Er dit kassesystem klar til den nye lov?

Driver du restaurant, pizzeria, værtshus, købmandsbutik eller lignende – så skal dit kasseapparat leve op til de nye krav om digital salgsregistrering, når den nye kasselov træder i kraft den 1. januar 2024. Ellers kan du risikere en bøde.

Gammeldags kasseapparat butik

Af Peter Lindbjerg, Journalist

27. nov. 2023 15.00

Som et led i kampen mod sorte penge i detailbranchen skal virksomheder i en række udvalgte brancher fra 1. januar 2024 registrere alle salg i særlige digitale kasseapparater. Det kommer måske ikke ligefrem som en overraskelse, da kravet udspringer af ’Styrket indsats mod sort arbejde’, som blev introduceret af VLAK-regeringen i 2017.

Men, nu er det altså lige op over ...

Derfor er det vigtigt, at du får tjekket, om dit nuværende kassesystem lever op til de nye tekniske krav. Og eventuelt får systemet opdateret eller udskiftet med et nyt digitalt salgsregistreringssystem. Ellers kan et kontrolbesøg fra Skattestyrelsen ende med en bøde.

Hvilke brancher er omfattet at de nye krav?

Der er en helt klar definition af, hvilke forretningsdrivende der skal leve op til kasseloven. Det drejer sig om virksomheder med en årlig omsætning på mindre end 10 mio. kr. – inden for  følgende brancher:

  • Caféer, værtshuse, diskoteker mv.
  • Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
  • Købmænd og døgnkiosker
  • Restauranter

Hvilke krav stilles der til dit kassesystem?

Skattestyrelsen har opstillet en tjekliste på 15 punkter, som det digitale kassesystem skal leve op til. Det er fx et krav, at alle handlinger skal registreres i systemets elektroniske journal, og at systemet ikke har funktioner, der kan tilføje, redigere eller slette oplysninger.

Et andet vigtigt tjekpunkt er, om systemet kan producere og indrapportere salgsdata direkte til Skatteforvaltningen – og at det foregår i OECD’s standard SAF-T (Standard Audit File – Tax).

Hvordan kommer du videre?

Er du i tvivl om din nuværende løsning overholder alle regler, og hvordan du kommer sikkert videre – så kan du få hjælp hos Jyske Banks samarbejdspartner Worldline, der er blandt verdens førende inden for betalingssystemer til små og store virksomheder.

Worldline tilbyder et tjek af dit nuværende kassesystem – og et uforpligtende forslag til, hvordan du sikrer et betalingssystem, der lever op til dine og kundernes behov. Og til de nye krav.

Kontakt din rådgiver for at høre mere om samarbejdet med Worldline.