Telefonsvindel: Videregiv aldrig dine personlige koder

Svindel med netbank og betalinger slår desværre alle rekorder. I flere og flere tilfælde ringer svindlere uskyldige borgere op og udgiver sig for at være fra fx banken eller Nets. På den måde franarres både personlige NemID-koder og penge.

Edit Predbjørn Jensen blev i 2019 ringet op af en svindler, som udgav sig for at være fra Nets. Svindleren oplyste hende om, at hendes konto var blevet hacket, og at hun derfor ville blive omstillet til banken for at få hjælp. Svindleren franarrede i løbet af kort tid Edith 200.000 kr.

"De talte meget, og forklarede en hel masse. Fuldstændig som var det bankmanden, der forklarede mig det", fortæller Edith Predbjørn Jensen om samtalen med svindleren.

Er du i tvivl om en kontakt? Ring selv til virksomheden

Bliver du kontaktet uopfordret af en virksomhed – uanset om det er banken, en anden privat virksomhed eller en offentlig institution - bør du aldrig videregive dine personlige oplysninger eller NemID-koder. Dine oplysninger og koder er personlige.

Find i stedet for selv virksomhedens hovednummer og ring op igen. På den måde kan du tjekke, om kontakten er reel. I Jyske Bank kan du altid ring til os på 89 89 89 89, hvis du er i tvivl eller har brug for hjælp.