Er det nu, der skal strøm til bilen?

Politikerne, bilindustrien og medierne har fokus på elbiler, og der er ikke rigtig tvivl om, at el er fremtiden, og benzin er fortid. Men hvornår skal man tage springet fra benzin til el? Hvad er det gode råd til dem, der skal have ny bil inden for de kommende par år? Vi har spurgt en bilekspert og en fremtidsforsker.

Biler parkeret ved træer i efterårsfarver

Af Jyske Bank

22. aug. 2022 10.00

Retningen for bilmarkedet synes klar. EU har besluttet, at det fra 2035 er slut med nye benzin- og dieselbiler, og den danske regering har en ambition om én million elbiler i Danmark i 2030. I Norge og Holland er de endnu mere ambitiøse. Der dukker da også flere og flere eldrevne biler og ladestandere op på de danske veje, men skal man skifte til el nu eller sikre sig sin sidste benzinbil, mens man endnu kan?

Vi har bedt to eksperter komme med et godt råd – og give et bud på fremtidens bilmarked. 

  • Martin Kruse er fremtidsforsker hos Copenhagen Institute for Future Studies med ekspertise i blandt andet klimaforandringer, energi og grønt forbrug.
  • Allan Mortensen er direktør i Jyske Finans, som er en af landet største inden for billeasing, og følger derfor tendenser på bilmarkedet tæt.
Apostrof

Vi skal til at se på biler, som vi ser på telefoner: Teknologien vil tage nogle spring

Allan Mortensen, direktør i Jyske Finans

Hvad vil du råde forbrugere, der skal købe bil inden for de kommende to år, til at tænke over?

Fremtidsforsker Martin Kruse:
”Der er en række ting, man skal forholde sig til, når man skal sammenligne benzin- og dieselbiler med elbiler. Købspris, rente, vedligeholdsudgifter, værditab, brændstofpriser og CO2-afgifter.

Købsprisen var tidligere markant højere for elbiler, hvilket betød, at selvom man havde lavere vedligeholdsudgifter, og en markant besparelse ved at skifte fra benzin til el, så kunne renten af det større lån gøre udslaget. Der er nu kommet flere elbiler på markedet, og teknologien bliver hastigt forbedret, og dermed reduceres priserne.

Jeg vil først og fremmest råde forbrugerne til at se ud over købspris og se på det, der hedder ’total cost of ownership’. Ofte vil man finde, at en elbil, der er dyrere at anskaffe sig, er billigere i længden. Folk er gode til at investere i aktier for at få et langsigtet afkast, men de er ikke så gode til at investere i et langsigtet afkast fra en elbil. Men penge sparet er ofte bedre end investerede penge, der yngler, for sidstnævnte skal man betale skat af.”

Leasingdirektør Allan Mortensen:
”Med den teknologiske udvikling, der sker lige nu, er det svært at kigge to år frem, for alt kan se anderledes ud om to år. Men hvis man vil skifte inden for de næste tolv måneder, skal man kigge på sit kørselsmønster og lade det være afgørende.

Hvis man som de fleste kører cirka 20.000 km om året – mest korte ture til og fra job og indimellem en længere tur, så skal man helt klart vælge en elbil. Her får man mest bil for pengene, man får den nyeste teknologi, og man får den bedste brændstoføkonomi.

Hvis man kører 40-50.000 km om året og ofte skal køre 6-700 km på en dag, så kan det godt blive lidt bøvlet at lade op, og så kan man vælge en plugin-hybrid, der både har elmotor og benzinmotor, hvis man vil køre grønt. Men i løbet af cirka to år vil både batteriteknologi og infrastrukturen på ladestandere være så meget bedre, at elbilen også her vil være det bedste valg.

Kører man over 50.000 om året, og pendler 250-300 km om dagen, så er en dieselbil det mest økonomiske bilvalg netop nu.” 

Hvordan ser du bilmarkedet udvikle sig de næste ti år?

Fremtidsforsker Martin Kruse:
”Først og fremmest skal man holde sig for øje, at der en udløbsdato på benzin- og dieselbiler. Vi ved, at de over en årrække skal væk fra vejene. Københavns Kommune har en målsætning om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad, et mål de ikke kommer til at indfri pga. af benzin- og dieselbilerne i byen. Regeringer og kommuner vil presse benzin/dieselbilejerne i de næste 10 år. Fordelene vil stige for elbilejerne og mindskes for benzinbilejerne. Alt sammen i et forsøg på at presse benzinbilerne ud af markedet. Står man derfor foran at skulle købe bil, skal man gøre sig dette klart.”

Leasingdirektør Allan Mortensen:
”Vi skal til at se på biler, som vi ser på telefoner: Teknologien vil tage nogle spring, så man vil opdatere sin bil med et kortere interval – måske hvert andet eller tredje år.

Samtidig vil ejerskab falde drastisk. Bil bliver noget, mange har på en form for abonnementsordning, som er mere fleksibel end den leasing, vi kender i dag. Man betaler et månedligt fee, og så har man adgang til bil efter behov og kan skifte op og ned i størrelse, alt efter om det er daglig pendling, eller hele familien skal på langtur. Om ti år vil det fylde rigtig meget.”

Hvis du selv skulle købe ny bil i morgen, hvad ville du så købe?

Leasingdirektør Allan Mortensen:
”Jeg har selv en kort pendletur til daglig, men kører på tværs af landet cirka hver 14. dag, så en plugin-hybrid er det rette valg for mig i morgen. Men i løbet af 12-24 måneder vil stort set alle elbiler kunne køre 600 km på en opladning, og så er behovet for 85-90% af de danske bilister opfyldt.”

Fremtidsforsker Martin Kruse:
”Tidligere var det et sikkert kort at købe benzin/dieselbiler – det vidste man, hvad var. I fremtiden er det sikre kort elbilerne. Man kan sagtens forestille sig, at nogle benzinbiler vil stige i værdi, det kunne fx være gamle sportsvogne. Men for langt hovedparten vil situationen formentlig være, at brugtvognsmarkedet bliver overfyldt med gamle benzinbiler, og prisen dermed kan falde. Jeg ville derfor være betænkelig ved at købe en benzinbil.”