Pionerprojekt skal hjælpe danske virksomheder i gang med AI
Jyske Bank er blandt 14 offentlige og private virksomheder, der i et unikt samarbejde har skabt en hvidbog for ’Ansvarlig brug af AI-assistenter i den offentlige og private sektor’.
”Tanken er at skabe en struktureret standard for brug af AI. At gøre det let at være compliant,” fortæller Ralf Pedersen, der er leder i Jyske Banks område for Kvalitet, Data og Infrastruktur.
Kort fortalt beskriver hvidbogen, hvordan AI-assistenter kan udvikles, implementeres og anvendes innovativt og ansvarligt i såvel den offentlige som private sektor. Samtidig er den et værktøj, der hjælper til at stille de rette spørgsmål, træffe informerede valg og bygge videre på andres erfaringer.
Når man kigger på listen med de 14 samarbejdspartnere, så er det tunge aktører fra IT-verdenen, offentlige organisationer og den finansielle sektor. Områder, som er kendetegnet ved en høj grad af digitalisering, og som er underlagt en stram regulering.
”Ved at gå i samarbejde med andre, kan vi både spare egne ressourcer og opnå en højere kvalitet, i stedet for at alle skal famle sig frem. Hvidbogen giver alle virksomheder adgang til en spiseseddel for arbejdet med AI – og hvordan man reducerer risici. Samtidig kan vi bruge resultaterne fra samarbejdet i vores egen AI-strategi,” fortæller Ralf Pedersen.
Kendskab til praktisk bøvl og dataregler
Arbejdsgruppen omkring AI-hvidbogen har været bredt sammensat af tekniske, juridiske og ledelsesmæssige ansatte fra de 14 partnere. Hos Jyske Bank valgte man at dedikere to fageksperter til arbejdet, nemlig Sjanna Evers Spliid, der er databeskyttelsesofficer (DPO) og Christian Schleidt, der er IT-arkitekt.
Sjanna Evers Spliid, fordi hun har en stor indsigt i den retlige ramme omkring beskyttelse af personoplysninger, som er givet i databeskyttelsesforordningen (GDPR). Hun er desuden ansvarlig for koncernens politik for dataetik. Christian Schleidt, fordi han har erfaring i, hvordan man bygger og designer IT-systemer – og får dem i drift – så de overholder alle regler og samtidig er enkle og effektive. På den måde dækker de to eksperter både de juridiske og de tekniske aspekter omkring udviklingen af AI.
”Vi har en operationel tilgang i forhold til, hvad vi gerne vil have med i sådan en hvidbog, og hvordan vi gør den operationel, konkret og tilgængelig. Vi vil gerne gøre det lettere og mere transparent at komme videre,” forklarer Sjanna Evers Spliid.
”Som fageksperter kan vi bidrage med dyb faglig viden. Vi ved også, hvor vanskeligt det kan være i praksis. For mig har motivationen været at skabe en struktureret og velbeskrevet proces for, hvad man skal gøre og vurdere, når man køber eller udvikler AI-assistenter,” supplerer Christian Schleidt.
9-punkts AI-guide til fri afbenyttelse
Et af hvidbogens helt centrale elementer er en 9-punkts plan, der systematisk guider en virksomhed igennem processen frem mod effektive, sikre og ansvarlige AI-assistenter. Og selvom alle deltagerne i samarbejdet kommer fra stramt regulerede områder, så kan guiden bruges af vidt forskellige typer virksomheder og organisationer – og den ligger frit tilgængelig for alle.
”Arbejdet med AI-assistenter er rigtig svært, når man starter på bar bund. Så samarbejdet har været vand på vores mølle om at gøre det mere sikkert og effektivt. Vi har kunnet bidrage til at gøre det mere konkret. Netop det, at vores udgangspunkt er stramt regulerede områder, gør, at guiden kan anvendes på tværs af brancher,” siger Christian Schleidt.
Sjanna Evers Spliid er enig i, at punkterne i guiden er anvendelige for alle. For eksempel til afklaring af, om det overhovedet giver mening at løse en konkret opgave med en AI-assistent. Hun forventer da også, at guiden vil blive brugt internt i Jyske Banks afdelinger, hvor der opstår ønske om at bruge AI-assistenter i arbejdsprocessen:
”Det er vores tanke at bruge den som en rettesnor i bankens forskellige afdelinger. Nu kan vi sige: Start lige med at køre de 9 steps i hvidbogen igennem.”
Erfaringsudveksling og stærk forankring
Både Sjanna Evers Spliid og Christian Schleidt har kun godt at sige om samarbejdet mellem de 14 forskellige aktører. Det, der er nået på en håndfuld møder over 5 uger, kunne ingen af parterne have klaret alene, fortæller de.
”Vi står over for en massiv udvikling, og det at deltage i samarbejdet har givet en høj motivation og fremrykket vores proces. Det har tvunget os til at forholde os til en teknisk og en retlig ramme – og til at se på, ’hvilke elementer skal med, og hvordan skal opskriften være’. Sammen er vi kommet et bedre sted hen,” siger Sjanna Evers Spliid.
Hun fremhæver erfaringsudvekslingen, hvor deltagerne har udfordret hinandens tanker på en konstruktiv måde.
Christian Schleidt understreger også den gode sparring og interaktion i arbejdsgruppen:
”Alle sidder med samme behov for at komme videre både teknisk og juridisk. Typisk arbejder vi med en konkret case – her har været et forum og en anledning til at tale mere generelt om optimal afvikling. Samarbejdet har givet tryghed og sikret, at resultaterne er ekstra forankret,” forklarer han.
Faktisk er Sjanna Evers Spliid og Christian Schleidt så begejstrede for AI-samarbejdet, at de gerne så det videreført. For at komme mere i dybden og inddrage flere cases – og måske udvikle en lille AI-assistent, som man kunne spørge til råds om, hvordan man bygger en AI-assistent.