VL Døgnet 2019: Verdensmålene er god forretning


Over 600 danske og udenlandske virksomhedsledere mødtes den 6. juni til årets udgave af VL Døgnet i FN Byen i København. “Verdens mest ambitiøse vision”, som FN’s Verdensmål er blevet kaldt, var dagens tema. VL Døgnet gik efter at udfordre og inspirere til, at virksomhedslederne sætter farten op og er med i kapløbet om at nå Verdensmålene i 2030.


Tænk bæredygtige mål ind i forretningsstrategien

"Det giver rigtig god økonomisk mening for virksomhederne at integrere FNs Verdensmål i forretningsstrategien," konkluderer Jim Hagemann Snabe, bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk og Siemens. 


Jagten på de bedste medarbejdere går via verdensmålene

Jesper Søgaard, CEO i Better Collective, vil gerne tiltrække de bedste it-folk til sin virksomhed - og i jagten på de bedste folk, skeler direktøren til enkelte af FNs 17 Verdensmål.


Når verdensmålene bliver en del af den daglige drift

For den danske producent af fiskefoder, Aller Aqua og direktør Hans Erik Bylling, er det helt naturligt at integrere visse af verdensmålene i den daglige drift.


Undersøgelse: Sådan arbejder danske virksomheder med verdensmålene

Konsulentvirksomheden McKinsey har op mod VL Døgnet interviewet ca. 1.000 erhvervsfolk og afholdt en række workshops for at kortlægge, hvordan virksomhederne arbejder med verdensmålene.

Carsten Topholt konkluderer, at danske virksomheder lidt generaliseret kan deles op i tre grupper:

  1. Superligaen er de virksomheder, der arbejder ambitiøst og integreret med verdensmålene som en del af forretningsstrategien.

  2. Den store mellemgruppe er de virksomheder, der primært arbejder med verdensmålene fra et CSR-perspektiv med fokus på risiko og på at minimere den negative indflydelse på samfundet.

  3. Den lille gruppe er de virksomheder, der opfatter verdensmålene som lidt af et modefænomen og dermed befinder sig lidt i en venteposition.

Se flere indslag fra VL døgnet 2019.