It-kriminelle udnytter coronavirus til digital svindel

Coronasvirus er i alles bevidsthed, og det har svindlere ikke været længe om at udnytte. Der er allerede flere eksempler på cyberangreb og phising i coronaens navn. Vær derfor ekstra opmærksom.

Husk også, at banken, SKAT og de offentlige myndigheder aldrig vil bede dig om at udlevere personlige oplysninger på mail sms eller telefon.

Bliv her klogere på, hvordan it-kriminelle forsøger at svindle i coronaens navn - og få gode tips til at undgå, at du bliver snydt.


"Coronakort" kan være en virus

Støder du på et interaktivt kort, som angiveligt viser udbredelsens af coronavirus, skal du være ekstra opmærksom. Kortet kan downloades og kan være en virus, som inficerer din computer og stjæler dine passwords. 

Tip: Tænk dig godt om, før du downloader filer, programmer eller billeder fra internettet.


Hjemmearbejdspladser kræver særlig opmærksomhed

Er du én af de mange, som arbejder hjemmefra, skal du være ekstra opmærksom på cyberangreb.

Svindlere tilbyder i øjeblikket fx mundbinds- og hygiejneprodukter på tilbud via uopfordret telefonopkald eller mail. 

Tip:Lad dig ikke snyde af tilbud, der lyder for gode til at være sande.Og klik aldrig på links, du ikke er tryg ved. Husk også, at du aldrig skal udlevere kodeord eller NemID-oplysninger.


Pas på falske beskeder fra myndighederne

De seneste dage har svindlere også sendt en falsk mail eller sms om ny digital post fra Sundhedsstyrelsen. I mailen og sms’en linkes der til en falsk hjemmeside, der til forveksling ligner Sundhedsstyrelsens hjemmeside. Her forsøger svindlerne at opsnappe NemID-oplysninger.

Tip: Tjek altid om afsenderens mail ser ægte ud, og klik aldrig på ukendte links i mails og sms’er. Kontakt virksomheden, hvis du er i tvivl om henvendelsen er ægte.



Er du blevet snydt?

Er du eller din pårørende blevet snydt, så kontakt altid din bank med det samme. Jyske Bank Hotline har altid åbent på 89 89 28 00 og kan hjælpe dig.

Du kan også selv gøre noget, hvis du er blevet snydt. Fx kan du: