Bæredygtighed i Jyske Bank

Vi driver en bæredygtig og ansvarlig forretning, som i positiv retning udfordrer og udvikler det danske bankmarked og det omkringliggende samfund.

Alle fremskridt tæller

Under den overskrift arbejder vi i Jyske Bank både med de ansvarlige aktiviteter, som allerede er integreret i driften af banken og med et fornyet fokus på, hvordan vi kan fremme bæredygtighed gennem forretningsaktiviteter som udlån og investeringer.
Læs om de aktiviteter, der allerede er integreret i bankens drift, under "bæredygtighedscirklen".

Bæredygtig forretning og ansvarlig bankdrift

Forebyggelse af økonomisk kriminalitet

Jyske Bank har en høj iboende risiko for at blive misbrugt til hvidvask og terrorfinansiering. Det skyldes dels vores størrelse og dels vores forretningsmodel, der indeholder en række produkter og kunder med høj risiko. Forebyggelse og bekæmpelse af økonomisk kriminalitet er en vigtig samfundsopgave og en højt prioriteret indsats i Jyske Bank. Vi ønsker i alle henseender at forhindre, at banken misbruges til ulovlige formål og vi arbejder derfor kontinuerligt med at styrke vores indsatser for aktivt at forebygge og bekæmpe hvidvask og terrorfinansiering.

Det er afgørende, for at forebygge, at Jyske Bank bliver misbrugt til hvidvask og finansiering af terrorisme, at vi kender vores kunder grundigt. Derfor stiller vi blandt andet øgede krav til erhvervskunder, hvis ejerforhold er komplekse.

Herudover har vi gennem flere tiltag over årene reduceret omfanget af udenlandske kunder uden tilknytning til Danmark og fremover vil vi kun servicere borgere i Danmark og danskere bosiddende i udlandet. Endelig er det afgørende, at bankens medarbejdere løbende gennemgår læring om, hvad de skal være opmærksomme på indenfor deres arbejdsområde, og hvordan de skal reagere på eventuelle uregelmæssigheder.

Læs meget mere om Jyske Banks indsats for bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering.

IT- og datasikkerhed

I en tid hvor digitaliseringen udvikles hastigt, er et højt IT-sikkerhedsniveau essentielt. Flere ydelser bliver digitale, og brugen af personlige informationer bliver større også i bankaktiviteter. Det er Jyske Banks klare målsætning at fastholde og yderligere styrke et højt sikkerhedsniveau, der kan håndtere den aktuelle cybertrussel, og at de afledte risici håndteres professionelt og kontinuerligt med afsæt i internationale standarder på IT-sikkerhedsområdet samt anvendelse af teknologiske sikringsforanstaltninger og værktøjer. Derudover er vores store fokus på ansvarlig, gennemsigtig og sikker behandling af kundeinformation og personlige data naturligt forankret i vores målsætninger på IT-sikkerhedsområdet.

Arbejdet med IT-sikkerhed tager et naturligt afsæt i de regulatoriske krav, vi er underlagt af tilsynsmyndighederne, og Jyske Bank arbejder målrettet på at sikre, at vi også fremadrettet fastholder vores efterlevelse af lovgivningen på IT-sikkerhedsområdet i tæt samarbejde med vores leverandører.

Indsats mod cyberkriminalitet
Cybertruslen er stigende og på et meget højt niveau, hvilket stiller store krav til Jyske Banks IT-sikkerhedsniveau. Vores tilgang til forsvaret mod cybertrusler, er opdelt i flere typer indsatser:

  • Dybdegående indsigt i truslerne og trusselsaktørerne
  • Detektionsevne og robust IT-platform til hindring af angreb
  • Inddæmning og effektiv nedkæmpelse af angreb

Udvidelse af indsatser
Cyberkriminelle søger mod svage led i forsyningskæden for derved at ramme Jyske Bank og vores kunder. Vi ser en opblomstring af samarbejder iblandt cyberkriminelle, hvor eks. nogle specialiserede hackergrupper sælger ”indgange” og viden om særlige sårbarheder hos en virksomhed, til andre specialiserede hackergrupper, der har ekspertise eller motiver til at udnytte det. Det fordrer udvidelser af vores indsatser, og vi vil i de kommende år anlægge højere sikkerhedskrav til databehandlere samt udbygge sikkerhedsforanstaltninger rettet imod samarbejdspartnere og leverandører yderligere.

Sikkerhedsniveauet bliver testet
Som led i overholdelsen af sikkerhedspolitikken gennemføres også dybdegående kontroller og tests af, om vores sikkerhedsniveau er tilstrækkeligt højt. Sådanne tests skal altid tilpasses den mest aktuelle viden om trusselsaktørers metodikker. Derfor tester vi både vores forsvar udefra samt indefra, hvor vi simulerer, at cyberkriminelle allerede har fået fodfæste i vores IT-infrastruktur. Status på sikkerhedsniveau, resultater af tests og handleplaner rapporteres jævnligt til ledelsen.

Kontinuerlige forbedringer
Jyske Bank har igennem de seneste år opnået væsentlige forbedringer i IT-sikkerhedsniveauet, hvilket har resulteret i diverse internationalt anerkendte akkrediteringer, såsom TF-CSIRT.

Hackerens kalender
Det er sæson for hackere og cyberkriminelle hele året. De udnytter alle muligheder til at bane vejen for deres ’egen forretning’, men der er perioder, hvor aktiviteten kan være målrettet bestemte handlinger. Derfor udarbejdede bankens IT-afdeling ’Hackerens kalender’ for at gøre opmærksom på, hvornår vi som medarbejdere skal være særligt opmærksomme. Kalenderen giver et overblik over de begivenheder, som typisk fører til øget phishing-aktivitet.
Se kalenderen her

Find en række gode råd om digital sikkerhed og læs om bankens behandling af personfølsomme oplysninger.

Jyske Bank som ansvarlig arbejdsgiver

Forudsætninger for Jyske Bank-koncernens succes er engagerede, kompetente, handlekraftige og ansvarsbevidste medarbejdere. Derfor er det helt centralt at vi tiltrækker, udvikler og fastholder medarbejdere med de kompetencer, den adfærd og de holdninger, der er nødvendige for at opfylde bankens strategier og mål.

Jyske Bank arbejder for at sikre en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne oplever arbejdsglæde, lige rettigheder og udviklingsmuligheder for alle.

Det gode arbejdsmiljø
Vi stræber efter de bedst mulige rammer for udvikling og en positiv hverdag, og heri ligger også ønsket om en god balance mellem arbejde og fritid.

Både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø bliver vægtet højt, og indsatsen ifm. arbejdsmiljøet er forebyggende, helhedsorienteret, synlig og integreret. Blandt de faste tilbud, der skal sikre dette, er fx sund kantinemad, frugtordning, koncernbetalt rådgivning til rygestop, små træningsprogrammer til mikropauser og adgang til eksterne fysio- og ergoterapeuter.

Endvidere tilstræber vi at have en god sundhedsordning gennem pensionsordningen.

Fysisk og mental sundhed
Igennem flere år har vi haft kampagnen ’Slip stolen’, der giver inspiration og opbakning til varierede arbejdsstillinger og mikropauser med bevægelse.

Yderligere er der lanceret et e-learning-program, der giver både den enkelte medarbejder og hele afdelingen værktøjer til bedre at kunne kontrollere bekymringer, negative tanker og handle konstruktivt ved forandringer.

Lige rettigheder og lige muligheder
I Jyske Bank er der plads til og brug for mange forskellige kompetencer, og vi oplever at diversitet i arbejdsstyrken skaber værdi. Vi er som virksomhed bedst rustede til at håndtere og udnytte forandringer, når vi så vidt muligt afspejler det samfund, vi er en del af.

Det betyder, at alle kvalificerede kandidater i en ansættelsessituation kan gøre sig gældende, uden skelen til faktorer som fx køn, alder, etnicitet, religion mm., der er uden betydning for jobbet. Vi lægger vægt på, at alle har lige adgang til udviklings- og karrieremuligheder og tilbyder derfor målrettede udviklingsmuligheder for den enkelte medarbejder.

Medarbejderne i Jyske Bank ret til at organisere sig, det anerkender vi fuldt ud, og vi samarbejder med og inddrager medarbejdernes kollektive repræsentanter i væsentlige medarbejderspørgsmål både ad hoc og via de formelle samarbejdsorganer.

Vi har nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Finansforbundet Jyske Bank Kreds og HR, der hvert år gennemgår koncernens ligelønsstatistikker. Gruppen har konkluderet, at der overordnet set er lige løn for lige arbejde.

Kompetente og professionelle medarbejdere
Jyske Bank tilbyder sine medarbejdere kontinuerlig uddannelse og udvikling for at bidrage til at fastholde kompetencer og professionalisme på et højt niveau samt gøre medarbejderne til en efterspurgt og værdifuld ressource.

Jyske Bank har et udviklingsprogram for graduates og trainees, og vi stiller praktikpladser til rådighed for både finansøkonomer og -bachelorer og for kandidatstuderende fx på cand.merc og, som noget nyt, for IT-diplomingeniører. At bidrage til unges adgang til job og uddannelse er et væsentligt element i vores sociale ansvar.

Til nye medarbejdere stiller vi et omfangsrigt on boarding-program til rådighed, der er med til at sikre, at de nye kollegaer oplever det arbejdsfællesskab og værdier, der præger arbejdslivet i Jyske Bank.

Læs mere om, hvordan det er at arbejde i Jyske Bank.

Bæredygtig bankdrift

Jyske Bank arbejder målrettet med at integrere bæredygtighed i både forretningsaktiviteter og driften af banken.

Det er gennem forretningsaktiviteterne, at vi kan gøre den største forskel. Bankdriftens CO2-udledning udgør en forsvindende lille del sammenholdt med den finansierede udledning forbundet med udlån og investeringer. Alligevel ønsker vi at gå forrest, når det gælder vores egen bæredygtighed. Vores drift af banken skal afspejle, at det vi anbefaler kunderne, gør vi selv.

Derfor har vi sat et mål om at reducere CO2-udledningen fra scope 1 og 2 med 65% i 2030 – det er sund fornuft. Drift af banken indbefatter tiltag på en række områder såsom energioptimering af vores bygninger, valg af energikilde, adfærdsændringer, transport og tjenesterejser samt håndtering af affald.

Energiforbrug
Gennem mange år har vi løbende arbejdet med at reducere Jyske Banks energiforbrug. I 2020 valgte vi at købe en vindmølle på Hirtshals Havn for at sikre, at der bliver produceret vedvarende energi i Danmark svarende til bankens energiforbrug.

I dag er CO2-udledningen fra el, varme og kørsel i bankens biler reduceret så meget, at vindmøllens produktion af vedvarende energi udligner denne udledning.

Derudover har vi opsat solceller på taget af Hjemstedet, vores hovedkontor i Silkeborg. Hjemstedet er den lokation, hvor vores energiforbrug er størst, og derfor giver det mening at sørge for, at vi netop her producerer vedvarende energi, der anvendes direkte.

Jyske Bank arbejder kontinuerligt med energibesparelser, og forventer også fremadrettet et fald i energiforbruget.

Transport
Jyske Banks firmabilspolitik styrer hvilke biler, der kan stilles til rådighed og stiller yderligere krav om lav-emissionsbiler på de øverste stillingsniveauer. Aktuelt er 47% af firmabilerne i Jyske Bank udskiftet til lav-emissionsbiler.

Vi har ligeledes udskiftet nogle af de biler, som anvendes af et bredt udsnit af medarbejderne til tjenesterejser, med elbiler.

Affald
Vi er meget opmærksomme på vores affald og har påbegyndt et initiativ, der skal sikre sortering af affald samt generelt reduktion af affald.

Gennem et pilotprojekt i foråret 2022 indsamlede vi nyttig viden om affald i Jyske Bank. Projektet var forløber for udrulningen af stationer til affaldssortering i Jyske Bank-koncernen. Vi blev bl.a. opmærksomme på mængden af engangsservice i vores restaffald, og har derfor igangsat udfasning af papkopper og plastikglas – for at skåne miljøet og reducere affaldsmængden.

Næsten al vores IT-affald bliver genanvendt, og vi sørger for, at alle udskiftede PC’ere genanvendes.

Rapportering og transparens
I Jyske Bank ønsker vi, at der er gennemsigtighed og troværdighed omkring vores tilgang til bæredygtighed. Vores rapportering skal give en balanceret beskrivelse af vores arbejde og redegøre for fremdrift på vores indsatser. Vi indarbejder løbende flere nøgletal, der er med til at øge målbarhed og sammenlignelighed.

CO2-regnskab
Vores CO2-regnskab er opgjort efter GHG-protokollen. Vi tilstræber, at det er så dækkende som muligt og tilføjer løbende nye relevante udledningstyper. I 2022 er opgørelsen således udvidet med medarbejderpendling og affald.

Vores CO2-regnskab kan ses i ESG Fact Book.

Impact-analyser
I Jyske Bank har vi i flere år analyseret, hvordan vi påvirker samfundet gennem vores udlån og investeringer. Analyserne kaldes impact-analyser og er en del af vores implementering af UN Principles for Responsible Banking, som vi underskrev ved lanceringen i september 2019. Målet er at identificere de områder i samfundet, hvor vi har størst påvirkning på positivt og negativt. Der er muligt at tilgå analyser og beskrivelser af metodegrundlaget. Indtil videre har vi behandlet områderne Klima og Affald.

Læs mere om Jyske Banks arbejde på klima og miljø-området.

Socialt engagement

Gennem vores forretningsaktiviteter bidrager Jyske Bank til finansiel tryghed og et godt liv – gennem hele livet – for mange mennesker. Det gode liv handler også om trivsel og sociale relationer mellem mennesker, hvilket er omdrejningspunktet for vores sociale indsatser.

Jyske Bank har valgt at engagere sig i en række forskellige sociale projekter og indsatser, hvor vi ser mulighed for at gøre en forskel med vores ressourcer og kompetencer. Vi engagerer os i partnerskaber med andre virksomheder, det offentlige eller aktører fra civilsamfundet om eksempelvis unges uddannelsesmuligheder og bekæmpelse af ensomhed.

Blandt de seneste tiltag kan vi eksempelvis nævnt at Jyske Bank har uddelt legater til studerende på ungdomsuddannelser, medvirket til at Grønne Sammen i Viborg er en stor succes og engageret sig i aktiviteter der skal mindske ensomhed.

Jyske Bank har valgt at tage ansvar og engagerer sig i såvel nationale og lokale projekter. Gennem lokal forankring og handlekraft bidrager vi med vækst og udvikling i samfundet.

Jyske Bank støtter fortsat Social- og Integrationsministeriets og en række organisationers arbejde med gældsrådgivning – gennem mange år har Jyske Bank-medarbejdere været aktive gældsrådgivere. Derudover bliver der set positivt på medarbejdernes sociale og frivillige engagement og flere medarbejdere har gjort en særlig indsats i forbindelse med krigen i Ukraine ved at arbejde frivilligt bl.a. hos Røde Kors.

Læs meget mere om bankens sociale engagement.

Sund virksomhedskultur

Det store ansvar for samfundets syn på Jyske Bank som finansiel institution hviler i høj grad på os selv. Samfundet skal have tillid til os – og den tillid skabes gennem vores værdier, holdning og adfærd. Med ansvaret kommer også pligten til at drive en ordentlig bank.

Vi er optaget af at sikre, at vi altid overholder den til enhver tid gældende lovgivning og samtidig lever op til de forventninger, som vores interessenter har til os.

Aktionærer, kunder og medarbejdere
De væsentligste interessenter for Jyske Bank er aktionærer, kunder og medarbejdere. Vi arbejder kontinuerligt for at sikre en indbyrdes balance i hensynet til disse tre grupper, hvilket understøtter en langsigtet og balanceret forretningsudvikling. Dermed undgås kortsigtede og ensidige dispositioner, som tilgodeser én af grupperne, og ingen kunde eller anden forretningspartner er så god eller vigtig, at vi vil gå på kompromis med vores ansvarlighed, der dermed til enhver tid sættes højere end indtjening.

Grundlaget for en sund virksomhedskultur
Det er værdierne, der lever i organisationen, som sikrer at Jyske Bank lever op til egen forventning om at være en ansvarlig samfundsdeltager. Disse værdier har været vores rettesnor i mange år, men er løbende blevet opdateres og relanceret, så de fortsat er relevante for alle medarbejdere.

Derudover er både kommunikationen og beslutningsprocesser i Jyske Bank karakteriseret ved at være åbne for inddragelse af mange synspunkter. Samtlige medarbejdere har en stemme og opfordres til at give udtryk for holdninger, men også forhold der kan forbedres. Læs mere om Jyske Banks identitet og værdier.

Åbenhed og transparens
Det er vores ambition at være så transparente som muligt, både internt og eksternt, hvorfor vi offentliggør relevante politikker og data, ligesom vi altid samarbejder med myndigheder – både i henhold til tilsyn, procedurer og konkrete sager. Vores tilgang er, at hvis der sker fejl, er vi åbne om fejlene, korrigerer og lærer af dem.

Blandt politikker, som er udtryk for de værdier, holdninger og adfærd der karakteriserer vores tilgang til at drive en ansvarlig virksomhed, er Jyske Banks whistleblower-ordning. Den giver mulighed for, at medarbejdere anonymt kan foretage en anmeldelse i tilfælde af mulige overtrædelser af den finansielle regulering eller mistanke om alvorlige forseelser, som kan have en betydning for koncernen eller for enkeltpersoners liv eller helbred.

Et andet eksempel er vores antibestikkelses- og korruptionspolitik, der afspejler at hele koncernen tager afstand fra alle former for bestikkelse, korruption, nepotisme og andre uredelige forretningsmetoder. Der må ikke opstå et afhængighedsforhold til skade for medarbejderen og Jyske Bank, og ingen må være i tvivl om vores motiver.

Høje standarder for rådgivning
Vi arbejder kontinuerligt med det mål for øje at gøre kunderne i stand til at træffe valg på et velinformeret grundlag. Det handler om at kende sin kunde og hvad den pågældende kunde kan bære rent økonomisk og når vi anvender det princip, er vores samlede forretning lige så sund som den enkelte kundes engagement med banken.

Det betyder at kunderne altid kan forvente, at vores medarbejdere optræder med ærlighed og integritet og tilbyder finansiel rådgivning, der tager individuelle hensyn, dækker kundens behov og tilfører merværdi.

Jyske Bank har fravalgt resultatafhængig løn, der i sin natur kan fremme kortsigtede og ensidige beslutninger, som skader både kundernes, aktionærernes og koncernens langsigtede værdiskabelse. Vi sikrer på denne måde, at der ikke er tvivl om, at det vi tilbyder kunderne, tjener kundens interesse og behov.

Også i forbindelse med vores skattepolitik ønsker koncernen at leve op til sit samfundsansvar og imødekomme en forventning om en ordentlig og redelig forretningsførelse, som afspejler koncernens værdier. Samtidig fører koncernen en værdibaseret skattepolitik, der sikrer, at vi yder den tilstrækkelige kunderelaterede skatterådgivning om vores produkter og ydelser, som vi har pligt til ifølge lovgivningen. Det indebærer således, at vi ikke yder aggressiv skatterådgivning, men udelukkende yder en rådgivning, der er i overensstemmelse med hensigten med skattelovgivningen. Rammerne for vores skatterådgivning er beskrevet i faktaark, der er tilgængelige for vores kunder og vi rådgiver kun om skat på områder, der er omtalt i disse faktaark.

Principper for økonomisk politisk støtte
Jyske Bank ønsker at være i dialog med myndigheder og lovgivere om bankens rammevilkår og rolle i samfundet. Det skal ses i lyset af, at banken i lighed med den øvrige finansielle sektor er tæt reguleret og har stor offentlig og politisk bevågenhed, ligesom der er stærk fokus på de finansielle virksomheders betydning for samfundsøkonomien og nogle af de væsentlige samfundsudfordringer.

I forhold til denne dialog følger banken disse principper for økonomisk støtte til politiske partier og politikere:

  • Banken giver ikke økonomisk støtte til politiske partier.
  • Banken giver ikke personlig økonomisk støtte til politikere.
  • Banken kan betale for deltagelse i én eller flere erhvervsklubber, der er etableret af politiske partier.
  • Banken kan medvirke til, at brancheorganisationen Finans Danmark giver økonomisk støtte til politiske partier eller politikere, hvis Finans Danmarks bestyrelse måtte beslutte det.

Læs mere om værdibaseret adfærd og ledelse.




Jyske Bank Green Finance Framework

Klima er et væsentligt impact-område for Jyske Bank, og vi har fokus på at identificere forretningsområder, der kan bidrage med bæredygtige løsninger og være medvirkende til at nedbringe CO2e-udledning. I Jyske Bank Green Finance Framework har vi udpeget udlånsområder, hvor finansiering i særlig grad kan medvirke til at nedbringe CO2e-udledning.

Jyske Bank Green Finance Framework


Impact-analyser

Vi analyserer, hvordan vi påvirker samfundet gennem vores udlån og investeringer. Analyserne kaldes impact-analyser og er en del af vores implementering af UN Principles for Responsible Banking, som vi underskrev ved lanceringen i september 2019. Vi analyserer de områder i samfundet, hvor vi har størst påvirkning på positivt og negativt. Indtil videre har vi behandlet områderne Klima og Affald.

Læs mere om vores impact-analyser her.