Svindlere ringer til ældre og franarrer oplysninger

Jyske Bank oplever en stigning i tilfælde, hvor ældre kunder ringes op af svindlere, der udgiver sig for at være fra SKAT eller banken.

En af de populære metoder netop nu er, at svindlerne ringer op til typisk ældre borgere og udgiver sig for at være fra fx SKAT. De spørger, om man er opmærksom på, at man skal have penge tilbage, og tilbyder så at hjælpe med at overføre pengene. I den forbindelse beder de om så mange personlige oplysninger, at de bliver i stand til at hæve alt det, der står på kontoen.

En anden metode er, at svindlerne udgiver sig for at være fra banken. Svindleren fortæller, at den ældres konto er blevet hacket eller at der er sket en fejl, og for at stoppe det, skal kunden udlevere NemID og nøgler fra nøglekortet.

Svindlerne taler dansk og opfører sig roligt og yderst troværdigt, så man får tillid til det, de siger.

Giv ikke oplysninger over telefonen

Husk, at banker, SKAT eller NemID aldrig vil bede om personfølsomme oplysninger, hverken over telefon, pr. mail eller sms. Hvis man oplever det, skal alarmklokkerne ringe.

VIGTIGT: Får du mistanke om, at andre kender dine personlige informationer, dit kodeord eller har du fået stjålet dit NemID-nøglekort, eller er der sket misbrug af netbank, skal du hurtigst muligt spærre netbanken eller ringe til Jyske Bank Hotline på 89 89 28 00 - åbent hele døgnet.

Læs mere om sikkerhed og få gode råd til at undgå svindel