Grinende rådgiver

Vil du starte en webshop? 3 gode råd til at komme godt i gang

Der handles hvert år for rigtig mange penge online her i landet. Overvejer du også at åbne for onlinesalg i din virksomhed, så afhænger din succes i høj grad af dit forarbejde.

I hvert fald hvis du spørger Ib Potter, der er ekspert i online markedsføring. 

Onlinehandlen herhjemme voksede med 13,2 mia. kroner fra 2014 til 2015, hvor der blev solgt for 87 mia. kr. Det viser tal fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel), og udviklingen er kun gået i den retning de sidste mange år.

Der er således gode penge i onlinesalg. Det er derfor heller ikke så underligt, at antallet af webshops også er steget markant. Men det er samtidig ikke nemme penge. Her får du tre gode råd til at komme godt fra start.

1. Lav grundig research, inden du starter

"Med en webshop kan din virksomhed sælge 24/7. I hvert fald, hvis du forstår at udnytte de fantastiske markedsføringsmuligheder, der følger med onlinehandel, hvor vejen fra reklame til egentlig handel er så kort.

Og det er forholdsvis nemt at få sig en webshop i dag – sådan rent teknisk set. For der er mange udbydere af forskellige løsninger. Og det er som typisk der, mange virksomheder starter; de finder et godt/billigt system med de funktioner, virksomheden synes, der skal være," forklarer Ib Potter, der er ekspert i online markedsføring og online marketingchef og partner i webbureaet Co3, som holder til i Ikast.

For at lykkes med projektet bør virksomhederne ifølge Ib Potter imidlertid begynde et andet sted.

"Der er rigtig meget, der skal på plads, inden du overhovedet vælger platform til din webshop. Begynd med begyndelsen og gør din research: Er der plads til og brug for det, din virksomhed kan byde ind med? Hvordan er konkurrencen, hvem er der allerede, hvor har I jeres 'kant'? Hvem er målgruppen? For lige så nemt som det er at oprette en webshop, lige så krævende er det at få succes med den," konstaterer han og uddyber:

"Jeg har set mange virksomheder gå galt i byen ved at tro, at kunderne bare elsker dem. En god måde at måle din virksomheds likability på er at se på din virksomheds Facebookside. Hvor mange likes har siden? Træk så medarbejdere, familie og venner fra. Så har du et godt billede af, hvor mange der vil komme forbi din nye webshop – vel at mærke hvis du altså ikke markedsfører den." Og det er ifølge Ib Potter de færreste virksomheder, der har så høj en likability, at de ikke behøver markedsføring.

2. Afsæt nok ressourcer

Det bringer os videre til råd nr. 2: Prioritér ressourcerne. Her oplever Ib Potter, at virksomhederne hurtigt får budgetteret med udgifterne til de tekniske foranstaltninger, men at det mange steder kniber med ressourcer til driften.

"Selve platformen, integrationer til varelager og økonomisystemer og den slags forstår virksomhederne godt, at de skal afsætte penge til. De ser det som en nødvendig investering. Men alt for mange virksomheder glemmer – eller forstår måske ikke – at det koster penge og ikke mindst tid at markedsføre sig online. De forventer nærmest, at kunderne kommer valsende ind i deres webshop," fortæller han og beskriver, hvordan den øgede konkurrence har været med til at presse markedsføringspriserne op.

"Det er blevet urimeligt dyrt at markedsføre en webshop. Der er så mange om buddet og stor kamp om de gode placeringer på Google, Facebook og populære prissammenligningsportaler som fx PriceRunner. De store virksomheder har råd til at købe sig til de gode placeringer og eksponeringer. Men de er ikke e-købmænd og er blot med til at presse priserne i vejret. Du skal derfor sørge for at sætte penge af til markedsføring af din webshop, mange penge endda," konkluderer Ib Potter, der har arbejdet med online markedsføring i 17 år.

3. Hav fokus på kompetencerne

Ud over de finansielle ressourcer bør du som virksomhed også allerede fra start have fokus på de menneskelige ressourcer.

"Ved at have de rigtige kompetencer i huset fra start, er dit udgangspunkt langt bedre. At drive en webshop er nemlig en helt anden disciplin end at drive en traditionel virksomhed. Og en webshop skal drives. Hver dag. Løbende. Den er aldrig 'færdig'.

Det er nok den største faldgrube, som en virksomhed kan falde i ved etablering af en webshop. At læne sig tilbage, når platformen og det flotte design er på plads, og så lade butikken passe sig selv. Butikken passer ikke sig selv," siger den erfarne marketingchef. Han understreger derfor, at din onlinesucces kræver de rette forudsætninger.

"Det er fristende at springe et fordyrende mellemled over, når du som virksomhed selv kan nå ud til slutkunden. Især under krisen fik det mange tekstilvirksomheder til at åbne for det direkte salg via egne webshops, fordi de kunne se, hvor godt mange tøjwebshops klarede sig. Med et godt brand kan du have en lille fordel på din likability, men det er alt andet lige sværere at få succes med det, vi kalder en monobrand-webshop, frem for fx at kunne lokke kunder ind i butikken med en stribe stærke brands på webhylderne," forklarer Ib Potter, der afslutningsvis kommer med et sidste råd.

"Som etableret virksomhed kan du med fordel skæve til de dygtige online startups. De er små og agile, hvor større virksomheder kan have en tendens til at være mere træge og gøre, som de plejer. Startups kan af gode grunde ikke gøre, som de plejer, og samtidig har de ofte heller ikke den samme økonomiske ballast. Derfor er de nødt til at være effektive og hele tiden måle på deres resultater og agere hurtigt på det, de ser," afslutter han.

Læs mere om mulighederne i Jyske Bank