Negative renter: Forbruger­ombuds­manden har stævnet Jyske Bank

Forbrugerombudsmanden har stævnet Jyske Bank med en påstand om, at banken ikke var berettiget til at indføre og opkræve negative renter. Få mere information her.

I perioden fra 1. december 2019 til 1. oktober 2022 opkrævede Jyske Bank negative renter på visse konti med indlån for privatkunder, dog kun af beløb ud over visse friholdelsesgrænser.

Det gjorde vi og de fleste andre banker af forretningsmæssige årsager og med baggrund i en markedssituation, hvor centralbankerne havde haft negative renter i en årrække.

Vi mener, at banken var berettiget til at opkræve negative renter på privatkunders konti med indlån, men Forbruger­ombuds­manden er uenig heri og har valgt at stævne banken i sagen. Spørgsmålet kan få betydning for hele banksektoren og skal afgøres ved domstolene.

Hvad mener vi?

Jyske Bank er uenig med Forbruger­ombuds­manden. I bankens forretningsbetingelser, som gjaldt alle privatkunder, stod der tydeligt, at renten var variabel og kunne ændres under visse omstændigheder. Som følge af dette og en række andre grunde er det vores opfattelse, at banken var berettiget til at indføre og opkræve negative renter, også på de konti som Forbruger­ombuds­mandens sag mod Jyske Bank omfatter.

Vi opfatter sagen som principiel og mener, at den kan have betydning for alle danske banker. Vi henviser derfor til Finans Danmark, som er finanssektorens interesse- og arbejdsorganisation.

Hvis du vil klage

Forbruger­ombuds­manden gør opmærksom på, at forbrugere, som mener at have et krav på tilbagebetaling af negative renter, kan klage til Det finansielle ankenævn. Se Forbruger­ombuds­mandens presse­meddelelse herom.

Oplysning om indlånsrenter

På dine årsopgørelser kan du se en opgørelse af de indlånsrenter, du har betalt eller modtaget i løbet af et år. Du finder årsopgørelsen i din mobil- eller netbank.