Ting, du ikke vidste om Aalborg og om Jyske Bank

I Erhverv-Danmark den 28. marts kunne man læse ”at tidligere var Aalborg er kendt for sin røde snaps, den hvide cement og Aalborgtårnet, der knejser over den grønne skov. Byen ved Limfjorden, Danmarks tredjestørste, er også kendt for Jomfru Ane Gade, store årsmøder i Aalborghallen og rødstribede fodboldspillere”. Men vidste du, at i dag er Aalborg næsten mere kendt for sine murmalerier og Nordeuropas største murmaleri af slagsen findes i byen på Hedegaards høje silo på havnefronten i Nørresundby, som er forvandlet til et 1200 kvadratmeter stort kunstværk. Og at initiativet er taget af Jyske Bank?

For siden 2010 har BRFkredit (nu Jyske Bank-koncernen) sammen med kunder og en række andre partnere engageret sig i Mur-Mal. Målet er imageløft, øget ejerskab til et lokalområde og ikke mindst praktikpladser til unge under uddannelse.

I Aalborg har murmalerier en ganske særlig plads i bybilledet, og det er noget, som forskønner Aalborg. For Aalborg vil være en by, som overrasker. Og det sker, når man går forbi et gadehjørne, og bliver overrasket af et super flot murmaleri.

"Det er fantastisk at være en del af en bevægelse, der bidrager til at forskønne byen og engagerer borgerne," siger Lene Hjorth CSR direktør, Jyske Bank.

"Og med arbejdet i Aalborg viser det sig, at ansvarlighed er et langsigtet arbejde. Det er ikke noget, vi kaster os over for at opnå qick fixes, altså hurtige løsninger på en marketing-udfordring. I Aalborg og de andre steder vi engagerer os, er vi omhyggelige med at vælge projekter og partnere, der passer til den CSR-strategi vi har lagt, og som samtidig passer på og udvikler vores brand. Og så er det så stort og dejligt, når en stor gruppe unge mennesker får varige lærlingekontrakter," slutter Lene Hjorth. 

Bag projektet står en lang række partnere: Jyske Bank, Hedegaard A/ S, Aalborg Havn, Det Obelske Familiefond, Aalborg Kommune, Flügger A/ S og Techcollege.

Læs om Jyske Banks CSR-indsatser