Undgå svindel med e-mails

Vi oplever for tiden en stigning i svindelforsøg, hvor virksomheder snydes til at overføre store summer til svindlere. Vær opmærksom på udsædvanlige anmodninger om overførsler.

CEO anmoder om overførsel af penge

Netop nu ser vi en ny type svindel, som kaldes CEO fraud.

Det foregår på følgende måde: Svindlerne opretter en mailadresse, der ligner virksomhedens egen til forveksling. Svindlerne sender en mail til bogholderiet, der ser ud som om den kommer fra virksomhedens CEO/direktør. Her beder de om at få overført et større beløb, typisk til en konto i en større bank placeret i Kina eller Hong Kong. Og for at gøre det sværere at blive afsløret anmoder den falske CEO om, at transaktionen holdes hemmelig, under påskud af at der er tale om et opkøb eller andre følsomme handlinger. Ofte får medarbejderen at vide, at overførslen skal ske hurtigt, og i ekstreme tilfælde truer svindleren endda medarbejderen med fyring, hvis det ikke går hurtigt nok – det er jo ”CEO’en”, der skriver.

Det lyder umiddelbart simpelt og nemt at gennemskue, men det er det desværre ikke altid. Svindlerne laver omfattende research omkring interne og eksterne forhold, så henvendelsen virker ægte – og de kan være ekstremt pågående. Derfor skal det tages alvorligt.

Få derfor større overførsler bekræftet over telefonen eller personligt – ikke kun via mail, da mailen kan være falsk.

Vellignende fakturaer med andet kontonummer

En anden svindeltype er falske fakturaer. Her skaffer hackere sig adgang til mailsystemet hos en af dine leverandører. Her opretter de en vellignende faktura, som de sender til dig. Det kan også være, at de sender en falsk faktura fra en mailadresse, der til forveksling ligner den mailadresse, du plejer at få fakturaer fra.

Én ting har de to typer dog tilfælles: Man skal indbetale pengene på et NYT kontonummer. Du kan se et tv-indslag om denne svindeltype her.

Få derfor nyt kontonummer bekræftet over telefonen eller personligt – ikke kun via mail, da mailen kan være falsk.

Sådan garderer du dig bedst mod svindel

  • Vær særlig opmærksom, hvis leverandører får nyt kontonummer
  • Nærlæs mailadresser – den mindste afvigelse kan være tegn på snyd
  • Er en henvendelse usædvanlig, så få den bekræftet personligt eller via telefon
  • Få anmodninger bekræftet hos en person, du kender hos modparten – ikke blot via den mailadresse anmodningen kommer fra
  • Vær opmærksom på, hvor pengene skal sendes hen – giver det mening?
  • Vær på vagt og vær kritisk
  • Brug din sunde fornuft

Hvis du får mistanke til en usædvanlig anmodning eller har overført penge til en svindel-konto, så kontakt din rådgiver med det samme.