Prispolitik for private kunder

Gældende fra 12.04.2024

I Jyske Bank tager vi betaling for en række serviceydelser blandt andet til delvis dækning af de omkostninger, vi har ved at tilbyde service-, transaktions- og betalingsydelser samt rådgivning.

Vi har et meget enkelt princip: Jo flere af dine forretninger, du lægger hos os, jo mindre skal du betale for de enkelte ydelser. Derfor tilbyder banken særlige fordele og organiserede rabatter til visse grupper af kunder.

Jyske Hverdag, Jyske Plus og Jyske Premium

Vores kundeprogram består af tre kategorier – Jyske Hverdag, Jyske Plus og Jyske Premium, som er afgørende for, hvilken pris du som kunde skal betale for de enkelte serviceydelser.

For at være en del af bankens kundeprogram, skal du have din egen konto eller en konto sammen med din ægtefælle/samlever (løn-, budget- eller opsparingskonto – f.eks. Totalkonto). 

Du er ikke omfattet af kundeprogrammet, hvis:

  • Du udelukkende har særlige opsparingsprodukter, fx børneopsparing eller pensionskonti
  • Du udelukkende er medejer af en konto sammen med nogen uden for din husstand
  • Du udelukkende har udlån ved Jyske Realkredit

Har du en meget overskuelig økonomi, som kan rummes på en enkelt konto, kan vi tilbyde en Grundkonto (i Jyske Bank benævnt som Grundkonto Indlån og Grundkonto Betalinger) med tilknyttet Visa Debit. Har du en Grundkonto, indgår du ikke i kundeprogrammet.

jyskebank.dk/priser kan du se de aktuelle priser og organiserede rabatter for vores serviceydelser i de tre kategorier i kundeprogrammet, samt vores aktuelle standardpriser, som gælder for kunder med en Grundkonto.

Forretningsomfang

Det er din husstands samlede forretningsomfang hos os, der afgør, hvilken kategori du er i.

Din samlede husstand er dig selv, eventuel ægtefælle/samlever og hjemmeboende børn under 18 år.

Hvis du ikke ønsker, at vi beregner din husstands samlede forretningsomfang, kan du kontakte os på 89 89 89 89 for at aftale, at vi blot ser på din økonomi separat. Resten af din husstand har samme mulighed. Vær opmærksom på, at det kan betyde, at du og din ægtefælle/samlever skifter kategori.

Du kan læse mere om vores behandling af dine oplysninger og dine rettigheder efter databeskyttelsesreglerne i vores Persondatapolitik på Persondatapolitik: Information om behandling af personoplysninger (jyskebank.dk).

Mulige kategorier

Din – og din husstands – kategori afhænger af husstandens samlede forretningsomfang.

  • Jyske Hverdag
    Din husstand har et samlet forretningsomfang under 250.000 kr.
  • Jyske Plus
    Din husstand har et samlet forretningsomfang fra 250.000 kr. til 1.500.000 kr.
  • Jyske Premium
    Din husstand har et samlet forretningsomfang over 1.500.000 kr.

Forretningsomfanget bruges udelukkende til at fastslå, hvilken kategori du og din husstand tilhører, og hvilke priser husstanden skal betale.

Du kan se en samlet oversigt på jyskebank.dk/privat.

Sådan beregner vi husstandens samlede forretningsomfang

Vi beregner din husstands samlede forretningsomfang med udgangspunkt i en samlet opgørelse af indlån, udlån, træk på kreditter, pension, puljer, investering, garantier, erhvervsengagement og lån fra Jyske Realkredit og Jyske Finans formidlet via Jyske Bank.

Beregningen sker i begyndelsen af hver måned, ud fra følgende:

  • Forretningsomfanget for indlån, træk på kreditter, garantier, pension og puljer for både erhverv og privat, opgøres som et gennemsnit af dagsbalancen de forudgående 3 måneder. F.eks. vil en opgørelse af forretningsomfanget i marts, opgøres på baggrund af et gennemsnit af dagsbalancen i december, januar og februar.
  • Forretningsomfanget for udlån (gælder ikke træk på kreditter) for både erhverv og privat, opgøres pr. udgangen af den forudgående måned.
  • Forretningsomfanget for investering (depotværdier) opgøres som gennemsnittet af værdien pr. udgangen af måneden de forudgående 3 måneder.
  • Forretningsomfanget for lån i Jyske Realkredit (og fra det tidligere BRFkredit) og Jyske Billån hos Jyske Finans formidlet gennem Jyske Bank, opgøres pr. udgangen af den forudgående måned.
  • Forretningsomfanget for Livrente hos Letpension formidlet gennem Jyske Bank, opgøres pr. udgangen af måneden, 2 måneder tidligere. F.eks. vil en opgørelse af Livrenten i februar, ske på baggrund af saldoen på livrenten ved udgangen december.

Hvis en konto ejes af flere personer, som ikke er i samme husstand, fordeles kontoens saldo ligeligt mellem medejere. Dette gælder for både privat- og erhvervskonti. Prisen for at bruge de forskellige serviceydelser tilknyttet kontoen, afhænger af, hvor medejerne er indplaceret i vores kundeprogram. Priserne følger den bedste af de kategorier, hvor medejerne er placeret i kundeprogrammet. Hvis du ikke ønsker, at de øvrige medejere opnår en prisfordel pga. dit forretningsomfang med banken, kan du kontakte os på 89 89 89 89. Vær dog opmærksom på, at det kan betyde, at prisen på de gebyrer, som hæves på den fællesejede konto, kan stige.

Hvis forretningsomfanget ændres

Hvis din husstands samlede forretningsomfang kommer over eller under de nævnte grænser, flyttes du og din husstand til den kategori, som passer til jeres ændrede forretningsomfang.

Vi beregner dit forretningsomfang i starten af hver måned, for at se, om du kan rykke op i en bedre kategori. Er det tilfældet, ændres din kategori og derved dine priser sig med det samme. I starten af månederne marts, juni, september og december, bruger vi den månedlige beregning til at se, om du står til at rykke ned i en lavere kategori. Er det tilfældet orienteres du 3 måneder før vi ændrer din kategori og derved dine priser.

Hvis du skifter kategori, får du automatisk de organiserede rabatter, som tilhører din kategori. I Jyske Hverdag betaler du standardpriser, mens du i kategorierne Jyske Plus og Jyske Premium får en konceptrabat på en række serviceydelser. En konceptrabat er en organiseret rabat i forhold til standardprisen, som gælder en særlig gruppe af kunder, der er defineret ud fra objektive kriterier. Priser kan ses på jyskebank.dk/priser.

Du vil blive orienteret via netbank og mobilbank, hvis du skifter kategori og dermed får andre priser.

Vi varsler prisændringer, når der er tale om ændringer i standardpriser, konceptrabatter og objektive kriterier der afgør, hvilken kategori du befinder dig i som kunde.

Særligt tilbud til kunder over 65 år

Har du et forretningsomfang, som kvalificerer dig til kategorierne Jyske Plus eller Jyske Premium, og er du eller en person i din husstand over 65 år, vil husstanden blive i den aktuelle kategori, også selvom jeres forretningsomfang på et senere tidspunkt skulle blive mindre.

Det vil dog fortsat være muligt for kunder i Jyske Plus at rykke op i Jyske Premium eller for kunder i Jyske Hverdag at rykke op i Jyske Plus eller Jyske Premium, hvis husstandens forretningsomfang på et senere tidspunkt skulle blive større. Herefter er det denne kategori, husstanden vil blive i, se dog nærmere nedenfor.

Det er en forudsætning, at minimum én person i husstanden er over 65 år, så i tilfælde af skilsmisse, samlivsophør eller dødsfald, vil personer under 65 år blive tildelt den kategori, som passer til eget forretningsomfang. Et eventuelt skifte sker helt automatisk, og vi sender en orientering i netbank og mobilbank. Se mere i afsnittet ”Hvis forretningsomfanget ændres”.

Hvis du eller en anden person i husstanden ikke ønsker, at vi beregner jeres husstands samlede forretningsomfang, ser vi på jeres økonomier separat, hvorefter kunder under 65 år, ikke vil få glæde af det særlige tilbud til kunder over 65 år, før de selv fylder 65 år.

I tilfælde af, at grænser eller kriterier for Jyske Hverdag, Jyske Plus og Jyske Premium ændres, vil du blive orienteret om hvad det betyder for dig.

Private Banking

Du kan blive Private Banking-kunde, hvis din husstand eller virksomhed har en investerbar formue på 2 mio. kr. eller mere placeret i Jyske Bank. Frie midler og pensionsopsparing tæller med.

Hvis du ikke ønsker, at vi beregner din husstands samlede forretningsomfang, herunder investerbar formue i Jyske Bank, kan du kontakte os på 89 89 89 89 for at aftale, at vi blot ser på din økonomi separat. Resten af din husstand har samme mulighed. Vær opmærksom på, at det kan betyde, at du eller din ægtefælle/samlever udtræder af Private Banking.

jyskebank.dk/priser kan du se de aktuelle priser og organiserede rabatter for dig som Private Banking-kunde med en Private Banking-aftale/Private Banking-aftale - Next Generation eller minimum 2 mio. kr. placeret i investeringskoncepter i Jyske Bank. Ved investeringskoncepter er der tale om investeringsløsninger, hvor Jyske Bank yder formue- og investeringsrådgivning.

Du kan se mere om Jyske Private Banking på jyskebank.dk/private-banking.

Børn og unge

I Jyske Bank tilbyder vi børn under 18 år og unge i alderen 18 til 29 år en række særlige priser, som ikke afhænger af forretningsomfanget.

Børn under 18 år vil være i den samme kategori som resten af deres husstand, men vil få de særlige priser til børn ved siden af, afhængig af om de er i alderen 0 til 11 år eller 12 til 17 år.

Unge fra 18 til 29 år vil indgå i den af de tre kategorier, som forretningsomfanget berettiger til, men vil derudover få en række særlige priser til unge.

jyskebank.dk/privat kan du se aktuelle fordele.

Når du låner penge af os

Når en kunde ønsker at låne penge af os, vil vi som det første vurdere kreditværdigheden.

Derefter inddeler vi vores kunder i risikoklasser, så to kunder, som efterspørger det samme lån, ikke nødvendigvis skal betale den samme pris. Vores kunder skal i mindst muligt omfang betale for andre kunders manglende evne til at overholde deres forpligtigelser overfor banken, så din pris kommer til at afspejle, hvor sikre vi er på at få de penge igen, som vi låner ud til dig.

Du kan se en samlet oversigt over vores priser på jyskebank.dk/priser.

I øvrigt gælder Jyske Banks generelle forretningsbetingelser for privatkunder (”Sådan handler Jyske Bank”), herunder punkt 22.