Advarsel: Fup-mail i omløb

Flere modtager i disse dage en besked, som ser ud til at være fra Jyske Bank. Mailen er falsk, tryk ikke på linket, men slet mailen med det samme.

Hvad står der i den falske mail?

Der står:

Din kredit- / betalingskort transaktion blev stoppet øjeblikkeligt på grund af en usædvanlig aktivitet opdaget. Som et resultat forsinkede vi transaktionen med 12 timer.

- Hvis transaktionen behandles af dig, skal du ignorere denne meddelelse, og transaktionsbeløbet debiteres efter 12 timer.

- Hvis transaktionen blev behandlet af en anden person, skal du annullere transaktionen ved at klikke på linket herunder og følge instruktionerne.

- Af sikkerhedsmæssige årsager modtager du en SMS til dit telefonnummer med en hemmelig kode for at annullere transaktionen

Gå til login siden

Spær kort og netbank

Spær dit kort eller din netbank, hvis du alligevel er kommet til at klikke på linket eller sende personfølsomme data afsted.

Du kan nemt og hurtigt spærre dine kort i appen Mine kort, mens du spærrer Jyske Netbank i netbankens Indstillinger.

Samtidig hører vi meget gerne fra dig med det samme. Ring til Jyske Bank Hotline døgnet rundt på tlf. 89 89 28 00.

Sådan sikrer du dig mod svindel på nettet

Vær altid skeptisk, hvis du i en mail, sms, telefonen eller sociale medier bliver bedt om at udlevere kortoplysninger, adgangskoder eller et billede af dit NemID-nøglekort. Uanset hvem som spørger. Klik aldrig på links, hvis du ikke er helt sikker på afsenderen, og åbn ikke vedhæftede filer.

Læs mere om digital sikkerhed.