Spørgsmål og svar - alt om indsigelse

Hvad betyder indsigelse?
En indsigelse betyder, at du gør indvending imod en korttransaktion, som er trukket på din konto.

Hvornår kan man gøre indsigelse?
Du kan gøre indsigelse i en række situationer:

  • En anden har misbrugt dit kort - og du har stadig kortet
  • Du har mistet dit kort/ dit kort er stjålet, og kortet er blevet misbrugt
  • Du har ikke modtaget de varer eller ydelser, du har bestilt
  • Du har returneret/ afbestilt din vare/ydelse, men har ikke fået beløbet retur
  • Du har modtaget en vare, som ikke var som beskrevet (f.eks. kopivare)
  • Du har handlet på en side med misvisende købsbetingelser (f.eks. tegning af abonnement)
  • En forretningen har trukket et beløb på din konto, som ikke er aftalt (f.eks billeje, hotelophold m.v.)
  • Du har betalt beløbet på en anden måde, men beløbet er også trukket på mit kort
  • Du har forsøgt at hæve penge i en pengeautomat, men der er sket en fejl

Hvornår skal jeg gøre indsigelse?
Du skal gøre indsigelse hurtigst muligt for at undgå, at din sag bliver forældet. Fristen for forældelse varierer alt efter hvilken situation, der er tale om.

Hvad skal jeg gøre?
Du skal gå ind på Jyske Banks hjemmeside og udfylde en indsigelsesformular. Du skal vælge den formular, som passer bedst til din situation. Det er vigtigt, at du gør, hvad du kan, for at give os de oplysninger, du har – og at du får beskrevet situationen så godt som muligt.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan finde en formular, som passer til min situation?
Find den formular, der er tættest på at matche din situation. Hvis vi mangler oplysninger, skal vi nok kontakte dig.

Hvad sker der, når jeg sender formularen?
Hvis du ønsker at gøre indsigelse, er det os som bank, der hjælper dig som kunde i processen. Det er Nets, der står for selve behandlingen af din sag. De får også opklaret evt. tvivlsspørgsmål, hvis der for eksempel er en twist mellem dig og en forretning.

Hvordan får jeg mine penge retur?
Når vi modtager din indsigelse, er der en behandlingstid på ca. 10 dage inden sagen sendes til Nets. Når sagen er sendt til Nets, sætter vi beløbet midlertidigt ind på din konto. På den måde skal du ikke mangle pengene på din konto, i den tid det tager at afslutte sagen.  

Hvor lang tid går der, inden jeg kan se pengene på kontoen?
Der går ca. 10 dage, fra vi modtager indsigelsen, til du kan se pengene på din konto. Hvis du ikke har modtaget pengene efter to uger, er du velkommen til at ringe til Kundesupport på tlf. 89 89 89 89 – så hjælper vi dig.

Hvor sikker er jeg på at få mine penge igen?
Du er rent juridisk godt sikret, når du for eksempel bruger dit kort på nettet. Og vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe dig. Hvis sagen skulle trække i langdrag hos Nets og tage mere end 6 måneder at få afgjort, dækker vi dit evt. tab. 

Hvordan kan jeg undgå, at det sker igen?
Du skal fortsætte præcis, som du plejer. Der kan desværre ske misbrug eller misforståelser, når man handler på internettet med sine kortoplysninger. Men så længe du ikke udleverer dine kortoplysninger til andre og altid beskytter din pinkode i forretninger, så gør du præcis, som du skal.

Er misbruget sket via MobilePay?
Hvis dit kort er brugt til transaktioner via MobilePay, som du ikke kan genkende, skal du foretage en indsigelse.Vi kan hjælpe med dig med MobilePay, hvis der er nogen, som har misbrugt dine kortoplysninger og benyttet dit kort til MobilePay. 

Har du købt en vare via MobilePay og ikke modtaget den?

Har du købt af en privatperson?
Ja: Så skal du foretage en politianmeldelse, og derefter kontakte Mobilepay på tlf. 45 14 44 47 omkring misbruget.

Nej: Så er der tale om et erhvervskøb, og du skal lave en indsigelse.