Vinderne af "FremtidensLandmand 2022" er fundet
Der var fokus på temaerne bæredygtighed, teknologi og afsætning, da tre landmænd blev belønnet med priser og 3 x 25.000 kr. i konkurrencen FremtidensLandmand 2022.

Af Jyske Bank
24. nov. 2021 16.30
De tre vindere havde især styr på effektivitet, præcision og kvalitet i deres forskellige landbrugsarbejde og indsats for at skille sig ud.
Bæredygtighed: Jesper Arnth Jensen
Denne video kræver, at du giver samtykke til marketing cookies
Jesper Arnth Jensen er kåret som Fremtidens Landmand i kategorien bæredygtighed, fordi han forholder sig konstruktivt til klimaudfordringerne ved bl.a. at udnytte foderet effektivt.
Bæredygtighed er generelt et vigtigt redskab på Vittarpgård. For Jesper Arendt Jensen rummer begrebet et grundlæggende godt landmandskab med en god effektivitet i produktionen.
Han arbejder efter, at køerne skal leve længe og have en lang livsydelse. Desuden prioriterer han den gode ledelse overfor sine medarbejdere og driver på den måde en bæredygtig gård på flere måder.
Teknologi: Kristian Boel Østergaard
Denne video kræver, at du giver samtykke til marketing cookies
Kristian Boel Østergaard er kåret til Fremtidens Landmand i kategorien Teknologi. Foruden en større griseproduktion dyrker han 750 hektar jord. Han er en del af Landbrugsstyrelsens pilotprojekt om præcisionslandbrug.
Han bruger en GPS til at styre traktoren, og samtidig har maskinen fået installeret et kort over markerne, så den ved præcis, hvor der eksempelvis skal gødes. På den måde kan han graduere behandlingen af jorden, så der går mindre til spilde frem for at bruge en fast dosering.
Både økonomien og miljøet nyder godt af den teknologiske udvikling, som bruges på gården. Indtil videre er udbyttet blevet løftet 10 procent, og potentialet er langt større, hvis metoden skaleres op på flere hektar jord.
Afsætning: Marianne og Bertel Hestbjerg
Denne video kræver, at du giver samtykke til marketing cookies
Hestbjerg Økologi er kåret til Fremtidens Landmand i kategorien Afsætning. Marianne og Bertel Hestbjerg har sammen skabt et landbrug med en nicheproduktion, hvor grisene stortrives.
De har fokus på skarpe koncepter og sælger bestemte grise til specifikke formål som eksempelvis den almindelige forbruger og hotelbranchen. Det er desuden vigtigt hele tiden at balancere grisenes trivsel med økonomien, så begge dele vægtes fornuftigt.
Med en anderledes måde at drive griselandbrug på er det vigtigt at fortælle verden om sine metoder, og Marianne og Bertel har derfor fokus på alternative salgskanaler og den gode historie, når de skal gøre opmærksom på gården.
Priserne uddeles i et samarbejde mellem SEGES, LandbrugsMedierne, Bridgestone, Jyske Bank, SAGRO og Yara.