Spørgsmål og svar om MitID til Jyske Netbank Erhverv

Generelt om MitID

Hvorfor skal vi have MitID?

Se baggrund på MitID.dk

Kan vi slippe for at få MitID?

Nej – se baggrunden på MitID.dk

Hvor lang tid har jeg til at få skiftet til MitID?

Du har 30 dage til at skifte til MitID – fra den dag, du er udtaget.

Kan brugerne af netbank erhverv få MitID nu, eller skal de vente, til de får besked?

De kan gå ind på menupunktet: ”sikkerhed” i netbank erhverv og få det med det samme.

Hvorfor bliver alle medarbejdere med adgang til netbank erhverv ikke udtaget til at skifte til MitID på samme tid?

Vi ønsker ikke at låse en hel virksomhed ved at udtage alle til at skifte til MitID på samme tid. Hvis virksomheden ønsker at få skiftet til MitID hurtigt overstået, kan alle brugere selv gå ind og gøre det via menupunktet ”sikkerhed”.

Er MitID til netbank erhverv det samme som NemLogin, som senere også overgår til MitID Erhverv?

Nej. MitID til netbank erhverv er målrettet til netbanker. NemLogin kan også anvendes til offentlige erhvervsløsninger. Når NemLogin bliver klar, kan man vælge at bruge dette som sikkerhedsløsning.

Skal vi beholde vores NemID?

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID indtil 30.06.2022, hvor det udgår.


Privat MitID til virksomhedens erhvervsnetbank

Kan jeg oprette et nyt MitID til netbank erhverv på samme app og smartphone som mit personlige MitID?

Ja, det kan du godt – men så kan du ikke anvende biometri (ansigtsgenkendelse og fingeraftryksgenkendelse) i appen.

Kan jeg få MitID i netbank erhverv selvom jeg endnu ikke fået et personligt MitID?

Nej, for at få MitID til netbank erhverv skal du først have dit personlige MitID.

Jeg har fået besked, at jeg skal skifte til MitID på mit arbejde. Men jeg har endnu ikke fået MitID via min private bank. Hvad gør jeg?

Du kan få dit MitID via din banks hjemmeside eller via MitID.dk

Kan jeg starte med at oprette et MitID til virksomheden – og så vente på, at min bank giver mig besked om mit private MitID?

Nej, du skal have et privat MitID, før du kan begynde at oprette et MitID til virksomheden.

Mine medarbejdere vil ikke bruge deres private MitID til virksomhedens netbank erhverv – må de sige nej til det?

Ja, det er frivilligt for medarbejderne, om de vil bruge deres personlige MitID til erhvervsformål.

Kan jeg benytte mit personlige MitID til flere erhvervsnetbanker?

Ja, du kan godt bruge dit personlige MitID hos flere pengeinstitutter. Det kræver, at de anvender MitID som deres sikkerhedsløsning.

Min virksomhed vil ikke have, at medarbejdere bruger deres private MitID til virksomhedens netbank erhverv – må virksomheden sige nej til det?

Ja, virksomheden må gerne vælge den politik, at medarbejderne skal oprette et nyt MitID.

Vi har i første omgang valgt, at medarbejderne bruger deres private MitID til netbank erhverv. Men det vil vi gerne ændre – hvordan gør vi det?

I skal bede alle medarbejdere om at oprette et nyt MitID i netbank erhverv. Det foregår under menupunktet ”Sikkerhed”.


Udenlandske medarbejdere uden MitID

Vi har udenlandske medarbejdere, som bruger vores netbank erhverv. Hvad skal de gøre?

De bliver udtaget og får nærmere information, når det er deres tur.

Jeg er ikke dansker, og jeg har læst, at jeg derfor ikke kan få MitID. Hvad gør jeg, når jeg skal bruge netbank erhverv på mit arbejde?

Du bliver udtaget og får nærmere information, når det er din tur.


Sikkerhed og identifikationsmidler

Hvordan er sikkerheden omkring MitID?

Se baggrund på MitID.dk

Er det sikkert, at lade mine medarbejdere bruge deres private MitID som sikkerhedsløsning til min virksomheds konti?

MitID er en løsning, der lever op til national og europæisk standard. Vi har derfor vurderet, at MitID er markedets bedste sikkerhedsløsning.

Jeg bruger biometri (ansigtsgenkendelse/fingeraftryksgenkendelse) til mit private MitID – kan jeg også bruge biometri, når jeg anvender mit private MitID som erhvervsadgang?

For at bruge biometri må der kun være én bruger på appen. Du kan derfor bruge biometri, hvis du anvender dit personlige MitID.

Har du mere end én bruger, skal du bruge en pinkode til appen.

Hvilke typer af identifikationsmidler kan man få?

Se muligheder på MitID.dk

Jeg vil helst ikke bruge min MitID-app på arbejde, da den ligger på min private mobil. Kan jeg bruge andre løsninger?

Ja – se muligheder på MitID.dk. Du kan fx vælge at have både app og kodeviser til dit private MitID.

Jeg vil gerne undgå at bruge MitID-appen, hvilke andre muligheder har jeg?

Se muligheder på MitID.dk

Hvorfor er der en pris på identifikationsmiddel? Og hvor finder jeg priserne?

Det er gratis at bruge App-løsningen. De øvrige identifikationsmidler er til MitIDs kostpriser, som faktureres videre til virksomheden. Prisen finder du på vores hjemmeside: jyskebank.dk/mitid-netbank-erhverv

Kan jeg bestille identifikationsmiddel til alle mine medarbejdere på én gang?

Nej, den individuelle bruger skal selv bestille identifikationsmidler via tilknytningsflowet i Erhvervs Netbanken.


Øvrig hjælp og support

Hvor kan jeg få hjælp til de medarbejdere, som har svært ved at skifte?

Der er hjælp at hente hos hotline@jyskebank.dk eller tlf. 70 12 00 00

Jeg kan ikke få tilknyttet en erhvervsbruger til mit private MitID – hvem kan hjælpe?

Der er hjælp at hente hos hotline@jyskebank.dk eller tlf. 70 12 00 00

Jeg kan ikke finde ud af at oprette et nyt MitID, hvem kan hjælpe?

Der er hjælp at hente hos hotline@jyskebank.dk eller tlf. 70 12 00 00

En medarbejder har fået spærret sit personlige MitID – og de andre med adgang til netbank erhverv har ferie. Hvad gør vi?

Medarbejderen med den spærrede adgang skal kontakte MitID supporten. MitID.dk

Jeg har en NemID-token – kan jeg bruge den samme til mit MitID?

Nej. NemID er en selvstændig løsning, der udgår 30. juni 2022