Spørgsmål og svar om Pengeklog

Hvem kan få Pengeklog?

Børn fra 7-13 år, men kan bruges til, man bliver 18 år.

Læs om produktet:

Pengeklog - mobilbank for børn


Hvad er ideen med Pengeklog?

Ideen med Pengeklog er at give børn gode pengevaner. Den børnevenlige mobilbank er et værktøj, som forældre kan bruge til at lære børn om penge og økonomi på en sjov og tryg måde.
I en digital tidsalder, hvor mønter og sedler ikke er en naturlig del af hverdagen, gør Pengeklog digitale penge mere håndgribelige.


Er det ikke for tidligt at få betalingskort og mobilbank, når man er 7 år?

Det er dig, der bestemmer, hvornår dit barn skal have Visa Junior og Pengeklog. Du vurderer, hvornår dit barn er klar til at lære at betale med betalingskort og prøve mobilbank for børn. Begge dele er en mulighed fra 7 år

Og begge produkter kan anvendes på en tryg måde med forældre, der styrer og kontrollerer.


Hvordan får jeg som forælder Pengeklog?

En forudsætning for at opsætte Pengeklog på dit barn er, at I alle er kunder i Jyske Bank, og at du i dag kan se alle barnets konti i din Jyske Netbank eller Mobilbank. Du skal også have forældremyndighed over barnet.

Du downloader app’en Pengeklog i AppStore eller Google Play.

Første gang du logger på app'en, vælger du om du er barn eller forælder.


Hvordan får mit barn Pengeklog?

Når du har opsat dit barns profil i Pengeklog via din egen app som forælder, får du en engangskode, som barnet skal bruge første gang, det logger på sin Pengeklog. Barnet skal logge ind på sit eget device. Der kan være én bruger pr. device.


Hvordan er sikkerheden på mit barns Pengeklog app?

Første gang barnet logger ind, sker det med en kombination af CPR-nr og en engangskode, som fås via forældrenes app. Barnet opretter derefter en fast loginkode og kan tilslutte Touch ID.

Forældrene kan styre, hvilke konti barnet har adgang til og kan også begrænse muligheden for at hæve fra en opsparing ved at låse kontoen i app'en.

Pengeklog er et lukket kredsløb, dvs. at barnet ikke kan overføre penge til andre.


Hvad kan mit barn, og hvad kan jeg som forælder i Pengeklog?

Dit barn kan se sine posteringer, sætte et opsparingsmål, og overføre penge mellem sine egne konti i app’en, hvis ikke kontoen er låst. 

Som forælder har du en udvidet version af app'en, hvor du kan det samme som barnet, men du har også styringen med, hvilke konti, dit barn kan se og disponere over. Du kan også låse barnets opsparing, så det kun kan flytte penge over på opsparingen, men ikke væk fra den igen.


Hvorfor skal jeg oprette en opsparingskonto?

Det er ikke et krav, at der er en konto til opsparing, men hvis dit barn skal have mest mulig glæde af app’en og lære om fordelen i at spare op, så er der behov for en konto, hvor barnet kan opsætte sit mål for en opsparing.


Jeg kan ikke se mit barn i oversigten, selvom jeg har Pengeklog?

Hvis du mangler et eller flere børn i oversigten, når du er logget ind i Pengeklog, kan det skyldes, at du mangler en netbankfuldmagt til barnets fulde engagement. Du har måske kun fuldmagt til udvalgte konti i dag.

Kontakt din rådgiver eller ring til Jyske Bank på 89 89 89 89, så hjælper vi dig videre.

Vær opmærksom på, at børn under 7 år vises ikke, fordi de endnu ikke kan få Pengeklog


Der mangler nogle konti, de fremgår af mobilbanken, men er ikke med i Pengeklog

Det er ikke alle typer af konti, der indgår i visningen i Pengeklog. Det er kun Oskarkonto, Skolekonto og 12:17 konti, som vises i app’en. 

Hvis en konto er spærret med en dispositionsbegrænsning, vil den også være sorteret fra.


Opsætningen på barnet er forsvundet

Det kan skyldes, at der ikke længere er en forælder med forældremyndighed og en netbankfuldmagt, som er tilknyttet barnet.


Hvorfor kan flere børn ikke bruge Pengeklog på samme device?

Der kan kun være én bruger pr. device (telefon eller tablet). Hvis du har flere børn og kun én telefon eller tablet, så kan børnene i stedet kigge med i forældre-app’en.


Kan mit barn overføre penge til andre fra Pengeklog?

Nej. Dit barn kan kun overføre penge fra sine egne konti. Og som forælder bestemmer du, hvilke konti barnet skal se. Du kan fx undlade, at barnet kan se en stor opsparing, som det ikke må bruge. 


Kan jeg bruge Pengeklog til lommepenge?

Ja, det er oplagt. Du kan fx oprette en fast overførsel, så lommepengene automatisk kommer ind på barnets konto og kan ses i Pengeklog. Et godt tip er at lave ugentlige overførsler i stedet for månedlige – det kan være svært for børn at tænke en hel måned frem.

Du kan oprette faste overførsler i Jyske Netbank.


Hvordan får mit barn penge ud af kontoen?

Dit barn kan kun få penge ud af kontoen, når det har et betalingskort. I kan bestille et Visa Junior, der er et børnevenligt betalingskort. Med det kan barnet betale i butikker og hæve penge i pengeautomater – men aldrig mere end der står på den tilknyttede konto.

Vi anbefaler, at der kun står et mindre beløb på kontoen til forbrug.


Hvad sker der, når mit barn fylder 18 år?

Senest når man bliver 18 år, skal man over på Jyske Mobilbank i stedet for Pengeklog. Vi kontakter dit barn omkring 18-års dagen og hjælper med dette (og de andre ting, der skal ændres, når man bliver myndig). Dit barn kan få Jyske Mobilbank fra 12 år.