Jyske Bank styrker samarbejdet med DTU Science Park og bliver partner på Danish Tech Challenge

Med en udvidet partnerskabsaftale med DTU Science Park kommer Jyske Bank til at spille en væsentlig rolle i Danish Tech Challenge, som er Danmarks førende acceleratorprogram, der faciliterer startups.
Af Lene Hald, Senior kommunikationskonsulent
02. september 2024 kl. 13.00

Jyske Bank har netop underskrevet en ny aftale om et udvidet samarbejde med DTU Science Park, herunder Danish Tech Challenge. Danish Tech Challenge er et ambitiøst program for hardware startups og bliver skudt i gang for 11. år i træk til oktober 2024. Om Danish Tech Challenge fortæller Steen Donner, CEO for DTU Science Park:

”Danish Tech Challenge er et acceleratorprogram for unge virksomheder, som beskæftiger sig med teknologi og hardware. Programmet hjælper startups med at bringe fysiske produkter til markedet, så de kommer godt i gang,” lyder det fra Steen Donner. Han fortsætter: ”Et land som Danmark har brug for hele tiden at understøtte iværksætteriet og få skabt nye virksomheder, som kan blive succesfulde og skabe arbejdspladser. Det er utrolig vigtigt for, at Danmark kan blive ved med at være en velfærdsnation”.

Jyske Bank bidrager til, at Danish Tech Challenge kan fortsætte

Ud af flere end 100 ansøgere bliver 15 startups udvalgt til Danish Tech Challenge. Programmet løber over fire måneder og omfatter en 360 graders gennemgang af virksomhederne. På den måde står de stærkere overfor investorer, samarbejdspartnere og fremtidige kunder. Partnerskabet med Jyske Bank er blandt andet med til at sikre, at programmet kan fortsætte til gavn for erhvervslivet og udviklingen i samfundet. Signe Blad Johnsen, Chief Commercial Officer for DTU Science Park, forklarer:

”Partnerskabet med Jyske Bank gør det muligt, at vi fortsat kan drive programmet, så vi kan løfte endnu flere virksomheder ud til gavn for det danske samfund. Det er vi virkelig glade for”.

Bygger bro mellem startups og investorer

For Jyske Bank har partnerskabet også stor værdi. Peter Schleidt, bankdirektør, fortæller:

”Det er en god branding for Jyske Bank både på erhvervsområdet og i forhold til Private Banking, så vores mest formuende kunder får mulighed for at møde nogle af selskaberne og har mulighed for at investere i dem. Med det udvidede partnerskab håber vi, at endnu flere får mulighed for at møde de mange startups”.

Også Kim Dalsgaard, forretningsdirektør i Jyske Bank, er begejstret for det udvidede samarbejde med DTU Science Park: 

”Samarbejdet giver os mulighed for at komme tættere på nogle af de relationer og virksomheder, som er tilknyttet DTU. Det er jo en af de førende institutioner i Europa, som udklækker virksomheder og skaber arbejdspladser, så det er rigtig spændende at være tættere forbundet med DTU. Det giver os mange nye forretningsmuligheder i Jyske Bank”. 

De i alt 15 startups, som deltager i Danish Tech Challenge, bliver udvalgt af en ekstern jury, hvorefter forløbet bliver kickstartet med en onboarding-uge til oktober 2024. Her får deltagerne mulighed for at møde hinanden såvel som de eksperter, der løbende udfordrer og tester virksomhedernes kompetencer inden for temaer som produktudvikling, patentering, salg, bæredygtighed, go-to-market-strategi og andre vækstorienterede discipliner. Ud af de 15 virksomheder går 5-6 startups videre til finalen, og den endelige vinder af årets Danish Tech Challenge kåres af en ekstern jury i marts måned 2025 til et stort awardshow.

Rejsen fra hemmelig virksomhed på Nørrebro 

En af de tidligere års deltagere er Kristine Kuni Buccoliero fra NeoCare Nordic, som har udviklet et innovativt produkt til neonatale hospitalsafdelinger. Hun beskriver oplevelsen som benhårdt arbejde, men hun ville ikke have været muligheden foruden:

”Det har haft stor værdi at være med. Vi var en lille virksomhed, der sad lidt hemmeligt på et kontor på Nørrebro, og gennem programmet blev vi til en mere offentlig virksomhed. Vi fik hjælp og støtte hele vejen rundt på ting, som vi synes var svære og fik i sidste ende et rigtig godt pitchdæk, som vi kunne gå ud med til investorer. Det har gjort, at vi har overlevet, og vi nu har investorer og bliver anset som en stærkere startup virksomhed”.     

Del denne side:

Seneste nyt fra Business

1/0