Regler for Pengeklog – barnets første mobilbank

Indledning og formål
Jyske Banks Pengeklog er en app, der sætter dig i stand til at hjælpe dit barn med at opnå god økonomisk forståelse og gode pengevaner.

App’en kan kun anvendes, hvis du er bruger af Jyske Netbank eller Jyske Mobilbank og har fuldmagt til at se og disponere over hele dit barns engagement i Jyske Bank.

Pengeklog kan installeres på din mobiltelefon og tablet, og er valgfri på barnets mobiltelefon og tablet fra 7 år.

Pengeklog app’en er barnets første mobilbank, og derfor er der mere tryghed for, at barnet ikke kan gøre noget uklogt.

Pengeklog består af én konto til forbrug og én eller flere konti til opsparingsmål. Som forælder har du nogle ekstra funktioner, så du kan styre, hvad barnet kan i sin del af app’en. Grundtanken er, at forbrugskontoen er til ”dagligt forbrug” og eventuelt har et kort tilknyttet, mens opsparingskontoen er til at spare op til de ting, dit barn ønsker sig.

På opsparingskontoen kan dit barn spare penge op til forskellige ønsker, ved at gøre ønskerne konkrete og synlige. På den måde kan barnet følge med i udviklingen af opsparingen frem til det mål, barnet har sat sig. Barnet sparer op til sine ønsker ved at flytte penge fra forbrugskontoen til et opsparingsmål, eller mellem to opsparingsmål, og kan ikke flytte penge ud af kredsløbet, medmindre barnet har et kort tilknyttet en konto i app’en.

Målgruppe
Pengeklog henvender sig til:

  • Børn i alderen 7-13 år, som selv kan benytte app’en (kan fortsætte frem til 18 år)
  • Forældre til børn i ovennævnte aldersgrupper. Læs også punkt 13, ”Forældremyndighed”.

Regler
For Pengeklog gælder disse regler, Jyske Banks generelle forretningsbetingelser ”Sådan handler Jyske Bank – privatkunder” samt ”Regler for Jyske Banks eBanking – privat”.

Reglerne finder du på jyskebank.dk/aftaler. Du kan også henvende dig i en af bankens afdelinger og få udleveret en papirkopi.

De gældende regler for Pengeklog kan også til enhver tid findes i app’en og gælder for alle de børn, du som forælder vælger at tilknytte til Pengeklog.

1. Tilmelding og sikkerhed
Første gang du starter Pengeklog app’en skal du:

  • Logge på med MitID
  • Oprette en selvvalgt kode og eventuelt aktivere Biometrics
  • Læse og acceptere disse regler

Herefter kan du vælge selv at køre videre med app’en, og yderligere tilknytte dit barn ved at downloade app’en på barnets mobiltelefon eller tablet. Du kan læse mere om de forskellige funktioner i app’en under punktet ”Sådan virker Pengeklog”.

Før barnet kan tage sin app i brug, skal du danne en engangskode til barnet, som skal bruges ved barnets login.

Første gang barnet logger sig på, skal barnet:

  • Indtaste den engangskode, du har fået tildelt
  • Indtaste en selvvalgt login kode, som bruges ved hver pålogning og eventuelt aktivere Biometrics
  • Indtaste sit cpr-nummer

Dernæst er barnet kørende med den opsætning, du har valgt at gøre synlig.

Den selvvalgte kode må ikke være identisk med din kode til Jyske Mobilbank, hvis du anvender denne app. Du må ikke oplyse din kode til andre, skrive den ned eller opbevare den på din mobiltelefon eller tablet. Din og barnets selvvalgte kode er personlig og må ikke udleveres eller benyttes af andre end jer selv. Dette gælder også, hvor du/dit barn vælger at anvende til at huske den selvvalgte kode.

For at forhindre misbrug bør du og dit barn opbevare mobiltelefon og tablet, så andre ikke kan få uhindret adgang. Hvis I har mulighed for det, bør du og dit barn benytte en kode til at låse mobiltelefon og tablet.

Hvis du har børn, som ikke fremgår af app’en, skal du kontakte Kundesupport i Jyske Bank eller din rådgiver, som kan hjælpe dig videre.

2. Samtykke til behandling af personoplysninger
Når du accepterer ”Regler for Pengeklog”, giver du samtidig samtykke til, at Jyske Bank behandler personoplysninger, for eksempel cpr-nummer og kontooplysninger, om dig og dit barn i forbindelse med brug af Pengeklog.

Behandling af oplysninger om dig og dit barn sker alene til formål, som er nødvendige for, at I kan anvende Pengeklog, for eksempel gennemførelse af betalinger og udarbejdelse af betalingsoversigter med videre.

Jyske Bank indsamler de relevante personoplysninger fra dig og dit barn, forretninger, pengeinstitutter og andre.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til behandlingen af dine og dit barns personoplysninger ved at kontakte Jyske Bank.

Hvis du tilbagekalder dit samtykke, skal du dog være opmærksom på, at du og dit barn ikke længere vil kunne benytte jer af Pengeklog.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan vi behandler dine og dit barns personoplysninger, kan du læse hele vores privatlivspolitik på jyskebank.dk.

3. Sådan virker Pengeklog
Fordi formålet med app’en er at hjælpe børn med at få gode pengevaner, kan barnet se de konti, du som forælder vælger at dele med barnet.

Det kan dit barn:

  • Se en oversigt over konti opdelt i én konto til forbrug og 1-3 konti til opsparingsmål. Som forælder vælger du, hvilke konti, der skal vises her.
  • Oprette konkrete og synlige mål på ting, barnet ønsker at spare op til, og for eksempel indsætte et billede af ønsket. Læs også punkt 4, ”Brug af profilbillede og billede af opsparingsmål”.
  • Flytte penge mellem konto til forbrug og opsparingsmål, samt flytte penge mellem sine opsparingsmål. Der kan kun flyttes penge indenfor app’en, det vil sige, at barnet skal have et kort eller henvende sig i banken for at kunne hæve på kontiene.
  • Følge udviklingen på kontiene i app’en – det vil sige se saldo og posteringer på de enkelte konti
  • Se summen af alle konti i app’en
  • Se sit Visa Junior kort og få hjælp til en eventuel spærring af kortet
  • Indsætte et profilbillede, så det er tydeligt, hvem app’en tilhører. Læs også punkt 4, ”Brug af profilbillede og billede af opsparingsmål”
  • Modtage notifikationer i forskellige situationer – fx hvis du har overført penge til en konto. Læs også punkt 9, ”Notifikationer”.

Som forælder har du yderligere mulighed for blandt andet at:

  • Se en oversigt med de børn, du allerede kan se i netbanken/mobilbanken og oprette Pengeklog til dem
  • Styre, hvilke konti dit barn må se i app’en (én konto til forbrug og indtil 3 konti til opsparingsmål)
  • Opsætte og ændre på, hvilken konto dit barn får som konto til forbrug, og hvilke konti de kan bruge til deres opsparingsmål
  • Oprette nye konti til barnet Vær opmærksom på, at app’en kan vise indtil 3 konti til opsparingsmål
  • Ændre barnets profilbillede. Se også punkt 4, ”Brug af profilbillede og billede af opsparingsmål”
  • Låse de forskellige konti. Låsning af konti er en funktion, som begrænser barnets råderet på de enkelte konti. En lås betyder, at barnet ikke kan flytte penge væk fra kontoen, men kun kan overføre til kontoen. Vær opmærksom på, at det at låse en konto i Pengeklog ikke er det samme som en kontospærring. Låsen virker alene i appen, og slår ikke igennem andre steder som for eksempel i Mobilbanken. Låsen blokerer heller ikke for, at der kan hæves med et kort. En kontospærring slår derimod igennem alle steder, og begrænser råderetten for dig og dit barn i både Netbanken og Mobilbanken. Hvis du ønsker en kontospærring, skal du kontakte din rådgiver
  • Danne ny engangskode til barnets login
  • Modtage notifikationer i forskellige situationer – for eksempel hvis dit barn har opsat eller ændret sit mål. Læs også punkt 9, ”Notifikationer”.

4. Brug af profilbillede og billede af opsparingsønske
Det er muligt at uploade egne billeder til Pengeklog. Dit barns og din mulighed for at uploade billeder til Pengeklog er tilføjet, dels for at give barnet den bedst mulige oplevelse ved at synliggøre sine ønsker/mål for opsparing, dels for at personliggøre brugen af app’en.

Billeder, der ikke tjener disse formål, har I ikke ret til at uploade. I må heller ikke uploade billeder, som for eksempel nyder ophavsretlig eller varemærkeretlig beskyttelse, eller som i øvrigt kræver samtykke fra tredjemand (andre personer), medmindre der foreligger et sådant samtykke.

Du er som forælder ansvarlig for, at de billeder, som dit barn gemmer i Pengeklog opfylder ovennævnte regler. Hvis der for eksempel er andre personer end barnet afbilledet på profilbilledet, er det dit ansvar at sikre, at der er indhentet samtykke fra de pågældende personer til brug af billedet i Pengeklog. Du kan altid selv se billederne i din Pengeklog app.

Jyske Bank forbeholder sig ret til at fjerne billeder, hvis de efter Jyske Banks opfattelse ikke anses for lødige, eller der fra bankens side opstår mistanke om, at du eller dit barn ikke har lovlig adkomst til brug af billedet (herunder hvis der ikke foreligger fornødent samtykke fra tredjepart). Det samme gælder, hvis Jyske Bank vurderer, at anvendelse af billedet er til skade for Pengeklogs renomme eller lovlighed.

5. Overførsel mellem konti i app’en
I Pengeklog kan både du og barnet se de konti, du som forælder har valgt at gøre synlige. De samme konti kan I disponere over indenfor app’en, medmindre du har sat dispositionsbegrænsninger på kontoen ved at låse for hævninger. Læs om funktionen Låsning af konti under punkt 3, ”Sådan virker Pengeklog”.

En overførsel sker ved, at du eller dit barn trækker fra cirklen eller teksten på den konto, der skal hæves fra, og videre over til den konto, pengene skal sættes ind på. Der kommer dernæst en dialog op, hvor du/barnet kan skrive det beløb, der ønskes overført. Beløbet kan aldrig overstige saldoen på den konto, der hæves fra.

Hvis du eller dit barn flytter penge mellem konti i app’en, bliver overførslen gennemført straks.

Fortryder du eller barnet en overførsel, kan den kun ændres ved at flytte pengene tilbage igen – og det er kun muligt, hvis barnet har råderet over begge konti. Er der lås på den konto, der skal flyttes fra, så skal du som forælder overføre pengene via en af bankens øvrige eBankingløsninger, eller fjerne låsen.

Det er ikke muligt for hverken dig eller barnet at foretage betalinger ud af app’en – det vil sige til tredjemand, uanset at du har muligheden i en af bankens øvrige eBankingløsninger.

6. Hæftelse for uberettiget anvendelse af Pengeklog
Ansvaret for uberettiget anvendelse af Pengeklog følger reglerne i betalingsloven.

Er dit barn under 18 år, følger ansvaret for uberettiget anvendelse endvidere reglerne om umyndiges erstatningsansvar i værgemålsloven.

Betalingslovens regler om hæftelse:
Dit barn hæfter med op til 375 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af adgangen til funktionerne i Pengeklog, når der har været anvendt en personlig sikkerhedsløsning.

Dit barn hæfter med op til 8.000 kr. for tab som følge af andres uberettigede anvendelse af funktionerne i Pengeklog, hvis Jyske Bank godtgør, at en personlig sikkerhedsløsning har været anvendt, og

  • Du eller dit barn har undladt at underrette Jyske Bank snarest efter at have fået kendskab til, at en personlig sikkerhedsløsning er bortkommet eller kommet til den uberettigedes kendskab, eller
  • dit barn med forsæt har oplyst detaljerne for en personlig sikkerhedsløsning til den, der har anvendt funktionen uberettiget, uden at dit barn indså eller burde indse, at der var risiko for misbrug, eller
  • dit barn ved groft uforsvarlig adfærd har muliggjort den uberettigede anvendelse.

Dit barn hæfter uden beløbsbegrænsning for tab, der opstår som følge af andres uberettigede anvendelse af Pengeklog, hvis Jyske Bank godtgør, at en personlig sikkerhedsløsning har været anvendt, og dit barn med forsæt har oplyst detaljerne om den personlige sikkerhedsløsning til den, der har anvendt funktionen uberettiget under omstændigheder, hvor dit barn indså eller burde have indset, at der var risiko for misbrug.

Dit barn hæfter også uden beløbsbegrænsning for tab, hvis dit barn har handlet svigagtigt, med forsæt har undladt at opfylde sin forpligtelse til at beskytte sin personlige sikkerhedsløsning, eller hvis du barn har undladt at spærre funktionerne i Pengeklog.

Dit barn hæfter ikke for uberettiget anvendelse af Pengeklog, der finder sted efter at Jyske Bank har fået besked om, at

  • den personlige sikkerhedsløsning er bortkommet, eller
  • en uberettiget person har fået kendskab til den personlige sikkerhedsløsning, eller
  • du/dit barn af andre grunde ønsker funktionen eller funktionerne i Pengeklog spærret.

Herudover hæfter dit barn ikke for uberettiget anvendelse af Pengeklog, når det er forårsaget af handlinger, der er foretaget af bankens ansatte, agenter eller filialer eller enhed, hvortil bankens aktiviteter er outsourcet eller disses passivitet.

Herudover hæfter dit barn ikke, hvis tabet, tyveriet eller den uberettigede tilegnelse af den personlige sikkerhedsløsning ikke kunne opdages af dit barn forud for den uberettigede anvendelse.

Jyske Bank hæfter i overensstemmelse med betalingsloven for dit barns tab, hvis betalingsmodtager vidste eller burde vide, at der forelå en uberettiget anvendelse af Pengeklog.

Jyske Bank hæfter tillige i overensstemmelse med betalingsloven, hvis dit barn lider tab i forbindelse med en transaktion, hvor Jyske Bank ikke kræver brug af den personlige sikkerhedsløsning, medmindre dit barn har handlet svigagtigt.

Dit barn hæfter kun for tab som følge af andres uberettigede brug af Pengeklog, hvor transaktionen er korrekt registreret og bogført i Jyske Bank.

Snarest muligt efter at du/dit barn er blevet opmærksom på den uberettigede anvendelse eller en fejlbehæftet betalingstransaktion, skal du/dit barn sende en indsigelse om den uberettigede anvendelse, mistanken herom eller indsigelse om den fejlbehæftede betalingstransaktion til Jyske Bank. Dette gælder også, såfremt den uberettigede anvendelse er sket i forbindelse med brug af en betalingsinitieringstjeneste. Når der er gået 13 måneder efter debitering af den uberettigede eller fejlbehæftede betalingstransaktion, kan du/dit barn under ingen omstændigheder gøre indsigelse.

Jyske Bank vurderer indsigelsen, og i mellemtiden indsætter vi normalt beløbet, som indsigelsen vedrører, midlertidigt på dit barns konto. Er der ikke tale om en andens uberettigede brug af Pengeklog eller en fejlbehæftet betalingstransaktion, hæver vi beløbet igen på dit barns konto. Jyske Bank kan kræve renter i henhold til rentesatsen for kontoen i den periode, beløbet midlertidigt har været indsat på dit barns konto.

Når Jyske Bank vurderer, om du/dit barn har været opmærksom på den uberettigede anvendelse eller fejlbehæftede betalingstransaktion, kan vi tage hensyn til, at banken sender månedlige kontoudskrifter til din Netboks, samt at du har adgang til posteringer i Jyske Banks eBankingløsninger.

I kan læse mere om, hvordan du/dit barn gør indsigelse på jyskebank.dk/produkter/netbank/sikkerhed.

7. Ændringer
Der kan løbende ske ændringer/tilpasninger i Pengeklog. Det samme gælder disse regler. Hvis reglerne ændres, vil du som forælder modtage besked enten skriftligt eller elektronisk, eksempelvis i din Netboks/Indbakke. Funktionelle tilpasninger vil blive annonceret i app’en. Du og dit barn kan altid se den gældende version af reglerne i app’en og på jyskebank.dk/aftaler.

Ændringer af disse regler kan ske med 2 måneders varsel, hvis ændringerne er til ulempe for dig og dit barn. Ændringer, der ikke er til ulempe for dig og/eller dit barn, kan ske uden varsel.

Du kan blive bedt om at acceptere de ændrede regler ved login, eller første gang du/dit barn bruger funktionen, efter ændringen er trådt i kraft.

Ved ændring af reglerne vil disse anses for vedtaget, medmindre du inden ændringen træder i kraft, har meddelt Jyske Bank, at du ikke ønsker at være bundet af de nye regler.

Hvis du ikke ønsker at være bundet af de nye regler, vil aftalen ophøre på det tidspunkt, hvor de nye regler træder i kraft. I praksis sker det ved, at du selv sørger for at bringe aftalen til ophør ved at vælge ”Slet barnets profil” og ”Slet min profil” under indstillinger i app’en, eller ved at kontakte Jyske Bank.

8. Spærring, misligholdelse, opsigelse og ophør
Spærring:
Du og dit barn er forpligtet til straks at spærre Pengeklog, hvis du/dit barn får mistanke om eller kendskab til misbrug, samt mulighed for eller forsøg på misbrug af funktionerne i Pengeklog.

Du kan kun spærre barnets adgang til Pengeklog ved at slette barnets profil via indstillinger i Pengeklog, eller ved at afinstallere Pengeklog på barnets mobiltelefon og tablet. Vær opmærksom på, at når du sletter barnets profil, så sletter du hele opsætningen på barnet, på både din og barnets mobiltelefon og tablet. Det vil sige opsætning af mål, brug af billeder samt valg af konto til forbrug og opsparingsmål.

Hvis det er din egen adgang, der skal spærres, kan det kun ske ved at vælge ”Slet min profil”. Vær opmærksom på, at når du sletter dig selv som bruger, og der ikke er en anden forælder med adgang til barnets Pengeklog, så kan ændringer i barnets opsætning kun ske ved, at du opretter dig selv som bruger på ny. Samtidig gælder, at dit barn uændret er omfattet af disse regler, og at ændringer til disse regler skal tiltrædes af dig, hvis der ikke er en anden forælder med adgang til Pengeklog, som kan tiltræde en ny aftale. Ændringer af reglerne kan tiltrædes ved, at du opretter dig selv som bruger på ny.

Misligholdelse:
Jyske Bank forbeholder sig ret til at opsige aftalen om brug af Pengeklog med øjeblikkeligt varsel, hvis Jyske Bank får mistanke om uberettiget brug af Pengeklog og vilkårene for Pengeklog.

Opsigelse og ophør:
Du kan opsige din aftale med Jyske Bank om brug af Pengeklog uden varsel. I app’en under indstillinger skal du vælge ”Slet min profil” og efterfølgende slette app’en på din mobiltelefon og tablet. Hvis sletningen samtidig skal gælde barnets brug af Pengeklog, skal du først vælge ”Slet barnets profil”, og først derefter slette dig selv som bruger.

Vær opmærksom på, at hvis du alene sletter dig selv som bruger, så er dit barn uændret omfattet af disse regler, og ændringer af disse regler skal tiltrædes af dig, hvis der ikke er en anden forælder med adgang til barnets Pengeklog, som kan tiltræde en ny aftale. Ændringer af reglerne kan tiltrædes ved, at du opretter dig selv som bruger på ny. Hvis du ikke kan acceptere dette, skal du slette barnet som bruger af Pengeklog, før du sletter dig selv.

Jyske Bank kan med 2 måneders varsel opsige aftalen om Pengeklog.

Jyske Bank kan uden varsel opsige aftalen, hvis vi får kendskab til, at der er sket ændringer i dine forældremyndigheds-/værgeforhold.

Pengeklog kan ikke anvendes, hvis et af følgende forhold gør sig gældende:

  • Hvis din Jyske Netbank lukkes
  • Hvis netbankfuldmagten til barnets konti ophører/slettes (senest når barnet fylder 18 år)

9. Notifikationer
Når du eller barnet installerer Pengeklog, skal der på IOS-enheder tages stilling til notifikationer fra app’en (push-meddelelser). Vær opmærksom på, at på Android-enheder er de automatisk slået til i app’en.

Du eller barnet kan altid vælge eller fravælge at modtage notifikationer under indstillingerne for mobiltelefonen eller tablet’en.

Se en liste over alle notifikationer fra app’en på jyskebank.dk/pengeklog/notifikationer.

10. Elektroniske spor
Jyske Bank bruger cookies og lignende teknologier i vores elektroniske selvbetjeningsfunktioner, herunder i Pengeklog. Det gør vi af både tekniske og statistiske årsager. Det er ikke muligt at bruge Pengeklog uden at afsætte elektroniske spor.

De elektroniske spor kan ikke bruges til at indsamle personlige oplysninger om dig eller dit barn.

I Pengeklog måler vi anonymt statistik, så vi kan gøre løsningen bedre. På jyskebank.dk/cookies kan du læse mere om Jyske Banks brug af cookies.

Du skal slette Pengeklog, hvis du ikke længere ønsker, at der sættes elektroniske spor.

11. Gebyrer
Det er gratis at anvende Pengeklog. Eventuelle gebyrer forbundet med brugen af Pengeklog fremgår af Jyske Banks prisliste på Jyskebank.dk.

12. Tilsyn og klager
Du kan finde oplysninger om Jyske Banks tilladelser og det tilsyn, banken er underlagt i Jyske Banks generelle forretningsbetingelser ”Sådan handler Jyske Bank - privatkunder, som du finder i din Netboks/Indbakke og på jyskebank.dk/aftaler.

I forretningsbetingelserne kan du også læse om dine klagemuligheder, ligesom disse også er beskrevet på jyskebank.dk.

13. Forældremyndighed
Du bekræfter ved accept af disse regler, at du har forældremyndigheden over dit barn. Du skal orientere banken, hvis der sker ændringer i forældremyndigheds- og/eller værgeforholdene.

Du bekræfter, at barnet har fri rådighed over de penge, der er omfattet af Pengeklog, samt at dit barn har fornøden dømmekraft til at administrere en login kode og administrere Pengeklog, herunder at foretage dispositioner i Pengeklog.

14. Garantiformuen
Som kunde i banken er du gennem Garantiformuen (Garantiordningen for indskydere og investorer) i et vist omfang sikret mod tab. Du kan læse mere om dækningens omfang på jyskebank.dk eller på fs.dk.

15. Fortrydelsesret
Du har mulighed for at fortryde denne aftale i overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven, inden for 14 dage efter aftalen er indgået. Det kan du læse mere om i Jyske Banks ”Oplysninger om fortrydelsesret”, som du finder i din Netboks/Indbakke og på jyskebank.dk/aftaler.