Tal, penge og kurser

Banken hjælper med at sikre internationale betalinger

Når kunden bor på den anden side af jorden, kan det være svært selv at undersøge, om det er en sund virksomhed, du handler med. Det er en risiko, du skal være bevidst om og have afdækket eller være villig til at løbe. I Jyske Banks Trade Finance-afdeling under Kompetencecenter Erhverv er der hjælp at hente i form af rådgivning og sparring såvel som konkrete tiltag, der kan sikre langdistancebetalingerne.

Hvor godt kender du egentlig den virksomhed eller de personer, som du har fået kontakt til ude i Asien? Sådan kunne første spørgsmål lyde fra Jyske Banks Trade Finance-afdeling til en direktør, der overvejer at begynde at eksportere til eksempelvis Kina. På den måde får afdelingens eksperter sammen med virksomheden sporet ind på de risici, der lurer i forbindelse med eksport til især fjerne egne.

"Det første skridt er som regel, at der kommer en henvendelse fra en kunde – han eller hun kan fx være blevet henvist af sin erhvervsrådgiver – men vi er også opsøgende i forhold til kunder, hvor vi kan se et behov eller en mulighed for at tale eksport," forklarer Emil Menke, der er leder i Jyske Banks Trade Finance-afdeling, som hører til under bankens Kompetencecenter Erhverv.

"Vi kan eksempelvis hjælpe med at indhente kreditoplysninger, som kan være med til at tegne et mere reelt billede af, hvem modparten er. Det giver dig et langt bedre grundlag at træffe din beslutning ud fra. Og det er bl.a. det, vi gør; klæder dig bedst muligt på, ud fra dine behov, ved hjælp af individuel rådgivning. Og når du føler dig klar til at handle, har vi en række betalingsløsninger, der kan hjælpe med at sikre dig betaling for dine varer, når de ankommer på den anden side af jorden," uddyber han.

Forskellige Trade Finance-løsninger

Nogle af de løsninger, som medarbejderne i Trade Finance oftest anbefaler kunderne til sikring af betalinger, er remburser, handelsinkasso og SMV-garantier samt andre garantier – der i princippet dækker over en skala fra fuld sikkerhed til åben regning.

"Hvad vi anbefaler, afhænger naturligvis af virksomhedens risikoprofil og behov. Her ser vi på, hvad der sikrer vores kunde bedst muligt. Derfor skal virksomhederne have defineret deres risikoprofil på forhånd, ligesom de skal have en klart defineret salgspolitik, inden de bevæger sig ud på fjerne markeder," lyder rådet fra Trade Finance-lederen.

Lær dit marked at kende

Afslutningsvis råder han desuden til at gøre brug af lokale faginteressegrupper og de danske ambassader, der har et indgående kendskab til lokale markedsforhold samt både politiske og kulturelle forhold. For her gemmer sig også potentielle risici.

"De danske ambassader er gode at alliere sig med. Når du har forberedt dig godt hjemmefra, kan du hos ambassadernes handelsafdelinger bestille markedsundersøgelser i forhold til de produkter, du nu har på hylderne, og som du gerne vil eksportere. Ambassadens folk vender herefter tilbage med en vurdering af, hvad der er en god idé at fortsætte med, og hvad du måske ikke behøver gå videre med," siger Emil Menke, der sammen med sine medarbejdere gerne kommer ud i din virksomhed og fortæller om muligheder og risici i forbindelse med eksport.