Og svaret skal bl.a. findes i sproget.
”Hvis tingene i for høj grad bliver banksnak, så står kunderne af, hvorimod hvis det handler mere om dem og det, de selv er optaget af, virker det bedre. I vores forberedelse ringer vi til kunden nogle dage inden, vedkommende skal til møde, så er der som regel noget, de går og spekulerer over, og så supplerer vi med vores tanker, så der kommer mere fokus på den enkelte kunde,” siger han.
Tæt kontakt med kunder
Og netop kontakten er en vigtig ingrediens i kundernes opfattelse af banken, mener han.
”Vi oplever faktisk også, at kunderne værdsætter måden, de bliver mødt på, når de kommer ind i banken, og de fortæller, at det er anderledes end andre steder. Det er en smule ukonkret, men det sidder i folk, når de går fra møderne.”
Udover det fysiske møde er rådgiverne også opmærksomme på at holde jævnlig kontakt til kunderne, medmindre de ønsker andet.
”Nogle taler vi med flere gange om dagen og andre et par gange om året. Men hvis man kender hinanden og ved, hvad den anden interesserer sig for, så glider samarbejdet bare bedre. De mærker, vi kender dem, og vi viser det både med ord og i handlinger,” fortæller han.
Hvordan bliver banken bedre?
Trods den gode kundevurdering er der stadig plads til forbedringer, fortæller Morten Kristensen.
”Vi skal blive endnu bedre til at fortælle vores private banking-kunder om de gode vilkår og fordele, vi har til dem.”
De ekstra fordele for private banking-kunder kan eksempelvis handle om en personlig formuegennemgang eller særlige vilkår på investeringsløsninger, og dem skal kunderne altså i højere grad kende til. Det fremgik ligeledes af undersøgelsen.
”Ofte har vi løsningerne, vi er bare ikke gode nok til at vise, hvordan de passer ind i kundens liv. Så vi skal gøre det endnu mere klart, hvad de får ud af at være private banking-kunde hos Jyske Bank,” fastslår han.
Scoren i undersøgelsen beregnes på baggrund af vurderingen af de områder, som kunden benytter i banken vægtet efter vigtighed. Private banking i bankerne vurderes på en lang række parametre som bl.a. priser, mobilbank, finansiering, investering, rådgivning mm.