Betalinger til Rusland: Nåleøjet bliver mindre

Syv russiske banker er nu udelukket af Swift, og vi oplever, at flere af vores korrespondentbanker afviser betalinger, som ikke er sanktionsbelagte, med henvisning til ”interne politikker”.

Timeglas med mønter øverst. Stramt reb forhindrer mønterne i at ryge ned.

Af Jyske Bank

17. mar. 2022 10.55

Det er nu tre uger siden, at Putin sendte sine tropper over grænsen til Ukraine. Meget er sket siden da; sanktioner, der hindrer samhandel med Rusland, Belarus og i en vis udstrækning også Ukraine, er indført ad flere omgange, og russerne svarer igen med modsanktioner.

På betalingsområdet er der fortsat syv russiske banker, der er udelukket af betalingsinfrastrukturen Swift (se tidligere nyhed). Derudover bliver tre hviderussiske banker udelukket fra den 20. marts 2022. Det gælder:

  • Belagroprombank
  • Bank Dabrabyt
  • Development Bank of the Republic of Belarus

Dermed kan vi ikke længere gennemføre betalinger til og fra disse banker.

Vi oplever, at et stigende antal korrespondentbanker af forsigtighedshensyn ikke længere vil ekspedere betalinger med russiske modparter, selvom om de pt. ikke er sanktionsbelagte. Vores mulighed for at hjælpe kunders betalinger igennem bliver derfor mindre og mindre.

Vi opfordrer derfor kunder til at hjælpe sig selv - og os - til en smidig ekspedition ved at:

  • tjekke, at transaktionen ikke er ramt af sanktioner
  • have dokumentation for betalingsformålet klar, hvis vi får brug for at se det (aftaler, kontrakter, fakturaer etc.)
  • være indstillet på en markant forlængelse af ekspeditionstiden.

Husk, at man som virksomhed har ansvar for sikre, at man overholder alle sanktioner, som både kan vedrøre varer, personer og virksomheder. Vi har samlet en række værktøjer på vores hjemmeside, som kan hjælpe virksomheder i gang. For yderligere hjælp kan man kontakte Udenrigsministeriet eller Erhvervsstyrelsens Eksportkontrol.