Jyske Mastercard rejseforsikring – spørgsmål og svar til coronasituationen

Har du et Jyske Mastercard Gold eller Jyske Mastercard Platinum, har du også en afbestillings- og rejseforsikring fra Tryg. Men hvordan dækker forsikringen i denne coronatid? Hvad med planlagt ferie? Og hvordan anmelder du din aflyste rejse til forsikringen?

Vi har samlet et overblik over ofte stillede spørgsmål og svar.

Læs forsikringsbetingelserne for Jyske Mastercard

Hvilken type rejse dækker forsikringen?

Ved pakke- eller flyrejser er fly- og rejseselskabet forpligtet til at refundere din aflyste rejse.

Er der ikke tale om en pakke- eller flyrejse, kan Tryg først yde erstatning, når der er klarhed om, hvilken refusion du modtager fra fly- eller rejseselskabet.

Flyselskabet kan tilbyde en voucher, men du har ret til at takke nej til denne og få din refusion. Hvis du har taget imod voucheren, kan Tryg ikke efterfølgende give erstatning, da du selv har accepteret refusionen fra flyselskabet.

Hvis der er tale om en anden rejseydelse end en fly- eller pakkerejse fx en færgebillet eller et hotelophold, kan du få lov til at takke nej til voucher eller ombooking, hvis rejseydelsen oprindeligt er købt ’ikke refunderbar’. Dette skal dokumenteres og der skal foreligge dokumentation for, at der er takket nej til tilbud om voucher. Herefter vil Tryg udbetale erstatning.  

Har det betydning, hvornår og hvordan jeg aflyser min rejse? 

Rejseforsikringen vil kun dække, hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning på rejsedatoen fraråder ikke nødvendige rejser. Udenrigsministeriets rejsevejledninger kan ændre sig med dags varsel, hvorfor Tryg beder om, at du afventer med at anmelde en skade til 3 døgn før afrejsedato.

Modtager du besked fra rejsearrangøren om, at rejsen er aflyst, skal de tilbagebetale det beløb, som rejsen koster eller tilbyde ombookning/vouchers.

Hvis du selv aflyser rejsen pga. frygt eller i forventningen om, at rejsen ikke bliver til noget, så er der desværre ikke hjælp at hente fra forsikringen. Her er det alene flyselskabet/rejsearrangøren og den aftale, der er indgået med dem, der afgør, om de vil betale beløbet tilbage.

Hvad gør jeg i forhold til planlagt ferie og depositum/restbeløb?

Udenrigsministeriets rejsevejledning har stor betydning for om du skal betale eller ej. Rejsevejledningen løber lige nu til 10. maj. Hvis rejsen påbegyndes inden den 10. maj, skal du ikke betale restbeløbet, og du skal kontakte rejsearrangøren for kreditering af rejsen.

Inden du betaler 2. rate er det en god idé at kontakte din rejsearrangør. Undersøg om betalingsdatoen for 2. rate evt. kan fremflyttes eller om det er muligt at ombooke rejsen til en anden dato. 

Fastholder rejsebureauet at 2. rate af en pakkerejse skal indbetales, er det rejsebureauet der skal kreditere, hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning fortsat er gældende på afrejsedatoen.

Er du usikker på din situation, kan du kontakte Tryg på 44 20 44 96.

Kan jeg få erstatning, hvis jeg har taget imod en voucher?

Hvis du har taget imod en voucher, kan Tryg ikke yde erstatning, selvom denne voucher udløber inden, den er anvendt. Du kan evt. kontakte rejseudbyderen og høre om udløbsdatoen kan forlænges.

Hvornår skal jeg anmelde min sag?

Du skal anmelde din sag så hurtigt som muligt, og gerne tæt på afrejsedato. Vores anbefaling er, at så snart du har alle relevante bilag, skal skaden anmeldes via Trygs online skadeanmeldelse. Du kan anmelde skader op til 3 år efter skadedatoen.

Anmeld din skade her - klik på "anmeld skade"

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål kan du kontakte Tryg på 44 20 44 96 – eller via hjemmesiden tryg.dk/kort

Se flere spørgsmål og svar om coronavirus og forsikringsdækningen på Jyske Mastercard Gold og Jyske Mastercard Platinum